hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سرعت انتقال کرونا از طریق قلیان بالا است

سرعت انتقال کرونا از طریق قلیان بالا است

مسوول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سرعت انتقال ویروس کرونا از طریق قلیان بسیار بالا است بنابراین افراد سیگاری و مصرف کنندگان قلیان بیشتر در معرض این بیماری هستند.

مهدی خدابخشی اظهار داشت: در حالیکه رسانه‌ها،‌ وزارت بهداشت و دیگر نهادها متولی تمام تلاش خود را به اطلاع رسانی‌ درباره رعایت آداب تنفسی، شستن دست‌ها، خودداری از روبوسی و دست دادن معطوف کردند باید عنوان کرد استفاده از وسایل مشترک مانند قلیان سهم بالایی در انتقال انواع ویروس‌ها دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کرونا، ویروسی است که از طریق تنفس به دیگران منتقل می‌شود، افرادی که به صورت جمعی از قلیان‌ مشترک استفاده کنند با سرعت و شدت بیشتری احتمال مبتلاشدن به این ویروس را دارند و قلیان توان انتقال تمام عفونت‌های دستگاه تنفسی از جمله کرونا را دارد.
مسوول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: حضور در محیط‌های جمعی و شلوغ، تماس با اشیا و محیط‌های آلوده باعث انتقال سریع این ویروس می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین مصرف و مواجهه با دود محصولات دخانی بر تضعیف سیستم ایمنی و مستعد شدن بدن برای ابتلا به بیماری ها موثر است و استفاده از وسایل و ابزارآلات قلیان، افزایش ریسک خطر این بیماری را به همراه دارد.
خدابخشی گفت: تمام ویروس‌ها از ویروس‌های معمولی سرماخوردگی تا کرونای جدید، بدن افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند که در این بین، مصرف کنندگان سیگار و قلیان بیش از سایرین در معرض خطر قرار میگیرند.
وی افزود: سیستم ایمنی بدن و ریه‌های این افراد به مراتب نسبت به کسانی که مصرف کننده محصولات دخانی نیستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارد و آسیب پذیرتر است.
خدابخشی تاکید کرد: در صورتی که فرد مبتلا به کرونا از قلیان که وسیله‌ای عمومی است استفاده کند، ویروس از طریق قطرات تنفسی او به محفظه آب قلیان منتقل شده و زنده می‌ماند و از آنجایی که ویروس‌ها در سرما حفظ می‌شوند، محفظه آب تعبیه شده در قلیان به حفظ ویروس کمک می کند و امکان انتقال ویروس را از فردی به فرد دیگر فراهم می‌کند.

 تعویض سرشیلنگ قلیان نقشی در منتقل نشدن کرونا ندارد
مسوول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: هنگامی که نفر بعدی اقدام به استفاده از همان قلیان می‌کند در خطر ابتلا به ویروش کرونا قرار می‌گیرد و  تعویض سرشیلنگ قلیان هیچ نقشی در انتقال نیافتن بیماری نخواهد داشت.
خدابخشی با بیان اینکه قلیان می‌تواند عوارض به مراتب بدتری برای ریه‌ها داشته باشد اظهار داشت: به طور معمول در این فصل، مصرف کنندگان قلیان به اماکن سربسته مانند قهوه خانه‌ها، قلیان سراها و باغ رستوران های سُنتی می‌روند.
وی ادامه داد: در این فضاها که نظارت جدی هم بر آن‌ها وجود ندارد، ویروس‌ها از طریق وسایل مشترک و هوای آلوده به راحتی منتقل می‌شوند و آثار زیانباری بر روی دستگاه تنفسی به دنبال دارد.
مسوول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بنابراین ضروری است تمامی اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع موادغذایی عرضه کننده قلیان به حالت تعطیل در آمده و یا از عرضه قلیان در آن‌ها جلوگیری شود.
خدابخشی اضافه کرد: در استان همدان نیز همگام با بیشتر مناطق کشور از ابتدای شیوع ویروس کرونا با هماهنگی بازرسان بهداشتی، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی تمامی مراکز عرضه و استعمال قلیان شناسایی و تعطیل شدند.
وی بیان کرد: در این راستا و طی ۲ هفته از آغاز طرح بیش از ۳۰۰ عدد قلیان و متعلقات مربوطه از سطح مراکز کشف و ضبط و تعداد ۲۱ مرکز متخلف پلمب شدند با این وجود امید می رود بساط این پدیده و کالای غیربهداشتی و غیر فرهنگی از بین خانواده ها و مجموعه های دوستانه نیز برچیده شود.
آخرین آمار مبتلایان به کرونا در همدان تا ظهر روز گذشته (یکشنبه) ۵۰ تن اعلام شد که شامل ۱۵ نفر در شهرستان همدان، ۹ تن در اسدآباد، ۶ تن نهاوند، ۵ تن در رزن، چهار تن در ملایر، چهار تن در فامنین، سه تن در کبودراهنگ، ۲ نفر در تویسرکان، یک نفر در شهرستان بهار و یک نفر هم وارده از خارج استان است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد