hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > درمان زخم بستر، زخم دیابتی و زخم استومی

درمان زخم بستر، زخم دیابتی و زخم استومی

در این مطلب همراه ما باشید تا در رابطه با راه‌های درمان زخم بستر، زخم دیابتی و همین‌طور زخم استومی بگوییم.
 شکل‌گیری زخم‌هایی مانند زخم بستر، زخم دیابتی و همین‌طور زخم استومی می‌توانند بسیار عمیق و آزاردهنده باشند، تحمل عفونت و درد این زخم‌ها با وجود بیماری‌های که این زخم‌ها از آن ناشی می‌شوند می‌تواند موضوع را سخت‌تر و دردناک‌تر نیز بکند.
با این حال راه‌حل‌هایی هم وجود دارد که بتوان تا حدی از شر آن‌ها خلاص شده و یا حداقل این زخم‌ها را بهبود بخشید. در این مطلب همراه ما باشید تا در رابطه با راه‌های درمان زخم بستر، زخم دیابتی و همین‌طور زخم استومی بگوییم.
درمان زخم بستر
یکی از رایج‌ترین مسائل برای بیمارانی که مدتی طولانی مجبور به استراحت در بستر هستند شکل‌گیری زخم بستر است. این زخم در واقع نوعی آسیب بافتی است که به دلیل فشار طولاتی مدت بر بخش‌های مشخصی در بدن رخ می‌دهد. زخم بستر که آن را با زخم فشاری نیز می‌شناسند به دنبال اختلال گردش خون و همین‌طور کاهش خون‌رسانی به قسمت‌هایی از بدن اتفاق می‌افتد و معمولاً بخش‌هایی از جمله بین باسن، قسمت‌های تحتانی کمر، پاشنه پا و همین‌طور آرنج را شامل می‌شود. این مشکل می‌تواند برای آن‌هایی که دچار معلولیت و یا ضایعه نخاعی هستند و بر روی ویلچر می‌نشینند نیز رخ دهد.
به طور کلی می‌توان گفت که فشار طولانی‌مدت بر بافت پوست می‌تواند باعث نرسیدن اکسیژن به سلول‌ها و در نهایت مرگ آن‌ها شود. مرگ سلول‌ها زمینه ایجاد زخم‌هایی را شکل می‌دهد که گاهی عفونی می‌شوند و اگر فرد به دنبال درمان آن‌ها نباشد عواقب جبران‌ناپذیری را متحمل خواهد شد. زخم بستر غالباً بسیار دردناک است و بوی بدی نیز دارد، به علاوه آنکه این زخم معمولاً ترشحات عفونی نیز پیدا می‌کنند و التهاب آن‌ها نیز نیازمند درمان‌هایی ویژه است.
برای درمان زخم بستر باید دقت و توجه زیادی را به کار برد، چراکه امکان عفونی شدن و همین‌طور بخش شدن آن در سایر قسمت‌های بدن نیز وجود دارد. از علائم انتشار زخم بستر در بدن نیز می‌توان به تپش قلب، تب، سرگیجه، ضعف و... اشاره کرد.
درمان زخم بستر، زخم دیابتی و زخم استومی
پیش از هر چیز می‌توان گفت که برای پیشگیری عفونی شدن زخم بستر باید آن را به طور مرتب با یک سرم مخصوص به خوبی شست‌وشو داد. به علاوه آنکه تغییر دادن وضعیت بیمار در بستر نیز می‌تواند تا حدودی از پیشرفت زخم بستر و همین‌طور عفونی شدن آن جلوگیری کند. در کنار این پانسمان‌هایی از پیش ساخته شده که خود حاوی نقره و کربن هستند نیز می‌توانند در تسریع بهبود زخم بستر مؤثر باشند.
ناگفته نماند که در برخی از شرایط نیز پزشک تجویز می‌کند که بافت‌های مرده و آسیب‌دیده پوست برداشته شود تا احتمال عفونی شدن آن به حداقل برسد. در نهایت نیز می‌توان به یکی دیگر از روش‌های درمان زخم بستر که همان وکیوم تراپی است اشاره کرد. وکیوم تراپی با کمک فشار منفی که با کمک یک لوله عاری از هوا صورت می‌گیرد رطوبت زخم را کاهش داده و در بهبود آن تأثیر بسیاری خواهد داشت.
درمان زخم دیابتی
زخم پای دیابتی یکی از عوارض رایج در دیابت کنترل‌نشده است. زخم پای دیابتی در واقع تشکیل شده از در هم شکستن بافت‌های پوست و در معرض قرار گرفتن لایه‌های زیرین پوست است که معمولاً در زیر انگشتان بزرگ و یا برآمدگی‌های پا شکل می‌گیرند. تقریباً می‌توان گفت تمامی کسانی که دارای دیابت شدید هستند می‌توانند دچار زخم دیابت و همین‌طور درد پا بشوند، اما مسئله مهم مراقبت کردن از آن‌ها و همین‌طور درمان زخم دیابتی است. از دلایل شکل‌گیری و به وجود آمدن زخم دیابتی می‌توان به جریان خون ضعیف، قند خون بالا، آسیب عصبی و... اشاره کرد.
درمان زخم بستر، زخم دیابتی و زخم استومی
از علائم شکل‌گیری زخم دیابت نیز می‌توان به لک شدن جوراب، ورم غیرمعمول، تحریک، سوزش، قرمزی و همین‌طور بوی بد غیرعادی پا‌ها اشاره کرد. به طور کلی زخم دیابتی می‌تواند در سه حالت کلی شکل بگیرد، زخم بدون عفونت، زخم عمیق و در معرض مفاصل و تاندون‌ها و همین‌طور زخم‌های گسترده و یا آبسه‌های عفونی شدید.
به طور کلی برای کنترل زخم پای دیابتی می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. برای مثال استفاده از کفش‌های دیابتی، تغذیه، پیچ‌خوردگی فشرده و همین‌طور درج کفش برای جلوگیری از میخچه و پینه از راه‌های رایج برای درمان زخم دیابتی و کنترل آن هستند. برای جلوگیری از عفونت زخم دیابتی نیز باید پا‌ها را به صورت مستمر حمام کرده و پوست را در برابر زخم ضدعفونی کرد. به علاوه آنکه در صورت شکل‌گیری زخم‌های سطحی با کمک تعویض مکرر پانسمان می‌توان آن را خشک نگه داشت. پزشک می‌تواند با استفاده از حذف پوست مرده و یا حتی استفاده از آنتی‌بیوتیک، ضد پلاکت و یا حتی دارو‌های ضد لخته شدن نیز برای بهبود زخم دیابتی عفونی تلاش کند.
درمان زخم بستر، زخم دیابتی و زخم استومی
درمان زخم استومی
استومی روشی است که در صورت عدم دفع طبیعی مدفوع و ادرار توسط بدن، تجویز می‌شود. در واقع استومی سوراخی است که برای دفع مدفوع و یا حتی ادرار از طریق شکم و توسط یک جراح ایجاد می‌گردد و کیسه‌ای برای دفع مواد نیز در آن قرار می‌گیرد. جای مشخص و دقیق استومی در شکم متغیر است و به دلیل نیاز بیمار به استومی بستگی خواهد داشت.
زخم ناشی از استومی می‌تواند تا حدودی نگران‌کننده باشد، اما با کمک راه‌هایی می‌توان از آن مراقبت کرد. یکی از بزرگ‌ترین عوامل در رابطه با مراقبت از زخم استومی تمیز نگه داشتن آن زخم است. معمولاً تجهیزاتی حرفه‌ای می‌توانند در این زمینه به کمک شما بیایند.
مسئله دیگری که می‌توان در رابطه با درمان زخم استومی و همین‌طور مراقبت‌های آن گفت توجه به عدم وجود نشانه‌های عفونت، مشکلات قارچی و... است. علاوه بر این سایر تحریکات پوستی در اطراف زخم استومی نیز می‌توانند باعث بروز مشکلاتی جدی برای این قسمت از بدن شوند. توصیه می‌شود که برای مراقبت بیشتر از زخم استومی قبل از تعویض کیسه از متخصص زخم خود کمک بخواهید و از او مشورت بگیرید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد