hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نمی‌توان به طورقطعی گفت با اتمام فصل سرما کرونا از بین می‌رود

نمی‌توان به طورقطعی گفت با اتمام فصل سرما کرونا از بین می‌رود

کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای به حداقل رساندن تلفات ویروس کرونا و قطع کردن زنجیره انتقال ویروس همه باید بهداشت را رعایت کنیم.

مهدی فارسی(چهارشنبه-۷ اسفند) در جمع خبرنگاران، اظهارکرد: صدها سال کروناویروس وجود داشته، اما چندسالی است که وحشی شده است.
وی با بیان اینکه ویروس ها مرز نمی شناسند، افزود: انسان ها در حال جابه جا شدن هستند و نمی توانیم بگوییم ویروسی مربوط به چین است و مال ما نیست.
فارسی با بیان اینکه دوره کمون اکثر بیماری های ویروسی بین یک هفته تا 10 روز است، تصریح کرد: کرونا ویروس عامل سرماخوردگی است و تا الان سرماخوردگی ترس نداشته، البته ویروس ها باهوش اند و نمی توانیم پیش بینی دقیقی از آنها داشته باشیم.
قطع زنجیره شیوع کرونا با رعایت بهداشت
به گزارش ایسنا، کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ویروس ها همیشه برای زنده ماندن تلاش می کنند، گفت: این یک بحث علمی است و نمی توانیم به صورت قطعی بگوییم که با اتمام فصل سرما کرونا از بین می رود.
وی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا باید به مردم آموزش دهیم، خاطرنشان کرد: کووید- ۱۹ در یک نفر می تواند ۵ نفر را مبتلا کند و عامل ترس از ویروس همین است، اما مرگ بر اثر بیماری پایین است، درحالی که اگر مرس و کووید باهم ترکیب می شد خطرناک بود.
فارسی با اشاره به بالا بودن سرایت ویروس، تصریح کرد: آنفلوانزا سالیان سال  بوده و همه ما نیمه ایمنی داریم. به جز گروه های پرخطر که نقص ایمنی دارند،  اما کووید- ۱۹ ویروس جدیدی است پس اگر پخش شود همه درگیر می شوند.
وی با تأکید براینکه باید به مردم یاد دهیم جلوی پخش ویروس را بگیرند، اظهارکرد: علائم بیماری مشخص و شامل مواردی مثل تب، سرفه، خستگی زیاد است، اما باید قبول کنیم که ما اطلاع رسانی خوبی نداشتیم و حتی پزشکان مقصرند و باید اطلاعات کامل داشته باشند تا علائم بیماری را درست تشخیص دهند.
ویروس کووید-۱۹ تا ۴۸ ساعت روی سطوح زنده می ماند
کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به زندن ماندن ویروس تا ۴۸ ساعت روی سطوح اشاره و تصریح کرد: قطرات تنفس و سطوح آلوده عامل انتقال است، اما از طریق خوردن منتقل نمی شود و از طریق تنفس و مخاط منتقل می شود.
وی استفاده از ماسک را برای بیماران واجب دانست و گفت: بیمار باید خودش را ایزوله کند، این درحالی است که مردم به خاطر ترس و عدم آگاهی به محض احساس سرماخوردگی به بیمارستان و درمانگاه مراجعه می کنند، درحالی که همه نیاز به بستری ندارند و پزشک باید بیمار را معاینه و استراحت پزشکی تجویز کند تا بیمار به منزل برود، بهداشت را رعایت کند و منزل خارج نشود، همچنین سطوح منزل را ضدعفونی کنند، در این شرایط زنجیره ویروس قطع می شود.
به گفته وی، بسیاری از افراد با علائم مشابه شاید کرونا داشته باشد، بنابراین باید مراقبت کنند تا بهبود پیدا کنند.
استفاده از ماسک تنها برای بیماران ضروری است
 فارسی با تاکید براینکه اماکن عمومی، بانک ها و حمل و... باید هر روز ضدعفونی شوند، گفت: الکل و وایتکس برای ضدعفونی کردن، همه جا در دسترس است، مردم نگران نباشند و به این صورت کمبود و احتکار مواد ضدعفونی هم به وجود نمی آید.
 این پزشک متخصص با بیان اینکه باید دست به دست هم بدهیم تا جلوی سرایت ویروس را بگیریم، تاکید کرد: اگر مردم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند کرونا متوقف می شود، ولی اگر رعایت نکنند خطرناک است.
وی با اشاره به اینکه شست و شوی دست بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: اگرچه الان دیر شده ولی باید به طور جدی به دستورالعمل های بهداشتی عمل کرد.
کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تعطیلی مدارس برای پیشگیری از شیوع و انتقال کرونا گفت: فعلا مردم خودشان مدارس را تعطیل کردند، ما  می گوییم اجتماعات باید کم شود و نکات بهداشتی را اطلاع رسانی می کنیم، اما مردم خودشان تصمیم می گیرند. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد