hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم| کابوس آلاینده‌ها

قم| کابوس آلاینده‌ها

معضل آلودگی در سلفچگان موضوع جدیدی نیست؛ از همان زمانی که تجمع صنایع آلاینده در شهرک صنعتی سلفچگان اتفاق افتاد و این منطقه به کانون واحدهای آلاینده تبدیل شد، آلودگی آب، خاک و هوا وضعیت منطقه سلفچگان را به بحران نزدیک کرد. اما منطقه سلفچگان به‌رغم صنعتی بودن ساکنان بومی هم دارد که از وضع موجود شکایت دارند.

یکی از همین ساکنان با گلایه از کارخانه‌های آلاینده و نقش آن‌ها در خشکی هوا و کاهش بارندگی گفت: از سال ۷۱ که این شهرک ساخته شد، روزبه‌روز به کارخانه‌های آلاینده اضافه‌شده است و این صنایع برای ما بومی‌ها هیچ سودی نداشته حتی فرزندانمان در آن استخدام نشده‌اند ولی آلودگی هوا در منطقه ما قابل کتمان نیست؛ بیشتر کسانی که نزدیک غروب وارد شهرک صنعتی سلفچگان می‌شوند به دلیل شدت آلودگی هوا در چشم و گلوی خود احساس سوزش می‌کنند. این فقط آلودگی هوا نیست که ما را نگران کرده آلودگی آب بدتر است و باعث مسمومیت می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان گفت: قبلا گشت‌های شبانه زیادی در این منطقه صورت می‌گرفت اما چند وقت است که ماشین‌های گشت کم شده‌اند. همچنین پلمب های صورت گرفته اغلب موقتی هستند و بعد از مدتی واحد آلاینده به‌رغم عدم‌اصلاح وضعیت خود رفع پلمب می‌شود. باید راهکاری برای جلوگیری از آلایندگی این صنایع اندیشید تا مردم این منطقه مجبور به تحمل آلودگی‌های تهدیدکننده سلامتی نشوند.

خلاء انجام مطالعات اولیه

معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان قم در این زمینه گفت: مطالعات و ارزیابی خاصی روی شکل‌گیری این شهرک انجام نشد به همین دلیل صنایع زیادی در بحث آلودگی هوا مانند صنایع قیر، ایزوگام و تصفیه دوم روغن در این شهرک استقرار پیدا کردند. سید احمد شفیعی با اشاره به رویه اعطای مجوز به این شهرک خاطرنشان کرد: قانون‌گذار در شهرک‌های صنعتی تسهیلی در زمینه استقرار واحدهای صنعتی در نظر گرفته به‌طوری‌که استقرار در مرحله تأسیس نیازمند مجوز زیست‌محیطی نیست و پس از استقرار و احداث واحد، در مرحله بهره‌برداری سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز را از محیط‌زیست استعلام می‌کند بنابراین کار انجام‌شده در این شهرک تجربه می‌شود. سید احمد شفیعی با بیان اینکه استقرار واحدهای صنعتی سبب توسعه آلودگی می‌شود گفت: از استقرار بسیاری از واحدهای آلاینده در این شهرک جلوگیری شده ولی مباحث قانونی فشارهای خاص خود را بر اساس شرایط دارد بنابراین برای روند اعطای مجوز برای این منطقه باید به‌صورت موردی و خاص اصلاحیه استانی وجود داشته باشد.

از اخطاریه تا پلمب واحدهای غیرمجاز

وی خاطرنشان کرد: بر اساس دستورات قانون صنایعی که توانایی مدیریت آلودگی را نداشته باشند باید یک درصد عوارض یا مالیات زیست‌محیطی پرداخت کنند که در این زمینه واحدهای اسید، بازیافت آهن و سرب مشمول یک درصد عوارض آلایندگی شدند. شفیعی با بیان اینکه اخطاریه زیادی داده‌شده و واحد غیرمجاز سرب به‌طور کامل پلمب شده است گفت: واحد بازیافت آهن که شکایت‌های زیادی دارد در مراحلی پلمب و مدیرعامل آن به دادگاه معرفی‌شده و حکم قضایی برای آن‌ها دریافت شده است. وی عنوان کرد: آلودگی این منطقه از نظر مدیریت زیست‌محیطی به زمان نیاز دارد زیرا در چنین شرایط اقتصادی برخی از صنایع برای برطرف کردن آلودگی نیازمند هزینه، کمک‌های بانکی و حمایت از نظر اقتصادی هستند.

معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان قم تصریح کرد: صندوقی باید وجود داشته باشد تا از این نوع صنایع حمایت شود و خود را به‌روزرسانی کنند. صندوق محیط‌زیست دیرهنگام و با تأخیر فراوان شکل گرفت و هنوز این صندوق از نظر مالی فعال نیست بنابراین می‌طلبد بسته‌های تشویقی و حمایتی در زمینه محیط‌زیست وجود داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت واحد آلاینده سرب گفت: این واحد پسماندهایی به‌طور غیرمجاز، پراکنده و مخفی در محیط تخلیه می‌کردند که به‌شدت با آن برخورد و پلمب و مباحث حقوقی پیگیری شد. می‌توان بیان کرد تا حدودی تولیدش متوقف‌شده است.

شفیعی خاطرنشان کرد: یکی از صنایع بازیافت آهن به یکی از شرکت‌های داخلی واگذار شد و تعهد کرد که این قضیه را مدیریت و حل کند که هزینه هنگفتی در بحث فیلتراسیون انجام داد ولی از نظر اجرای عملی توانست 70 تا 80 درصد آلودگی را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه منطقه سلفچگان شرایط طبیعی خاص خود را دارد گفت: در برخی شرایط جریانات هوایی خوبی وجود دارد و آلودگی تخلیه می‌شود و در شرایطی از روزهایی از سال به دلیل وارونگی و شرایط جوی آلودگی پایدار خواهد شد که آسیب وارد می‌کند. می‌توان بیان کرد صدها مورد پایش و اخطاریه برای واحدهای مستقر در این ناحیه صادرشده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد