hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آیا کرونا از مادر به جنین یا نوزاد منتقل می‌شود؟

آیا کرونا از مادر به جنین یا نوزاد منتقل می‌شود؟

مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص احتمال انتقال کروناویروس از مادران باردار به جنین یا از مادران شیرده به نوزاد، گفت: فعلا مشخص شده که کروناویروس دستگاه تنفسی را دچار مشکل می‌کند؛ این ویروس فعلا بیشتر تنفسی است بنابراین در صورتی که مادر به کروناویروس مبتلا باشد می‌تواند از طریق تنفس،‌ سرفه کردن یا عطسه کردن به نوزاد منتقل شود اما از احتمال انتقال این ویروس از طریق جفت یا شیر دادن اطلاعاتی نداریم.

دکتر سید محمد علوی ، با اشاره به ابتلای یک نوزاد ۴۵ روزه به کروناویروس در کره‌جنوبی اظهار کرد: اطلاعات در مورد کروناویروس جدید بسیار کم است و با مشاهده ابتلای یک نوزاد به این ویروس، نمی‌توانیم قاعده‌ای کلی در نظر بگیریم و در مورد آن صحبت کنیم.
وی افزود: بیشترین موارد ابتلا به کروناویروس در کشور چین بوده است و طبق آمار مبتلایان این کشور، افراد زیر ۲۰ سال کمتر مبتلا شده‌اند و کودکان زیر ۱۰ سال نیز تقریبا به این ویروس مبتلا نشده‌اند.
مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: این ویروس تنها چند ماهی است که مشاهده شده و آنچه که ما در مورد آن می‌دانیم، در مقابل ندانسته‌ها بسیار ناچیز است؛ ما هنوز ندانسته‌های زیادی در مورد این ویروس داریم.
علوی در خصوص احتمال انتقال کروناویروس از مادران باردار به جنین یا از مادران شیرده به نوزاد، ادامه داد: هنوز مشخص نشده است که این ویروس وارد خون می‌شود یا خیر. اگر ویروس وارد خون شود، می‌تواند از طریق خون مادر از طریق جفت یا از شیر دادن بگذرد و به جنین یا نوزاد منتقل شود. زمانی کروناویروس می‌تواند از شیر و یا جفت رد شود که وارد خون شده باشد بنابراین پاسخ دادن به این سوال، مستلزم گذشت مدت زمانی از عمر این ویروس و مطالعات زیادی است.
وی تصریح کرد:  فعلا مشخص شده که کروناویروس دستگاه تنفسی را دچار مشکل می‌کند؛ این ویروس فعلا بیشتر تنفسی است بنابراین در صورتی که مادر به کروناویروس مبتلا باشد می‌تواند از طریق تنفس،‌ سرفه کردن یا عطسه کردن به نوزاد منتقل شود اما از احتمال انتقال این ویروس از طریق جفت یا شیر دادن اطلاعاتی نداریم.
مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: کودکان کمتر به این ویروس مبتلا می‌شوند اما نمی‌توانیم بگوییم کودکان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و بنابراین از آنها مواظبت نشود. همه اقدامات پیشگیری باید برای کودکان نیز انجام شود.
علوی در خصوص وضعیت بیمارستان رازی اهواز، گفت: خوشبختانه بیمارستان رازی با تمام امکانات آماده خدمت‌رسانی است. بیمارستان رازی اهواز تنها بیمارستانی است که مجهز به ایزوله تنفسی است و هیچگونه مشکلی از نظر تخت، امکانات پیشگیری و امکانات درمانی وجود ندارد.
وی بیان کرد: تعدادی پرستار نیز برای ارائه خدمت در بیمارستان رازی اظهار آمادگی کرده‌اند اما خوشبختانه تاکنون کمبود نیروی انسانی و یا وسایل حفاظتی و یا دارو وجود نداشته است.
مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به اینکه خوزستان، معین استان‌های همجور است در صورتی که استان‌های مجاور موارد سخت و پیچیده‌ای داشته باشند که نتوانند درمان بیمار را انجام دهند، بیمار را به خوزستان اعزام می‌کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد