hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اردبیل| سرمایه‌ای در دل خاک

اردبیل| سرمایه‌ای در دل خاک

اگرچه استان اردبیل به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیم مناسب خاستگاه بیش از 500 گونه گیاه دارویی است و این گویای ظرفیت و قابلیت این استان برای تبدیل‌شدن به قطب تولید و صادرات گیاهان دارویی در سطح ملی و منطقه‌ای است اما انچنان که بایدوشاید از این ظرفیت استفاده‌نشده تا این سرمایه به باد رود.


مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به دلیل شرایط مطلوب اقلیمی 500 گونه گیاه دارویی به‌صورت خود رو و کشت‌شده در استان وجود دارد. محرم عدلی سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان را حدود 170 هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان در حدود 52 و نیم هکتار گیاه دارویی، 60 هکتار گل محمدی و 60 هکتار آن زعفران کشت می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق اردبیل در مورد صنایع تبدیلی گیاهان دارویی نیز گفت: تولید و فرآوری و تجارت بین‌المللی گیاهان دارویی یکی از مهم‌ترین عرصه‌های اقتصادی است که دانش فنی و تجربه کافی افراد را طلب می‌کند تا فرآوری و اسانس گیری و استخراج ماده مؤثر به روش اصولی صورت گیرد و بخشی از نیاز اصلی صنایع داروسازی که ازلحاظ ماده موثر به کشورهای خارجی وابسته‌اند، تأمین شود.

شاهی زارع میزان صادرات گیاهان دارویی از استان را در حد بسیار ناچیز عنوان کرد و تصریح کرد: در شرایطی که این استان شرایط و قابلیت تبدیل‌شدن به قطب تولید و صادرات گیاهان دارویی را دارد میزان صادرات در این بخش بسیار ناچیز و محدود است که توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد تا از ظرفیت عظیم این بخش برای اشتغال‌زایی به‌ویژه برای روستائیان و فارغ‌التحصیلان کشاورزی بهره برد که متأسفانه شاهد کم‌لطفی مسئولان نسبت به این حوزه هستیم. وی نداشتن تخصص و مهارت و دانش لازم در زمینه کشت و تولید گیاهان دارویی را از عمده ضعف‌های فعالان بخش گیاهان دارویی و به‌ویژه فارغ‌التحصیلان کشاورزی عنوان کرد و بیان داشت: نظام آموزشی دانشگاهی کشور مبتنی بر مدرک‌گرایی است و آموزش عملی و افزایش علم دانش‌آموختگان بخش کشاورزی کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد که نیازمند تحول در نظام آموزشی هستیم.

رئیس انجمن گیاهان دارویی استان اردبیل نیز ضمن تأکید بر وجود پتانسیل‌های بالای این استان در کاشت و بهره‌برداری از گیاهان دارویی از کوتاهی و کم‌توجهی برخی دستگاه‌های متولی و مسئول به این پتانسیل عظیم گله کرد و گفت: ایران و به‌خصوص استان اردبیل به لحاظ داشتن تنوع گونه‌های گیاهی، شرایط آب و هوایی و مرغوبیت و حاصلخیزی خاک جزء استان‌های نمونه کشور برای کاشت و بهره‌برداری از گیاهان دارویی است که در استفاده از این قابلیت‌ها بسیار ضعیف عمل شده است. شیوا اسبقیان نمین افزود: در شرایطی که کشور با بحران کم‌آبی مواجه بوده و کشاورزان به دلیل نبود آب به شهرها مهاجرت می‌کنند گیاهان دارویی بهترین گزینه ممکن برای کشت در این شرایط است چراکه این گیاهان حتی در زمین‌های درجه 3 نیز رشد کرده و نیاز آبی پایینی دارند و از این طریق اقتصاد جوامع محلی روستایی را بهبود بخشید که البته شرایطی دارد. این استاد دانشگاه بر ضرورت ایجاد بازارچه مخصوص گیاهان دارویی در استان تأکید کرد و اظهار داشت: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و پراکنده گیاهان دارویی و خرده‌فروشی، قیمت واقعی گیاهان دارویی، میزان برداشت و صادرات، نوع گونه‌های برداشت‌شده، مشخص نشدن دقیق نیاز بازار، افزایش دلالی و بسیاری از پارامترهای دیگر به‌صورت دقیق و کارشناسی شده به دست نمی‌آید و این ضرورت و لزوم ایجاد و راه‌اندازی بازار مخصوص گیاهان دارویی را مشخص می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد