hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > امید به رونق در مثلث طلایی گردشگری یزد، اصفهان و شیراز

امید به رونق در مثلث طلایی گردشگری یزد، اصفهان و شیراز

سرانجام بعد از سال‌ها که همواره سخن از «مثلث طلایی گردشگری ایران» در میان بود و هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسیده با امضای سند همکاری توسط مدیران شهری یزد، اصفهان و شیراز «طلایه‌داران گردشگری ایران» اجرایی شد. 

هدف از تشکیل مثلث طلایی گردشگری ایران معرفی ظرفیت‌های شهرهای یزد، اصفهان و شیراز در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و تقویت مبادلات بین‌شهری است و طرفین متعهد به پشتیبانی از یکدیگر در تأمین و بهینه‌سازی زیرساخت‌ها هستند. تفاهم‌نامه مذکور با نظارت شهرداران یزد، اصفهان و شیراز توسط معاونین فرهنگی و روسای سازمان‌های فرهنگی اجتماعی ورزشی این شهرداری‌ها منعقدشده است. تولید اشتراکی محصولات گردشگری، تهیه کتابچه‌ها و بروشور با زبان‌های مختلف ازجمله عربی، انگلیسی، چینی و فرانسوی و ارائه آن‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه‌های عکس و همچنین معرفی میراث ملموس و ناملموس هر سه شهر ازجمله مفاد این تفاهم‌نامه خواهد بود.

طلایه‌داران گردشگری ایران انحصارگرا نیست

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در آیین امضای تفاهم‌نامه طلایه‌داران گردشگری ایران با بیان اینکه مثلث طلایی گردشگری ایران به دنبال انحصارگرایی نیست و فرایند کاری خود را بسته و محدود نمی‌داند، گفت: امیدواریم در گام‌های آتی همه شهرهای دارای مزیت گردشگری ایران به این جمع اضافه شوند. عباس ملازینلی با بیان اینکه همیشه رقابت‌های نامحسوسی بین شهرداری‌ها و سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری وجود داشته است، اظهار کرد: این رویکرد در شهر میراث جهانی یزد جای خود را به هم‌افزایی داد و توفیقات خوبی نیز حاصل شد. رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با بیان اینکه در حال حاضر کشورهای سلطه‌گر در حال ترویج فرهنگ ضعیف خود به مخاطبان در دنیا هستند، تأکید کرد: در این شرایط ما می‌توانیم با برقراری گفتگوهای فرهنگی و بین تمدنی نقاط قوت و برتری‌های فرهنگی خود را به جهانیان معرفی کنیم. او با بیان اینکه مثلث طلایی گردشگری ایران به دنبال انحصارگرایی نیست، تصریح کرد: برخی از شهرها با شنیدن خبر تشکیل طلایه‌داران گردشگری ایران درخواست‌هایی برای عضویت در این فرایند داشتند که به نظر می‌رسد در آینده امکان اجرایی شدن آن فراهم شود. رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد گفت: طلایه‌داران گردشگری ایران فرایند کاری خود را بسته و محدود نمی‌داند.

گردشگری، ابزاری برای تعامل فرهنگی

در ادامه این نشست، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری شیراز گفت: گردشگری یکی از مهم‌ترین ابزارهای تعامل فرهنگی بین جوامع بشری است.

مرتضی جعفری با بیان اینکه به‌واسطه گردشگری، عرصه‌های مختلف در طول قرون مختلف تقویت‌شده است، اظهار کرد: سراسر ایران از روستاها و شهرهای کوچک گرفته تا کلان‌شهرها با داشتن آثار فراوان تاریخی پذیرای جمع عظیم گردشگران داخلی و خارجی هستند.

او افزود: با توجه به ظرفیت‌های گسترده سه شهر یزد، اصفهان و شیراز در حوزه گردشگری و مشترکات فرهنگی بسیار بالایی که این سه شهردارند، امروز شاهد آغاز فرایند اجرایی طلایه‌داران گردشگری ایران هستیم که امیدوارم برای گردشگری ایران مفید فایده باشد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز تأکید کرد: تولید اشتراکی محصولات گردشگری، تهیه کتابچه‌ها و بروشور با زبان‌های مختلف ازجمله عربی، انگلیسی، چینی و فرانسوی و ارائه آن‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه‌های عکس و همچنین معرفی میراث ملموس و ناملموس هر سه شهر ازجمله مفاد این تفاهم‌نامه خواهد بود.

لزوم تبدیل شهرها به کانون‌های میان فرهنگی

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این نشست گفت: رهیافتی که به لحاظ فرهنگی می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند این است که جهانشهرهای ایران به کانون‌های میان فرهنگی تبدیل شوند. محمد عیدی اظهار کرد: شهر موجود زنده است که در فرآیند رشد مدنی تحقق می‌یابد و باید مثل موجود زنده با آن رفتار کنیم چراکه تبعات رفتارهای گوناگون در شهر، مصیبت‌هایی به بار می‌آورد که عارض شهروندان می‌شود. او با بیان اینکه دو رهیافت برای داشتن شهری مطلوب در ایران موردتوجه قرارگرفته است، افزود: توسعه پایدار یکی از آن‌ها است که البته پایدار در اینجا یعنی بر اساس شاخص‌های زیست بومی و نیازهای انسانی برنامه‌ریزی کنید و به گردشگری پایدار برسید. رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در تعریف گردشگری پایدار، تصریح کرد: گردشگری پایدار به این معنا است که ما حق‌داریم از برکات گردشگری امروز بهره ببریم به‌شرط اینکه برای آیندگان هم این حق را به رسمیت بشناسیم. عیدی تأکید کرد: دومین رهیافتی که به لحاظ فرهنگی می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند این است که جهانشهرهای ایران به کانون‌های میان فرهنگی تبدیل شوند. معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه آنچه از عظمت ایران به تکرار بیان می‌شود، حاصل کنش کانون‌های میان فرهنگی ایران است، گفت: کانون‌های میان فرهنگی شهرهایی هستند که پای خود را از گستره جغرافیایی حقوقی خود فراتر نهادند و به تعاملات فرا منطقه‌ای را مبنای کار خود قرار داده‌اند. او با بیان اینکه شهرهای بزرگ ما در درون خود مانده‌اند، افزود: کانون‌های میان فرهنگی به ارتباطات ملی و فراملی کمک می‌کند و به اقتصاد فرهنگ و خلاقیت فرهنگی مدد می‌رساند. عیدی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به توسعه پایدار و کانون میان فرهنگی باید به سمت شهر فرهنگی برویم، تصریح کرد: شاخص شهر فرهنگی مشخص است به‌طوری‌که یک شهر با مؤلفه‌های زیست پذیر و انسان‌محور بودن می‌تواند شهر فرهنگی باشد. رئیس کمیته فرهنگی اجتماعی کلان‌شهرهای ایران با بیان اینکه باید به سمت فرهنگی شدن شهرها حرکت کنیم، اضافه کرد: اگر شهر به نیاز شهروندان پاسخ داد یک شهر فرهنگی است. عیدی افزود: یزد به لحاظ حقوقی کلان‌شهر است ولی کلان‌شهر مفهوم تمام شاخص‌های هویتی یزد را در برندارد چراکه هر شهر که از یک‌میلیون نفر افزایش یافت کلان‌شهر است. معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه جهانشهر مرکز ارتباطات جهانی می‌شود ولی شاخص‌هایی دارد که همه جهانشهرها ندارند و آن تبدیل ظرفیت‌های بومی به جهانی است، تأکید کرد: اگر شیراز اصفهان جهانشهر بودند مدیران شهری پاسخگوی شهروندان به شکل جهانی بودند و خلاقیت فرهنگی در پایه مدنی داشتند.

او در خصوص درآمد فرهنگی شهرهای بزرگ و پیشرفته جهان، گفت: درآمد فرهنگی آلمان یا آمریکا بیش از درآمد نظامی یا صنعتی آن‌ها است و این در حالی است که سهم ما از اقتصاد فرهنگ دوصدم درصد است چون در برقراری ارتباط کانون‌های میان فرهنگی موفق نبودیم و درخودمانده شده‌ایم.

بخش خصوصی، پیشانی طلایه‌داران گردشگری ایران

رئیس شورای اسلامی شهر یزد در این نشست با بیان اینکه پایه‌گذاری مثلث طلایی گردشگری ایران بخش خصوصی است، گفت: برای ماندگاری و پویایی این مسیر حضور بخش خصوصی یکی از الزامات است که امیدواریم همواره رعایت شود.

غلامعلی سفید با بیان اینکه امضای این تفاهم‌نامه از کلنگ زنی‌ها و افتتاح‌های مرسوم همیشه در دهه فجر ارزشمندتر است، اظهار کرد: امضای این تفاهم‌نامه به‌عنوان حرکتی فرهنگی اجتماعی و اقتصادی باعث برکت برای کشور خواهد بود.

او با بیان اینکه ویژگی مثلث طلایی گردشگری ایران تقویت و حمایت بخش خصوصی است، افزود: برای ماندگاری و پویایی این مسیر حضور بخش خصوصی یکی از الزامات است که امیدواریم همواره رعایت شود.

او با بیان اینکه دولت‌مردان باید به این درک برسند که بخش خصوصی زمینه‌ساز اقدامات مطلوب است، افزود: دولت در کنار بخش خصوصی و حمایت از این حوزه می‌تواند به تداوم اقدامات این مثلث باشد و باعث خیروبرکت بیشتر شود.

سفید رعایت الزامات گردشگری در کشور توسط دولتمردان را امری ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد: با همراهی همه بخش‌های متولی امر گردشگری روزهای خوشی در انتظار این صنعت پاک باشد.

تبدیل فعالیت‌های شهرداری‌ها از کالبدی به فرهنگی اجتماعی

شهردار یزد نیز در این جلسه با بیان اینکه در گذشته این موضوع که شهرداری‌ها در حوزه گردشگری ورود کنند؛ قابل‌تصور نبود، گفت: سیر تحول شهرداری‌ها از انجام فعالیت‌های کالبدی شهر به مسائل فرهنگی و اجتماعی رسیده است.

جمال‌الدین عزیزی با بیان اینکه امروز درخواست‌های شهروندان از فعالیت‌های کالبدی به سمت اقدامات فرهنگی اجتماعی رفته است، اظهار امیدواری کرد: رسمیت یافت مثلث طلایی گردشگری ایران باعث رونق و حضور بیش‌ازپیش گردشگران داخلی و خارجی شود.

او تأکید کرد: این مثلث برای انحصارگرایی نیست و این سه شهر آغازکننده فرآیندی است که می‌تواند در سایر شهرهای تکرار و انجام شود. شهردار یزد با بیان اینکه نگاه شهرداری از درون این مثلث گردشگری به بیرون است که چگونه گردشگران وارد این سه شهر شوند، تصریح کرد: امروز روز خوبی برای گردشگری ایران و این سه شهر خواهد بود تا با استفاده از تجربیات یکدیگر در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری این حوزه تقویت شود. او با بیان اینکه شهرداری‌ها حرکت به سمت توسعه گردشگری را آغاز کرده‌اند، گفت: نیازمند مجموعه قوانین و مقرراتی برای درآمدزایی شهرداری‌ها به‌منظور حمایت از صنعت گردشگری هستیم که امیدواریم در ادامه این مسیر محقق شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد