hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > وقتی کرونا نیامده به ایران همه را مبتلا می‌کند/ اسم کرونا خطرناکتر از ویروس

وقتی کرونا نیامده به ایران همه را مبتلا می‌کند/ اسم کرونا خطرناکتر از ویروس

این روزها گرچه خبری از انتشار کرونا در جامعه نیست اما این ویروس توانسته ذهن شهروندان را بیمار کند.
 وقتی حوادث این روز‌ها را کنار هم بگذاریم کاملا شبیه یک غم‌نامه است. از یک طرف یک شب باران باعث بالاآمدن آب منازل ساکنان اهواز می‌شود و از طرف دیگر آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهر‌ها هم اتفاق دیگری است که این روز‌ها گریبانگیر ما شده، اما در این میان شیوع ویروس کرونا اتفاق دیگری بود که ترس آمدنش آتش دیگری بر دل‌ها انداخت و نقل مجالس و جمع شهروندان شده است.
واژه «کرونا» این روز‌ها باعث شده برخی علاوه بر ترس از بیماری آن را غول بی شاخ و دمی بدانند که هر لحظه ممکن است بلای جان خود یا خانواده شان شود.
حال در این میان شایعات برخی از افراد مبنی بر اینکه این ویروس به مرز‌های ایران نزدیک شده بر ترس شهروندان بیشتر دامن می‌زند و با ایجاد تبلیغات وسیع در شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کنند راه‌های پیشگیری از این ویروس را بهانه کنند و ممبر‌های زیادی را در گروه‌های تلگرامی و... جذب کنند که این کار علاوه بر تشویش اذهان عمومی نوعی سوء استفاده از احساسات مردم تلقی می‌شود.
///
این‌ موارد یک سوی ماجراست و ما نمی‌دانیم که به حرف چه کسی گوش کنیم؟
با همه این تفاسیر ذهنیت امروز مردم ایران درباره این ویروس همراه با نوعی تشویش است که برخی از رسانه‌ها و افراد سعی به بزرگنمایی این موضوع دارند، اما بهتر است بدانید تشویش اذهان علاوه بر ایجاد آسیب روانی در جامعه، مجازات‌هایی را برای منتشرکنندگان اکاذیب به همراه دارد.
طبق ماده ۶۹۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی یکی از راه‌های نشر اکاذیب، استفاده از رسانه‌های مکتوب، صوتی، تصویری یا مجازی  است.
در همین راستا، قانون مطبوعات که ناظر بر فعالیت‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی در کشور است، در ماده ۶ خود، نشریات را به جز موارد مشخص‌شده در قانون، در انتشار سایر مطالب آزاد دانسته است. یکی از این موارد که در بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات آمده، عبارت است از «پخش شایعات و مطالب خلاف واقع یا تحریف مطالب دیگران». قانون مطبوعات در فضای مجازی پایگاه‌های خبری و غیر خبری را در برمی‌گیرد که از هیأت نظارت بر مطبوعات مجوز فعالیت گرفته باشند و اگر سایت یا پایگاه اینترنتی مجوز نداشته باشد یا از سایر فضا‌های مجازی برای انتشار مطلب استفاده شود، در این صورت، موضوع در شمول قانون جرایم رایانه‌ای قرار می‌گیرد.
باید گفت ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای در این خصوص مقرر کرده است هر کسی به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأسا یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
در این باره اسماعیل قدیمی استاد دانشگاه و کارشناس رسانه ، اظهار کرد: متاسفانه نظام ارتباطی در کشور ما حرفه‌ای نیست.
او با بیان اینکه اصول کار حرفه‌ای رعایت نمی‌شود، گفت: در این شرایط نظام ارتباط جمعی و مطبوعات داخلی افکار عمومی را از دست می‌دهند و در معرض شکار رسانه‌های خارجی و شبکه‌های غیراصولی داخلی قرار می‌گیرند.
قدیمی افزود: ایجاد کانال‌های تلگرامی و... بدون مجوز و بدون صداقت غیر اخلاقی است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسائلی مانند ارائه راهکار‌های پیشگیری از ویروس کرونا برعهده متخصصان این حوزه است، گفت: هر نوع پیشامدی درخصوص ویروس کرونا در زمینه اضطراب و آسیب محکوم است.
همچنین منصور ساعی استادیار ارتباطات ، اظهار کرد: اختصاص حجم زیادی از مطالب و محتوا‌های تولید شده خبری رادیو و تلویزیون و به ویژه شبکه‌های اجتماعی به بیماری ناشی از ویروس کرونا، بیش از آن که سبب هوشیاری و افزایش سطح آمادگی ذهنی مردم برای جلوگیری از شیوع این بیماری شود، باعث ایجاد رعب و وحشت و هراس و به‌نوعی شیوع گسترده ناامیدی و «ناامنی روحی و روانی» در مردمی شده است که به‌صورت عادی نیز بیش از نصف آنان همین حالا مبتلا به برخی مشکلات و حالات روحی و روانی‌اند.
او با بیان اینکه در این شرایط ناپایدار که مردم در سختی ناشی از تورم و فشار تحریم‌های خارجی و کاهش ارزش پول ملی‌اند، تولید این حجم از پیام‌های هشداردهنده و ناامیدکننده در رابطه با شیوع هرلحظه ویروسی چون کرونا که هزاران کیلومتر دورتر از کشور، سبب ایجاد مشکلاتی شده است، گفت: هنوز هیچ موردی از آن در ایران مشاهده نشده و این مورد ناشی از فقدان سواد رسانه‌ای و عدم شناخت کارکرد‌های رسانه‌های جمعی توسط بسیاری از فعالان فضای مجازی و حتی مدیران رادیو و تلویزیون است.
ساعی افزود: سیاستگذاران رسانه‌ای فراموش نکنند که پرداختن بیش‌ازحد به هر موضوعی علاوه بر در حاشیه قرار دادن سایر موضوعات مهم جامعه، می‌تواند اثرات زیادی برافزایش بی‌اعتمادی و ناامیدی اجتماعی داشته باشد.
او ادامه داد: تشویش اذهان عمومی در رابطه با ویروس کرونا به‌نوعی سبب افزایش شکاف‌های موجود و کاشتن بذر ناامی
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد