hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کردستان| سایه رکود بر سر بازار بیجار

کردستان| سایه رکود بر سر بازار بیجار

بیجار را خیلی‌ها به بازار صفوی‌اش می‌شناختند که روزگاری برای خودش «بروبیایی» داشت. بازاری که زمانی محل گذر کاروان‌های تجاری بوده و رونق و شکوه خاصی را به خود دیده است، بااین‌حال امروزه آن رونق پیشین در بازار ازمیان‌رفته و این امر خود به چالشی بزرگ برای شهر بیجار بدل شده که علاوه بر رکود اقتصادی منجر به کوچ سرمایه‌داران از شهرستان و افزایش مهاجرت در این شهر شده است. 

 مجموعه بازار شهرستان بیجار در تاریخ 27 بهمن 1378 با شمارهٔ ثبت 2591 به‌عنوان یکی از فاخرترین آثار ملی متعلق به دوران صفویه ایران ثبت شد. بر اساس شواهد تاریخی بازار بیجار در دوران زندیه در حین حمله کریم‌خان زند به بیجار و کردستان و هم‌چنین در جریان جنگ جهانی دوم و حمله روس‌ها در دوران قاجاریه آسیب دید و در حال حاضر آنچه به‌عنوان بازار بیجار در بافت قدیمی شهر بیجار باقیمانده است در واقع راسته طولانی شمالی – جنوبی و تیمچه حاج شهباز و سرای امیر تومان است که شامل 16 باب حجره از بافت معماری قدیم بازار و دسته‌ای از حجره‌ها و راسته‌ها و مغازه‌هایی است که در طول زمان تغییر کرده‌اند. در گذری میدانی از بازار پای صحبت کسبه و بازاریان نشستیم تا از نزدیک دلایل افت اقتصادی بازار بیجار را از زاویه دید صاحبان بازار جویا شویم.

بازار بیجار یک بازار رونق دار بود

محمد. ف یکی از بازاریان کهنه‌کار بیجاری است که در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام اینکه بازار بیجار درگذشته به دلیل قرارگیری در مسیر راه کاروان‌رو تجاری دارای رونق فراوانی بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر بازار قدیمی بیجار در حدفاصل خیابان توحید، فاضل و اردلان قرارگرفته و از بازار قدیمی تنها هفت دهنه و 16 باب حجره به سبک معماری عصر صفوی باقی‌مانده و بقیه در قشون‌کشی روس آتش زده شد و از بین رفته است. او در خصوص «سرای امیر تومان» نیز توضیح داد: سرای قدیمی متعلق به عصر قاجار بود که در ضلع غربی بازار بیجار قرارگرفته و مشرف بر یک حیاط مرکزی با حجره‌هایی است که در یک طبقه با خشت و آجر و سنگ ساخته‌شده، در واقع این همان محلی بود که روس‌ها در هنگام حمله به بیجار در آنجا مستقر شدند و پس از رفتن آن‌ها این مکان به پادگان نظامی و ژاندارمری در زمان پهلوی تبدیل شد.

خداحافظی سرمایه‌داران با بیجار

حاج حسین. م از دیگر بازاریان قدیمی بیجار نیز دلیل از رونق افتادن بازار بیجار را خروج سرمایه‌داران بیجاری از بازار دانست و گفت: به دلیل نبود رونق اقتصادی شهر، بسیاری از سرمایه‌داران بازار بیجار کار خود را به تهران و سایر شهرهای کشور انتقال دادند و برای همیشه در آنجا ماندگار شدند. حاج حسین با بیان اینکه در شرایط فعلی با توجه به نبود رونق اقتصادی و وجود بیکار در شهرستان بیجار نمی‌توان از این افراد انتظار رفتاری غیرازاین را داشت، خاطرنشان کرد: بیجار دارای معادن زیادی است و مدام بر وجود این گنجینه غنی از سوی مسئولان تأکید می‌شود اما اگر گذری در فضای بازار داشته باشید به‌خوبی متوجه خواهید شد که این ذخایر چندان تأثیر اقتصادی بر منطقه نداشته و تنها اسماً به نام بیجار است.

دوری و محدود بودن بیجار مانعی بزرگ بر سر راه توسعه

کربلایی تقی، به‌عنوان یکی از پیرترین بازاریان بیجار با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر نیز همین جو تبعیض و گوشه‌گیری بر بیجار حاکم است، ادامه داد: موقعیت تجاری قدیم بیجار به‌گونه‌ای بود که این شهر در مسیر کاروان‌های تجاری قرارگرفته و این خود بهترین عامل برای رونق تجاری این شهر شده بود، اما دیگر بیجار به‌عنوان هدف گردشگران و تجارت مطرح نیست و درعین‌حال هیچ تلاشی هم برای تغییر این وضعیت از سوی مسئولان لحاظ نمی‌شود. او با بیان اینکه خود مردمان بیجار هم مردمانی مذهبی و آرام هستند، گفت: تفاوتی که شهرستان بیجار با دیگر شهرهای استان کردستان دارد این است که بیجار شهری نسبتاً آرام است و زمانی که یک مسافر با پیش‌زمینه‌ای که از شادی مردم کردستان دارد و به این شهر می‌آید، متوجه تفاوت می‌شود و این سکوت شهر را زیاد طاقت نیاورده و می‌رود.

جذب سرمایه‌گذار و بخش تعاونی برای رونق اقتصادی بیجار

علی‌اکبر ورمقانی،فرماندار بیجار گفت: باید برای خدمت گذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران شکرگزار خداوند بود چراکه این مهم توفیقی بزرگ و فرصتی برای خدمت به مردم است.

او با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایش جذب سرمایه‌گذار و توجه به سرمایه‌گذاری در بخش تعاونی است، گفت: اگر ما منتظر اعتبارات قطره‌چکانی باشیم هیچ پیشرفتی عاید شهرستان بیجار نمی‌شود. فرماندار بیجار یکی از مهم‌ترین رویکردهای فرمانداری را شناسایی مشکلات حوزه‌های مختلف و ارائه راهکار از سوی مدیران و کارشناسان در راستای تدوین برنامهٔ جامع برای حل این مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: بیان مشکل بدون ارائه راهکار از سوی مدیران پذیرفته نیست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد