hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سیستان و بلوچستان| لوت تشنه گردشگر

سیستان و بلوچستان| لوت تشنه گردشگر

اگرچه بسیاری از کشورها در مناطق گرم و خشک از کویر به‌عنوان جاذبه گردشگری استفاده می‌کنند اما به نظر می‌رسد این ظرفیت در کشور ما مغفول مانده است. این در حالی است که طبق آمار حدود یک‌چهارم ایران را مناطق کویری تشکیل داده است و کویر لوت ۱۰ درصد از این وسعت را در برگرفته است، کویر لوت در بین استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد و از گرم‌ترین نقاط زمین است همچنین لوت از جذابیت‌های گردشگری زیادی برخوردار است و لقب کرۀ ماه ایران را یدک می‌کشد.


یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کویر لوت، ظرفیت‌های متنوع گردشگری آن است که قطعا با شناخت و مدیریت صحیح به توسعه پایدار این منطقه کم برخوردار کمک می‌کند و نقش مهمی در تغییر زندگی مردم خواهد داشت. شهر «نصرت آباد» که در محدوده کویر لوت واقع‌شده است از ظرفیت‌های متنوع گردشگری برخوردار است. ستاره‌شناسی، شترسواری، کویر نوردی، برگزاری مسابقات رالی و موقعیت تاریخی کاروانسرای «نصرت آباد» که مربوط به پایان دورۀ صفوی است از قابلیت‌های توسعۀ گردشگری این منطقه محسوب می‌شود.

مردم با ثبت جهانی کویر لوت به توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری امیدوار شدند مشکلات اقتصادی و معیشتی از جمله مهم‌ترین عواملی است که سبب خشونت، زوال جوامع بشری و فقدان ارتباطات می‌شود از همین رو مردم محلی با ثبت جهانی کویر لوت به توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری امیدوار شدند. با توجه به شرایط کم‌آبی فعلی، توسعۀ صنعت گردشگری و مشارکت مردم در توزیع برابر درآمدها نقش مهمی در افزایش رونق اقتصادی این منطقه دارد و نیز تعاملات فرهنگی با گردشگران سبب افزایش اعتمادبه‌نفس و روحیۀ محلی آن‌ها می‌شود. اکنون باگذشت دو سال از ثبت جهانی این منطقه همچنان زیرساخت‌های لازم برای توسعۀ گردشگری ایجاد نشده است و مردم روستاهای اطراف کویر لوت در استان سیستان و بلوچستان مثل «انجیرک» و «چاه حسین علی خان» با مشکلاتی همچون فقر و بیکاری روبه‌رو هستند و به‌واسطه خشکسالی های اخیر تنها منبع درآمدشان را نیز که دامداری بوده ازدست‌داده‌اند و در شرایط فعلی با یارانه ناچیز زندگی خود را ادامه می‌دهند.

وضعیت بد امکانات رفاهی برای گردشگران در کویر لوت

یکی از راهنمایان کویرگردی دربارۀ آخرین وضعیت جهانی کویر لوت گفت: پس‌ازاینکه کویر لوت به ثبت جهانی رسید، مردم بومی نقش مهمی در امنیت این منطقه برعهده‌گرفته‌اند و به‌عنوان راهنما یا بلد محلی گردشگران را ساماندهی می‌کنند. محمد براهویی با بیان اینکه راه ارتباطی از مهم‌ترین زیرساخت‌های گردشگری است، ادامه داد: مسیر روستاهایی که به کویر لوت منتهی می‌شود از استانداردهای لازم جاده‌ای برخوردار نیست که این امر، امنیت گردشگران را با خطر مواجه کرده است. وی تصریح کرد: اقامتگاه‌های بوم گردی که در محدوده کویر قرار دارد، بسیار قدیمی است و از استانداردهای لازم رفاهی برخوردار نیست این در حالی است که اقامتگاه‌های، کویرگردی در استان‌های کرمان و خراسان جنوبی از وضعیت بهتری نسبت به سیستان و بلوچستان برخوردار هستند. وی افزود: پس از ثبت جهانی این کویر اقامتگاه‌های جدیدی برای سهولت دسترسی و رفاه گردشگران در استان سیستان و بلوچستان ایجاد نشده است و در بسیاری از مواقع مردم محلی برای استقرار گردشگران به آن‌ها چادر اهدا می‌کنند.

فقر و بیکاری در حاشیه کویر

وی ادامه داد: مردم روستاهای «انجیرک» و روستای «چاه حسین علی خان» که در نزدیک کویر واقع‌شده، روزگاری با دامداری زندگی خود را تأمین می‌کردند اما با توجه به خشکسالی های پی‌درپی دام‌های مردم از بین رفته است و در حال حاضر تنها با یارانه زندگی خود را سپری می‌کنند و نان تنها تغذیه‌ای است که برای بقای خود از آن استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: مردم به پیامدهای اقتصادی ثبت جهانی کویر لوت در این استان امید بسته‌اند و انتظار تسهیل خدمات رفاهی برای جذب بیشتر گردشگر را دارند. براهویی گفت: افزایش تسهیلات گردشگری نقش بارزی در تغییر زندگی مردم و رونق اقتصادی این منطقه دارد و قطعا مردم با کاهش مشکلات زیرساخت‌های گردشگری این منطقه نقش مهم‌تری در هدایت گردشگران بر عهده خواهند گرفت.

احداث کمپ‌های گردشگری در کویر لوت

مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: قسمتی از کویر لوت در سیستان و بلوچستان به‌عنوان منطقه بکر و قسمت دیگر آن را برای احداث کمپ‌های گردشگری در نظر گرفته‌شده است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز واحدهای بوم گردی در روستاهای «گلاوه» و «چاه حسین علی خان» ایجادشده است، افزود: توسعۀ گردشگری مشارکت بخش خصوصی و مردم را می‌طلبد که اگر این کار در بین مردم نهادینه شود، توسعۀ گردشگری را در پی دارد. وی با اشاره به استفاده از افراد محلی برای راهنمایی و هدایت گردشگران اضافه کرد: برای توسعۀ گردشگری، اعتبارات زیادی برای بخش «نصرت آباد» در نظر گرفته‌شده که خوشبختانه در چند مدت اخیر شاهد گسیل گردشگران به این منطقه هستیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد