hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چگونه توصیه‌های بهداشتی درباره کرونا را به کودکان آموزش دهیم؟

چگونه توصیه‌های بهداشتی درباره کرونا را به کودکان آموزش دهیم؟

یک روانشناس اجتماعی با بیان اینکه زمانی که در جامعه با مسئله‌ای مانند ویروس کرونا مواجه هستیم ممکن است افراد دچار اضطراب فراگیر شوند، گفت: این اضطراب در نهایت به عنوان تنش اجتماعی در جامعه بروز می‌یابد؛ این درحالیست که در این شرایط باید خود را به آرامش برسانیم و برای جلوگیری از گسترش آن به توصیه‌های پیشگیرانه‌ سازمان بهداشت جهانی عمل کنیم.

مهرداد فلاطونی اظهار کرد: در جهان هستی اتفاقاتی رخ می‌دهد که تحت کنترل ما نیست، اتفاقاتی که می‌تواند روان انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، اما اگر نتوانیم اضطراب ناشی از این اتفاقات را کاهش دهیم، هورمون کورتیزول در بدن ترشح و در پی آن سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود.
به گفته وی، به طور قطع ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن نه تنها فرد را مستعد ابتلا به ویروس کرونا بلکه مستعد ابتلا به بیماری‌های دیگری نیز خواهد کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه انسان‌ها براساس عوامل مختلفی دچار اضطراب و ترس می‌شوند، اظهار کرد: بیماری‌های سایکوسوماتیک (بیماری‌های روان‌تنی) بیماری‌های جسمانی هستند که ریشه در مسائل روانی دارد. زمانی که در جامعه با مسئله‌ای مانند ویروس کرونا مواجه هستیم ممکن است افراد دچار اضطراب فراگیر شوند که این اضطراب در نهایت به عنوان تنش اجتماعی در جامعه بروز می‌یابد.
این روانشناس تاکید کرد: در این شرایط مردم باید بدانند که «قرار نیست با ویروس کرونا بمیریم» بلکه باید با روش‌های پیشگیری به این ویروس هم مانند دیگر بیماری‌های دیگر مانند آنفلوآنزا، جنون گاوی و تمامی بیماری‌هایی که در زمانه‌ای پدیدار شدند و سرانجام توانستیم آن را شکست دهیم نیز بر آن فائق شویم.
وی افزود: ویروس‌های موجود در جهان ویروس‌های جدیدی نیستند بلکه از گذشته وجود داشته است. کروناویروس نیز وجود داشته و در حال حاضر بین مردم جهان اپیدمی شده است، اما باید در این شرایط، این مرحله خود را به آرامش برسانیم و برای جلوگیری از گسترش آن به توصیه‌های پیشگیرانه‌ سازمان بهداشت جهانی عمل کنیم.
وی با اشاره به اینکه برای مقابله با کروناویروس باید ابتدا از اضطراب دوری کنیم، افزود: شاید این موضوع فرصتی باشد که بیش از پیش به بهداشت فردی خود توجه کنیم.
فلاطونی ادامه داد: باید این دیدگاه را داشته باشیم که این بیماری نیز همانند بیماری‌های دیگر است و به جای افزایش اضطراب، تنش‌های اجتماعی را کاهش دهیم. در شرایط کنونی مشاهده می‌شود که بسیاری از والدین از کرونا ویروس هراس دارند و با این هراس کودکانشان را آزار می‌دهند و برخی والدین با روش‌های اشتباه نکات بهداشت را به کودکان خود آموزش می‌دهند؛ حال آنکه باید توصیه‌های پزشکی و بهداشتی را در روش‌های صحیح مانند بازی به کودکان آموزش داد، چراکه رفتارهای هراس‌آور در این زمینه موجب ترس و فوبیا در کودکان می‌شود.
وی در ادامه به تشریح روش‌هایی برای کاهش استرس پرداخت و گفت: در روانشناسی، اصلی مبنی بر «گسستن یا شکستن مسائل بزرگ» وجود دارد؛ در این شرایط که مسئله ویروس کرونا در جامعه مطرح است باید مسئله پدیدار شدن کروناویروس را بشکنیم یعنی کارهایی را انجام دهیم که به سلامت اجتماعی جامعه کمک کند و وضعیت موجود را بهبود بخشد.
این روانشناس در ادامه به روانشناسی انسان‌گرایی و روانشناسی معناگرا اشاره کرد و افزود: در علم روانشناسیثابت شده است که دعادرمانی می‌تواند در جایگاه خود به انسان‌ها کمک کند. این علم کمک می‌کند تا موضوعی مانند کروناویروس که هم‌اکنون ذهن مردم را درگیر کرده است را تلطیف ببخشد.
فلاطونی با اشاره به اینکه سیستم‌ ایمنی به سلامت روان وابسته است، اظهار کرد: باتوجه به شرایط کنونی جامعه، صداوسیما نیز باید برنامه‌هایی مانند فیلم‌های طنز و کمدی که موجب شادی و نشاط در مردم می‌شود را پخش کند، زیرا همین شادی‌های مقطعی کوچک باعث می‌شود مردم به شادی‌های عمیق‌تری دست یابند. 
این روانشناس گفت: همچنین بهتر است اخبار مرتبط با ویروس کرونا به نحو تلطیفانه‌ای مطرح شود زیرا در غیر این صورت روان جامعه به سمت و سویی حرکت می‌کند که مردم احساس می‌کنند اتفاقات بسیار وحشتناکی رخ می‌دهد. حال آنکه این ترس باعث بروز مشکلات روانی و بیماری‌های سایکوسوماتیک می‌شود. باید در این زمینه از روش حساسیت‌زدایی استفاده کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد