hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمان| دردسر آمار ضدونقیض

کرمان| دردسر آمار ضدونقیض

اظهارات ضدونقیض در مورد تلفات طاعون نشخوارکنندگان‌ همچنان ادامه دارد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان در حالی از آمار 50 رأسی تلفات در پارک ملی خبر می‌دهد که مدیرکل دامپزشکی استان دامنه تلفات را بین 8 تا 10 رأس می‌داند و مسئولین یکدیگر را در نگرانی افکار عمومی مقصر می‌دانند اما راه‌حل برون‌رفت از این مشکل کمتر موردبررسی قرارگرفته است.

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان اظهار داشت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان یا ppr برای اولین بار در یک ماه گذشته در پارک ملی مشاهده شد. جزینی زاده، با اشاره به تلفات 50 رأس کل بز و قوچ در منطقه افزود: ورود دام قاچاق به منطقه، ورود دام‌های فاقد مجوز واکسیناسیون دامپزشکی، استفاده از آبشخورهای مشترک بین دام‌های اهلی و حیات‌وحش و عدم واکسیناسیون دام‌های اهلی واقع در داخل و حاشیه حیات‌وحش منطقه از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری این بیماری است.

اما مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در گزارشی از تلفات بین 8 تا 10 رأسی تلفات در منطقه خبر داد و انتقاداتی در ارتباط با برخی اخبار پیرامون بیماری مطرح کرد که به نظر می‌رسید پیکان حملات و انتقاداتش متوجه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان باشد.

حسین رشیدی با اشاره به نوع بیماری گفت: بیماری ppr از جمله بیماری‌هایی است که به‌طور کامل از بین نمی‌رود ولی قابل‌پیشگیری و کنترل است که این بیماری در پارک ملی خبر تا حدود زیادی کنترل‌شده است و نگرانی نسبت به شیوع آن وجود ندارد.

فرماندار بافت نیز با ابراز نگرانی از اخبار و شایعات منتشرشده پیرامون این بیماری در شهرستان بافت افزود: اعلام خبر طاعون نشخوارکنندگان بدون اطلاع فرمانداری و سایر نهادهای مسئول آن‌هم به‌صورت گسترده، آرامش روحی و روانی افراد منطقه را به‌هم‌ریخته است. احمد حمزه محیط‌زیست استان را مسئول ایجاد تشویش اذهان مردم بافت دانست و با انتقاد از جزینی زاده اظهار داشت: متأسفانه گونه‌های نادر حیات‌وحش در منطقه نسبت به سالیان قبل به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش‌یافته است که نیازمند بررسی جدی است. در پاسخ به این انتقادات، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان، انبوهی از نامه‌نگاری‌ها به فرمانداری، استانداری و سایر ارگان‌های ذی‌ربط قبل و بعدازاین بحران ارائه کرد و افزود: اولین نشانه‌های این بیماری در تاریخ 23 خردادماه مشاهده‌شده است درحالی‌که فرماندار بافت اعلام می‌کند در تاریخ 10 تیرماه بعد از باخبر شدن از جانبه مدیریت ستاد بحران استان در جریان ابعاد این حادثه قرارگرفته است و بلافاصله جلسه ستاد بحران استان را تشکیل داده است امری که به نظر می‌آید در فضای رسانه‌ای کنونی چندان قابل‌قبول نباشد.

نماینده مردم بافت، ارزوئیه و رابر در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز گلایه از نحوه اطلاع‌رسانی در مورد بحران طاعون در پارک ملی خبر گفت: آمار حیات‌وحش در این منطقه نسبت به سالیان گذشته کاهش داشته است که بایستی مطالعات لازم دراین‌ارتباط انجام شود.

علی بختیاری اظهار داشت: پارک ملی خبر منطقه‌ای است که نه جاده درستی دارد و نه محل عبور و مرور است و به همین دلیل نیز قاچاق دامی در منطقه وجود ندارد منتهی نحوه بیان تلفات اخیر در منطقه و بیماری طاعون، زمینه ایجاد حساسیت در بین نمایندگان مجلس، اعضای دولت و مردم استان و منطقه را فراهم کرده است که خوشبختانه بنا به اعلام مراکز ذی‌ربط بیماری کنترل‌شده است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد