hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > درباره هپاتیت B چه می‌دانید؟

درباره هپاتیت B چه می‌دانید؟

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: هپاتیت B عامل مهم ابتلا به سیروز کبدی و یک بیماری ویروسی فراگیر در دنیا است.
محسن آخوندی فوق تخصص گوارش و کبد  ، گفت: هپاتیت B یک بیماری ویروسی فراگیر در دنیا است که ۴۵۰ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند.
او افزود: در ایران  ۲ تا ۳ درصد HBSAg مثبت هستند یعنی هپاتیت B در خونشان وجود دارد در این بیماری بر اساس تعداد ویروس در خون و سن و ایمنی فرد مبتلا واکنش‌هایی ایجاد می‌شود که در نهایت منجربه سیروز کبدی می‌شود.
آخوندی ادامه داد: از طرفی ممکن است دربدن بعضی افراد تعداد ویروس کم و غیر فعال باشد که سال‌ها به بدن آسیبی نرساند و در بعضی افراد تعداد ویروس بیش از حد درخون باشد که با ایجاد واکنش‌هایی سیروز کبدی ایجاد کند و سیروز کبدی مرحله انتهایی بیماری‌های ویروسی کبد است که کبد کوچک می‌شود و در نهایت از کارمی افتد و هپاتیت B یکی از علل مهم سیروز کبدی دربعضی کشور‌ها و از جمله در کشور ما است.
او گفت: اگر هپاتیت B درمان نشود منجربه تخریب کبد می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود بیمارانی که هپاتیت B مثبت هستند نسبت به این بیماری زیاد نگران نباشند، اما حتما پیگیری کنند و هر سال یک دفعه ویروس کبدی خود را بسنجند که اگر ویروس بالا باشد قابل درمان است.
فوق تخصص گوارش و کبد گفت: در سال‌های اخیر درمان‌های موثری برای این بیماری وجود دارد که تعداد ویروس راکاهش می‌دهد و سیربیماری را کند می‌کند.
آیا هپاتیت B قابل پیشگیری است؟
فوق تخصص گوارش و کبد گفت: بهترین راه پیشگیری پرهیز از استفادۀ مشترک از سرنگ ها است.
او افزود: برای پیشگیری، واکسن نیز وجود دارد امروزه، تزریق این واکسن به تمام نوزادان در طی یک سال اول زندگی صورت می گیرد این واکسن، ایمن بوده و در طی ۶ ماه نیاز به ۳ تزریق است.
آخوندی ادامه داد: واکسن به تمام افراد در معرض خطر مثل کارکنان بهداشتی، تمام بچه ها، افرادی که به مناطق پر خطر از نظر شیوع این بیماری سفر می‌کنند، استفاده کننده‌های دارو تزریق می شود.
او تصریح کرد: چندسال قبل سازمان بهداشت جهانی ویروس هپاتیت B را به عنوان یک عامل سرطان زای مستقیم شناخت  و توصیه کرد افراد مبتلا به هپاتیت B هر ۶ ماه یکبار از نظر سرطان کبد آزمایش و سونوگرافی و از نظر توده کبدی بررسی شوند.
آخوندی گفت: بیماری هپاتیت B ازطریق ویروس منتقل می‌شود و از طریق محصولات خونی، روابط جنسی و رعایت نکردن  بهداشت مانند استفاده از تیغ و سوزن مشترک و حجامت‌هایی که انجام می‌شود از فردی به فرد دیگرمنتقل می‌شود و یکی از راه‌های انتقال که در دنیا وجود دارد از مادر به جنین است.
او افزود: بیماری هپاتیت B تا وقتی  در خون است عارضه‌ای ایجاد نکرده هیچ علامتی ندارد و گاهی در موارد حاد به صورت زردی و خارش و تهوع و استفراغ خود را نشان می‌دهد.
راه های درمان  هپاتیت B
فوق تخصص گوارش و کبد افزود: رعایت بهداشت فردی و استفاده نکردن از وسایل شخصی افراد مانند تیغ و وسایل آرایشی مشترک استفاده نشود و در مکان‌هایی که با خون ارتباط دارند  بهداشت رعایت شود.
او ادامه داد: اکثر افراد مبتلا به این نوع هپاتیت هیچ علائمی ندارند واکسن هپاتیت B مدت زیادی  است که استفاده می‌شود و تاثیر آن تا ۹۵ درصد افزایش یافته است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد