hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > خانه > طرز تهیه‌ باقالی پلو به 11 روش خوشمزه و مجلسی با فیلم آموزشی

طرز تهیه‌ باقالی پلو به 11 روش خوشمزه و مجلسی با فیلم آموزشی

باقالی پلو غذای ایرانی است. طرز تهیه‌ باقالی پلو با ماهیچه، مرغ، گوشت، ماهی، بوقلمون و... را به 11 روش خوشمزه به صورت مرحله ای با فیلم و عکس برایتان آورده ایم:

باقالی پلو یکی از غذاهای سنتی در ایران است که این غذا بسیار چشم نواز و پر طرفدار در مهمانی ها و مجالس است و می توان باقالی پلو را با ماهیچه، مرغ، ماهی یا گوشت گردن سرو کرد.در این مطلب طرز تهیه‌ی باقالی پلو به 11 روش مانند طرز تهیه ی باقالی پلو با ماهیچه،طرز تهیه باقالی پلو ساده،طرز تهیه ی باقالی پلو با گوشت، طرز تهیه ی باقالی پلو با گردن،طرز تهیه ی باقالی پلو با مرغ،طرز تهیه ی باقالی پلو با مرغ ریش ریش،باقالی پلو با مرغ کته، طرز تهیه ی باقالی پلو با ماهی، طرز تهیه ی باقالی پلو با تن ماهی، طرز تهیه ی باقالی پلو با گوشت چرخ کرده، طرز تهیه ی باقالی پلو با گوشت بوقلمون را به صورت مرحله ای با عکس و فیلم به همراه فوت و فن‌های طرز تهیه باقالی پلو به شما آموزش می‌دهیم.


باقالی پلو با ماهیچه

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه باقالی پلو با ماهیچه برای 4 نفر
برنج ۳ پیمانه
باقالی سبز پاک کرده ۲ پیمانه
شوید خرد شده تازه یا خشک ۱/۵ پیمانه
ماهیچه ۳۵۰ گرم
کره ۵۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
قرص استاک گوشت ۱ عدد
چوب دارچین ۱ عدد
روغن مایع ۵ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیط ۴ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
هل،دارچین، زردچوبه،فلفل سیاه،ادویه کاری و نمک به مقدار لازم
باقالی پلو با ماهیچه
باقالی پلو با ماهیچه

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

  1. برای طرز تهیه باقالی پلو برای 4 نفر ابتدا، پیاز نگینی خرد شده را با ماهیچه به همراه زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه کاری و ۲ قاشق روغن مایع را به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت متوسط تفت دهید. در این مدت مواد را هر از گاهی هم بزنید تا ادویه‌ها و پیاز کاملا به خرد گوشت برود.
  2. حدود 2 تا 3 لیوان آب را با استاک گوشت و چوب دارچین به قابلمه اضافه کنید حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید. بعد از اینکه به غل خوردن افتاد حرارت را متوسط کنید. به ماهیچه نباید زیاد آب اضافه کنید زیرا ماهیچه آب می‌اندازد اما در خلال کار اگر احساس کردید آب آن کم شده می‌توانید آب در حال جوش به آن اضافه کنید.
  3. ۳۰ دقیقه پایانی نمک و کمی زعفران را اضافه کنید و صبر کنید تا غذا ریز جوش بزنید و خوب جا بیفتد.
  4. اگر خواستید در این مرحله می‌توانید ۱ قاشق رب را که از قبل تفت داده اید را اضافه کنید.
  5. حواستان باشد قرص استاک حاوی نمک است. بنابراین قبل از اضافه کردن نمک حتما آن را بچشید اگر نیاز بود اضافه کنید.
  6. در طول پخت ۲ تا ۳ بار ماهیچه‌ها را جا به جا کنید تا خوب پخته شود.
  7. اگر ماهیچه را در قابلمه بار بگذارید حدود ۳/۵ ساعت پخت آن طول می‌کشد، اما اگر در زودپز بار بگذارید بین ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت زمان پخت آن طول می‌کشد.

آموزش طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه 


باقالی پلو ساده

مواد اولیه مورد نیاز برای طرز تهیه باقالی پلو ساده دونفره
برنج ۲ پیمانه
باقالی پاک کرده یک پیمانه
شوید خشک یا تازه ۳ قاشق غذاخوری
روغن و نمک

به مقدار لازم


طرز تهیه باقالی پلو ساده

باقالی پلو با گوشت

مواد لازم برای باقالی پلو با گوشت
گوشت بدون استخوان ۶۰۰ گرم
برنج۴ پیمانه 4 پیمانه
باقالی ۲ پیمانه
پیاز ۲ عدد
کره ۵۰ گرم
سیر ۲ حبه
شوید خشک ۴ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری
دارچین ۱ قاشق چایخوری
دارچین ½ قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه و روغن مایع به مقدار کافی


باقالی پلو با گوشت
باقالی پلو با گوشت


طرز تهیه باقالی پلو با گوشت

  1. برای تهیه باقالی پلو با گوشت، ابتدا گوشت را به خوبی بشویید و خشک کنید، سپس به صورت دلخواه خردکنید. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قراردهید و کمی روغن به آن اضافه کنید.
  2. در این مرحله گوشت های خرد شده را به تابه اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا کاملا سرخ شوند. البته نباید گوشت ها را بیش از حد سرخ کنید زیرا در پایان ممکن است گوشت کمی سفت و خشک شود.
  3. پس از اینکه گوشت ها را سرخ کردید، انها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید، سپس پیازها را به صورت خلالی خرد و به همراه کمی روغن به تابه اضافه کنید و به خوبی تفت دهید.
  4. حالا سیر رنده شده را به همراه کمی زردچوبه به تابه اضافه کنید. تفت دادن را ادامه دهید تا مواد با هم یکدست شوند، سپس در صورت تمایل رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه و کمی تفت دهید.
  5. در این مرحله گوشت های سرخ شده را به همراه 2 لیوان آب به تابه اضافه کنید،و درب تابه را بگذارید تا گوشت به مدت ۲ ساعت و نیم تا ۳ ساعت بپزد و کاملا نرم شود.
  6. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت گوشت، دارچین را به همراه آب لیمو ترش، زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه به گوشت اضافه کنید و صبر کنید تا گوشت بپزد، سپس به همراه باقالی پلو سرو می کنیم.
  7. در حین پخت گوشت، برنج را آماده کنید. ابتدا برنج را بین نیم تا چند ساعت با آب ولرم و مقداری نمک بخیسانید. در ادامه باقالی را به همراه ۲ پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.
  8. پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید، کف های روی آب را با کف گیر بگرید و دور بریزید. حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا باقالی ها بجوشند، سپس آنها را آبکشی کنید و کنار بگذارید.
  9. پس از اینکه برنج به خوبی خیس خورد، یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر کنید و روی حرارت زیاد قرار می دهیم. پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید ۱ قاشق غذاخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه کنید.
  10. حالا برنج خیسانده شده را به همراه باقالی نیمپز شده به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه بپزند، سپس آنها را آبکشی کنید.
  11. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار دهید.در این مرحله مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و به دلخواه برای ته دیگ باقالی پلو از سیب زمینی اسلایس شده یا نان لواش استفاده کنید، سپس روی ته دیگ را با مخلوط باقالی و برنج به طور کامل بپوشانید.
  12. حالا مقداری شوید و دارچین روی برنج و باقالی بریزید، در ادامه مخلوط برنج و باقالی را به همراه شوید و دارچین به صورت لایه ای داخل قابلمه برزیزد تا مواد تمام شوند، سپس کره را روی برنج پخش کنید.
  13. حالا یک دم کنی تمیز روی درب قابلمه قرارد هید و حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا داخل قابلمه بخار جمع شود، سپس حرارت را کم کنید و اجازهدهید باقالی پلو به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

طرز تهیه ی باقالی پلو با گردن


باقالی پلو با مرغ

مواد لازم برای باقالی پلو با مرغ برای ۴ نفر
برنج ۴ پیمانه
باقلا سبز ۲ پیمانه
مرغ ۴ تکه ران یا سینه
پیاز ۲ عدد درشت
سیر ۲ حبه
شوید تازه یا خشک ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به مقدار کافی
باقالی پلو با مرغ
باقالی پلو با مرغ

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ

  1. برای طرز تهیه باقالی پلو با شوید خشک و مرغ، ابتدا پیازها را به صورت خلالی متوسط خرد و به همراه کمی روغن در یک قابلمه مناسب تفت دهید تا سبک و طلایی شوند، سپس سیر رنده شده را به قابلمه اضافه کنید و در حدی که فقط عطر سیر بلند شود تفت دهید.

  2. در مرحله بعدی تکه های مرغ را به قابلمه اضافه کنید و خوب سرخ کنید. سپس به مرغ سرخ شده ۱ تا ۲ لیوان آب به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و اجازه دهید تا مرغ با حرارت ملایم بپزد.
  3. در این مرحله به سراغ آماده کردن باقالی پلو بروید، برای این منظور برنج را از چند ساعت قبل بخیسانید. سپس یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید و مقداری نمک داخل آب بریزید و اجازه دهید تا آب درون قابلمه به جوش بیاید.سپس برنج را داخل قابلمه بریزید
  4. زمانی که اطراف برنج نرم و مغز آن سفت بود یعنی برنج ما آماده است و باید آنرا آبکشی کنید. در ادامه باقالی ها را هم به مدت ۵ دقیقه در آب جوش بریزیذ و کف روی آن را بگیرید.سپس آبکشی و با برنج مخلوط کنید.
  5. در این مرحله یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. برای ته دیگ به انتخاب خود از نان لواش یا سیب زمینی حلقه ای استفاده کنید، سپس روی ته دیگ را با مخلوط برنج و باقالا سبز  به صورت لایه به لایه پر کنید.روی هر لایه برنج مقداری شوید خشک بریزید.
  6. حالا روی درب قابلمه دم کنی قرار دهید و صبر کنید تا حدودا یک ساعت برنج دم بکشد.
  7. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت مرغ، زعفران دم کرده را اضافه کنید. پس از اینکه برنج دم کشید به همراه مرغ زعفرانی سرو می کنیم. آب و پیازهای داخل قابلمه مرغ را نیز داخل یک کاسه کوچک می ریزیم و در کنار غذا سرو می کنیم.

فیلم باقالی پلو با مرغ

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ ریش ریش

طرز تهیه باقالی پلو کته با مرغ

باقالی پلو با ماهی

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه باقالی پلو با ماهی
ماهی قزل آلا ۲ عدد
برنج ۴ پیمانه
باقالی ۲ پیمانه
شوید خشک یک و نیم پیمانه
پیاز ۱ عدد
روغن، آبلیمو تازه ،زعفران دم کرده، نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
باقالی پلو با ماهی
باقالی پلو با ماهی

طرز تهیه باقالی پلو با ماهی

  1. برای طرز تهیه باقالی پلو با ماهی قزل آلا ، ابتدا داخل شکم ماهی را خالی و آن را به خوبی بشویید.سپس با چاقو چند برش عرضی در هر دو طرف ماهی ایجاد کنید.
  2.  ماهی را با استفاده از نمک، فلفل و آبلیمو طعم دار کنید. ماهی را در ظرفی همراه با پیاز خلالی به مدت یک الی دو ساعات قرار دهید تا طعمدار شود.در این زمان چندین بار ماهی را زیر و رو کنید.پس از آنکه ماهی طعم­دار شد، روی سطح بیرونی آن زعفران دم کرده و یا زردچوبه بریزید.
  3.  ماهی را می توان داخل یک تابه سرخ کنید یا آن را درون قر قرار دهید تا طلایی شود.
  4. برای طرز تهیه باقالی پلو، باقالی را با مقداری نمک در یک قابلمه بپزید. پس از نرم شدن باقالی، آن را درون یک آبکش ریخته و کنار بگذارید.
  5. برنجی که از قبل به مدت دو الی سه ساعت با نمک خیس کردید را درون قابلمه بریزید و منتظر بمانید تا نرم شود و بعد برنج را آبکش کنید.
  6. ته قابلمه مقداری روغن ریخته و از نان یا سیب­ زمینی به عنوان ته ­دیگ استفاده کنید.  سپس به صورت لایه لایه مقداری برنج ، وید و باقالی اضافه کنید و کمی هم بزنید تا مخلوط شوند. 
  7.  در قابلمه را دمکنی بگذارید و ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا برنج دم کشیده و ته­ دیگ آن طلایی شود.

طرز تهیه باقالی پلو با تن ماهی


باقالی پلو با گوشت چرخ کرده

مواد اولیه مورد نیاز برای باقالی پلو با گوشت چرخ کرده
گوشت چرخ کرده 200 گرم
شوید تازه 200 گرم
باقالی  2 پیمانه
برنج 3 پیمانه
پیاز 1 عدد
روغن، کره،زعفران دم کرده،نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه به مقدار لازم
باقالی پلو با گوشت چرخ کرده
 باقالی پلو با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ کرده

  1. برای تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ کرده ابتدا لازم است شویدها را بشویید و صبر کنید تا خشک شود.سپس به صورت ساطوری خرد کنید.برنج را در آب نمک به مدت 2 ساعت خیس کنید.همچنین زعفران را در ظرفی بسایید و روی بخار کتری قرار دهید و درب ظرف را بگذارید تا دم بکشد.
  2. در تابه مناسب مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. سپس پیاز های نگینی خرد شده را به همراه کمی زرد چوبه به تابه اضافه کنید تا سبک و طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و هم بزنید تا گوشت پخته و سرخ شود. در همین حین مقداری فلفل سیاه اضافه کنید و سپس زیر شعله را خاموش کنید.
  3.  برنج های خیس خورده شده را به قابلمه ای در حال جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج پخته شود.بعد از پخته شدن برنج آن را را آبکش کنید و مقداری آب سرد روی برنج بریزید تا برنج به هم نچسبد.
  4. در قابلمه ای مناسب مقداری روغن بریزید و داخل قابلمه سیب زمینی یا نان قرار دهید. سپس یک لایه برنج سفید بریزید،شوید های تازه خرد شده روی برنج بریزید و سپس یک لایه باقالی پخته شده اضافه کنید و این کار را تا جایی که برنج شما تمام شود انجام دهید.می توانید مقداری کره لا به لای پلو قرار دهید.
  5. سپس درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مدت 40 دقیقه برنج دم ببرد. 
  6.  گوشت چرخ کرده ها را به صورت پخش روی برنج بریزید و تزئین کنید. می توانید مقداری پیاز داغ درست کنید و برای تزئین روی برنج بریزید


 باقالی پلو با گوشت بوقلمون

در مطلب طرز تهیه باقالی پلو با گوشت بوقلمون را به شما آموزش می‌دهیم. با این دستور پخت می‌توانید باقالی پلوی مجلسی خوشمزه را در خانه تهیه کنید. 


فوت و فن‌های طرز تهیه باقالی پلو

  • برای تهیه باقالی پلو می توان از شوید خشک یا شوید تازه استفاده کرد.اگر از شوید تازه استفاده می کنید آن را داخل آب برنج بریزد تا رنگ شوید باز شود.
  • برای تهیه‌ی باقالی پلو با ماهیچه گوساله همانند ماهیچه گوسفندی است با این تفاوت که ماهیچه گوساله کمی دیرتر می‌پزد و مدت زمان پخت آن طولانی‌تر است.
  • برای درست کردن باقالی پلو با ماهیچه گوسفندی به هیچ وجه به آن آب اضافه نکنید زیرا پیاز و ماهیچه به اندازه کافی آب می‌اندازند اما برای درست کردن باقالی پلو با ماهیچه گوساله یک لیوان آب اضافه کنید تا خوب مغز پخت شود.
  • اگر طعم باقالی را دوست ندارید یا به آن حساسیت دارید می توانید فقط شوید به پلو اضافه کنید.
  • می توانید باقالی پلو را با گوشت گردن درست کنید اما بهتر است برای مغز پخت شدن 1 لیوان آب به آن اضافه کنید.
  • اگر باقالی پلو را با باقالی خشک درست کرد.باید باقالی خشک را با مقداری آب مثل لپه بپزید و موقع دم گذاشتن باقالی پلو با برنج و شوید دم کنید.
  •  اگر از باقالی های تازه استفاده می کنید آن ها را داخل قابلمه بریزید و مدت 10 دقیقه بگذارید تا پخته شود و کف روی قابلمه را بگیرید.
  • اگر از باقالی منجمد استفاده می کنید، در هنگام پخت برنج مستقیم به قابلمه اضافه کنید و بگذارید با برنج پخته شود.
  • برای تهیه تهیه باقالی پلو، حتما برنج خود را نسبت به پلوی ساده کمی زنده تر آبکشی کنید تا در پایان برنجی دون دون و یکدست داشته باشید.
  • طرز تهیه باقالی پلو با شوید تازه همانند طرز تهیه باقالی پلو با شوید خشک است و تفاوتی ندارد.
  • طرز تهیه باقالی پلو با مرغ ربی همانند طرز تهیه باقالی پلو با مرغ بدون رب است و شما در صورت تمایل می توایند به آن رب اضافه کنید.
  • اگر قصد دارید باقالی پلو با ماهی درست کنید، ماهی را در تابه سرخ کنید.
  • در هنگام مخلوط­کردن باقالی، شوید و برنج، از هم زدن زیادن آن­ها خودداری کنید، زیرا برنج خرد می­شود.
  • می­توانید کف قابلمه برنج، کنجد،نان لواش، سیب زمینی و... بگذارید.

پرسش های متداول

ادویه باقالی پلو چیست؟
برای خوشمزه شدن باقالی پلو می توان از ادویه های مانند دارچین استفاده کرد.
در کنار باقالی پلو چه چیزی سرو شود؟

 باقالی پلو را می توان با ماهیچه،گوشت، مرغ و...سرو کرد و در کنار آن از نوشیدنی مانند دوغ استفاده کرد.

شوید باقالی پلو باید تازه باشد؟
باقالی پلو با شوید خشک یا شوید تازه می توان پخت و استفاده از هرکدام به ذائقه فرد بستگی دارد.
آیا می توان باقالی پلو را کته ای درست کرد؟
بله


سخن آخر

طرز تهیه‌ باقالی پلو را به 11 روش جذاب و بسیار خوشمزه به همراه ترفند و نکاتی برای خوشمزه شدن این غذا به همراه فیلم و عکس به شما آموزش دادیم. در مطلبی به آموزش طرز تهیه سبزی پلو با ماهی به 7 روش خوشمزه با فیلم  پرداختیم که در صورت تمایل می توانید مطالعه کنید. شما از کدام روش برای تهیه باقالی پلو  استفاده می کنید.تجربه و سوالات خود را درباه تهیه این غذا با ما و سایر کاربران سایت رویداد ایران به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
هاجر خانی
هاجر خانی
علاقه مند به خبرنگاری و تولید محتوا

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد