hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > غذاهای ‌معطر و مفید زمستانی را بشناسیم

غذاهای ‌معطر و مفید زمستانی را بشناسیم

یک ‌متخصص طب سنتی، گفت: در فصل زمستان ‌به دلیل سردی و تری و افزایش بیماری‌های بلغمی غذاهایی با طبع گرم توصیه می‌شود و یکی از پایه‌های رژیم غذایی ‌در این طب مصرف آش ‌و شوربا در فصل زمستان است.

محمود بابائیان با اشاره به اینکه در طب سنتی تغذیه نقش مهمی در پیشگیری و درمان و بیماری‌ها در فصل زمستان دارد، اظهار کرد: یکی از پایه‌های رژیم غذایی در این طب مصرف آش و شوربا در فصل زمستان است.

وی با بیان اینکه در فصل زمستان به دلیل سردی و تری و افزایش بیماری‌های بلغمی غذاهایی با طبع گرم توصیه می‌شود، افزود: از جمله آش‌های مناسب این فصل اسفید باج (آش سفید) است که شوربایی با مزاج گرم و تر و منبع غذایی فراوان و رطوبت بخشی است.

این متخصص طب سنتی، ادامه داد: در این شوربا قطعات ریز شده گوشت مرغ و بره همراه با سبزیجاتی مانند گشنیز و جعفری به همراه چاشنی‌های معطری مانند دارچین، نانه خواه، زیره میخک، خرفه، فلفل، زیره سبز، آویشن شیرازی و سیر موجود است.

بابائیان با تاکید بر اینکه حریره از جمله غذاها ی رقیق زمستانی حاوی سبوس گندم، شکر و بادام است، گفت: این غذا جهت افزایش شیر مادران، افزایش وزن و کاهش ورم ریه بسیار کمک کننده است و می‌توان به این غذای رقیق زمستانی مغزیجات پسته و فندق را هم اضافه کرده و غذایی بنام گداخته را برای خوردن آماده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه هریسه از دیگر غذاهای زمستانی با مزاج گرم و منبع غذایی فراوان است، اظهار کرد: هریسه یا حلیم گندم گوشت کاهنده سرفه و خشونت سینه است. هریسه را می‌توانیم با چاشنی‌هایی مانند میخک، هل، دارچین و فلفل مصرف کنیم. اما باید بدانیم که معمولاً این غذای زمستانی دیر هضم بوده و برای افراد دارای یبوست مشکل ایجاد می‌کند.

این متخصص طب سنتی، خاطرنشان کرد: نخود آب از دیگر آش‌های زمستانی است که می‌توان افزودن گوشت منبع تغذیه‌ای آن را افزایش داد که در کاهش درد بیماری‌های فلج، مالیخولیا، رعشه و بیماری‌های کلیه و مثانه بسیار کمک کننده است.

بابائیان تصریح کرد: برای تهیه این شوربای زمستانی نخود را در آب ریخته و به مدت ۱۲ ساعت آن را خیس می زنیم. سپس آن را پخته و با روغن بادام، نمک، پیاز، زیره و میخک معطر کرده و مصرف می‌کنیم.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد