hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ۵ نکته درباره نحوه دفع زباله‌های ویروسی

۵ نکته درباره نحوه دفع زباله‌های ویروسی

در پی افزایش مصرف ماسک و ژل‌های ضدعفونی برای مقابله با «کروناویروس» دغدغه های بسیاری درباره افزایش پسماندهای عفونی و ویروسی و سرانجام آنها مطرح است. رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با ذکر پنج نکته به بررسی چگونگی دفع پسماندهای ویروسی از سوی شهروندان و مراکز درمانی و دفع پسماند پرداخته است

فاطمه اکبرپور در این باره توصیه می کند:
* مردم ماسک‌ها و دستمال‌های کاغذی‌ را پس از استفاده، داخل کیسه‌های در بسته قرار دهند و به سطل زباله یا مخازن زباله منتقل کنند.
*مدیران اجرایی پسماند، شهرداری‌ها و پیمانکاران مربوطه و کارگران شهرداری در زمینه چگونگی مواجهه با پسماندهای آلوده به کروناویروس آموزش‌های لازم را ببینند و هم در حوزه ضدعفونی کردن مخازن زباله و هم در حوزه جمع‌آوری و رعایت بهداشت فردی آموزش‌های لازم را ببینند چراکه این افراد هنگام جمع‌آوری در ارتباط بیشتری با این زباله‌های عفونی هستند.
* پسماندهایی که در بخش‌های ایزوله و قرنطینه بیمارستان‌ها به‌ویژه بیمارستان‌هایی که برای بیماران مشکوک و یا مبتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته‌شده‌اند تولید می شود، حکم پسماند عفونی را دارند و باید جداگانه به همراه پسماندهای تیز و برنده در مبداء یعنی مراکز درمانی توسط دستگاه‌های سترون‌ساز ضدعفونی شوند. در برخی از مراکز درمانی پسماندهای عفونی توسط  دستگاه‌های «اتو کلاو» و «هیدرو کلاو» سِتَرْوَن (استریل) و در برخی از آن‌ها توسط دستگاه‌ «کمی کلاو» و با استفاده از مواد شیمیایی مانند «پرسیدین» پسماندها را گندزدایی می‌کنند.
*پسماندهای عفونی باید جدا از پسماندهای عادی حمل و دفع شوند، چراکه احتمال دارد یک مرکز درمانی به خوبی پسماند خود را ضدعفونی کند؛ اما یک مرکز درمانی دیگر به خوبی این کار را انجام ندهد.
* گرچه زباله‌های عفونی در محل دفع پسماند جدا از سایر پسماندها دفع می‌شوند و این اقدامات از گذشته نیز جزو مقررات و تکالیف قانونی بوده است اما در شرایط فعلی باید تاکید و مراقبت‌ها بیشتر شود تا خودروهایی که پسماندها را از سطح شهر به مراکز دفع پسماند منتقل می‌کنند خود عامل انتشار عفونت نباشند.
به گزارش ایسنا، «کرونا ویروس جدید» از دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین شیوع پیدا کرد و در ایران هفته گذشته اولین نمونه های ابتلا به این بیماری ثبت شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد