hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمان| چالش تأمین میوه شب عید

کرمان| چالش تأمین میوه شب عید

تأمین میوه شب عید کرمان به اسفندماه موکول شده تا عده‌ای نگران این موضوع باشند. معاون بازرگانی سازمان صنعت و معدن و تجارت شمال استان کرمان گفت: توزیع میوه شب عید از پنجم اسفندماه شروع می‌شود.

سینا خسروی افزود: اتحادیه میدان‌داران میوه و تره‌بار کرمان، مباشر تأمین میوه شب عید در شمال استان است که در این زمینه اقدامات لازم را انجام می‌دهند. او در پاسخ به اینکه آیا کمی برای تهیه میوه شب عید دیر نشده، عنوان کرد: هنوز دیر نشده و تا هفته اول اسفند میوه‌ها تأمین می‌شود. خسروی در خصوص اینکه گفته می‌شود سازمان صمت جنوب استان میوه شب عید خود را خیلی قبل‌تر از این‌ها خریداری کرده است، گفت: آن‌ها فقط پرتقال را خریداری کرده‌اند که آن‌هم محصول منطقه خودشان است.

او ادامه داد: تهیه بعضی از این میوه‌ها به دلیل نگهداری سخت آن‌ها هر چه دیرتر باشد بهتر است، البته نه اینکه در زمان اوج بارگیری باشد. او افزود: به‌طور مثال خرید سیب‌درختی و حمل آن به کرمان که زودتر خراب می‌شود در هفته اول اسفند بهترین فرصت است. این صحبت‌های معاون بازرگانی سازمان صمت شمال استان در صورتی است که در جلسه ستاد تنظیم بازار، رئیس سازمان صمت استان امروز نسبت به خرید میوه شب عید به مباشرین شمال استان هشدار داده؛ و البته در همین جلسه مسلم مروجی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان نیز از خرید و ذخیره‌سازی ۲۱۰ تن پرتقال والنسیایی و ۱۷۰ تن سیب‌درختی برای میوه شب عید جنوب استان کرمان خبر داده است.

تأمین میوه شب عید شمال استان کرمان روی هوا

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در واکنش به عدم خرید میوه موردنیاز شب عید شمال استان کرمان گفته که تا فردا به مباشرین خرید میوه شب عید شمال استان کرمان فرصت می‌دهیم تا تکلیف را روشن کنند. او در ادامه افزوده است:

اگر آن‌ها نمی‌توانند میوه شب عید شمال استان را تأمین کنند خرید میوه شب عید به مباشرین جنوب استان کرمان واگذار شود و البته بعدازآن اتحادیه میوه و تره‌بار شمال استان را تعیین تکلیف می‌کنیم. مهدی حسینی نژاد به‌صراحت گفت: مباشری برای خرید سیب‌درختی انتخاب شد تا سیب موردنیاز را از شمال کشور خریداری کند که در این راستا مقررشده حداکثر تا ۲ اسفندماه، سیب‌های درختی خریداری‌شده به استان منتقل شوند.

برای خرید میوه شب عید خیلی دیر شده

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در این جلسه به اظهارات مباشر استان برای خرید سیب‌درختی مبنی برنداشتن نقدینگی جهت خرید، واکنش نشان داد و گفت: محمدعلی دهقان به‌صراحت عنوان کرد: این خیلی زشت است که همه استان‌ها و حتی جنوب استان کرمان میوه‌های شب عید موردنیازشان را تأمین کردند اما هنوز شمال استان کرمان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

کسی زیر بار مسئولیت تأمین میوه شب عید شمال استان نمی‌رود

شاید اهمیت این موضوع آنجایی بیشتر شود که بدانید این دستور کار در جلسه مورخه ۴ آذرماه جاری برای اولین بار مطرح شد. بر اساس آن قرار شد کمیته‌ای با عنوان کمیته راهبردی تأمین میوه شب عید در کرمان تشکیل شود. سازمان صنعت و معدن و تجارت شمال استان کرمان در این مدت تهیه میوه شب عید را به تعاونی روستایی سپرده بود؛ اما این تعاونی علی‌رغم اصرار قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار کرمان با بیان اینکه ما وظیفه اجرایی تأمین میوه شب عید را بر عهده نداریم از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرد. محمدجواد فدایی در جلسه ۲۱ آذر ۹۸ ستاد تنظیم بازار با انتقاد از تعاونی روستایی کرمان گفته بود: اگر تعاون روستایی نمی‌تواند در زمان مشکلات کار مردم را حل کند منحل شود، بهتر است. او اشاره‌کرده بود که چگونه تعاونی روستایی نمی‌تواند میوه شب عید را تأمین کند؟ اگر تعاون روستایی همکاری نداشته باشد به چه درد امروز ما می‌خورد. نکته دیگری که مهم است و رئیس سازمان صمت در این جلسه به آن اشاره‌کرده بود این است که ذخیره‌سازی میوه شب عید از الآن (آذرماه) باید در استان انجام شود. این در حالی است می‌بینیم در ستاد تنظیم بازار هنوز صحبت از عدم خرید میوه شب عید به میان می‌آید. البته که معاون بازرگانی سازمان صمت شمال استان می‌گوید: مشکلی وجود ندارد و میوه شب عید تا اوایل اسفند خریداری و بارگیری می‌شود؛ اما با نگاه به جلسات پیشین ستاد تنظیم بازار نگرانی از اینکه سرنوشت این موضوع چه می‌شود، به سراغ هرکسی می‌آید. با توجه به اینکه ممکن است هر چه به عید نوروز نزدیک شویم قیمت میوه هم گران‌تر شود و این موضوع به ضرر کرمانی‌ها تمام شود. حالا باید دید نتیجه این‌همه جلسه و تصمیم محقق نشده چه می‌شود. آیا میوه شب عید بر سر سفره کرمانی‌ها می‌آید؟

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد