hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چرا لثه ها خونریزی می‌کند؟

چرا لثه ها خونریزی می‌کند؟

اگر لثه‎های شما به‌‏راحتی خونریزی می‏‌کند، این امر ممکن است به دلیل عوامل ساده‎ای مانند استفاده نادرست از مسواک‎ و نخ دندان یا نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد.

خونریزی لثه‏‌ها ممکن است نشانه‌‏ای از ژنژیویت (Gingivitis) یا التهاب لثه‌ها باشد. در اثر این عارضه لثه‎ها حساس، قرمز و متورم شده و هنگام مسواک‎زدن، خونریزی می‌کند. ابتلا به ژنژیویت، مسواک‌زدن خیلی شدید یا سخت‌بودن بیش از حد مسواک، استفاده از نخ دندان، مصرف داروهای خاص مانند داروهای رقیق‏‌کننده خون، التهاب لثه‏‌ها به‌علت بارداری (ژنژیویت حاملگی) و استفاده از دندان مصنوعی نامناسب، بعضی از دلایل احتمالی خونریزی لثه است. مراقبت صحیح از دندان‌ها به رفع این مشکل کمک می‌کند. همچنین به کسانی که دچار خونریزی لثه هستند توصیه می‌شود دو بار در روز مسواک بزنند، هر روز نخ دندان بکشند، دهان خود را هر روز با دهانشویه ضد باکتری بشویند وبه طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند. در ادامه شما را با بعضی دیگر از علل خونریزی لثه‌ها آشنا می‌کنیم:


پریودنتال

مراقبت‌نکردن از لثه، مکن است منجر به بیماری پریودنتال (پریودنتیت) شود؛ پریودنتال، نوعی بیماری مزمن لثه است که باعث آسیب به بافت و استخوان محافظ دندان‎ها می‌شود. در این بیماری، لثه‎ها ملتهب و آلوده شده و از ریشه دندان‎ها جدا می‌شود. در این حالت دندان‌ها ممکن است استحکام خود را از دست بدهد. همچنین بوی بد دهان، طعم بد دهان، تغییر در نحوه قرارگیری دندان‌ها، تورم و حساس‌شدن لثه‌ها، همگی از علائم ابتلا به این بیماری است؛ در صورت درمان‌نشدن بیماری پریودنتال، بعضی از دندان‎ها از دست می‌رود.

دیابت

خونریزی یا تورم لثه می‌تواند نشانه هشدار دهنده دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ باشد. هنگام ابتلا به این بیماری، دهان در مبارزه با میکروب‎ها، قدرت زیادی ندارد؛ بنابراین احتمال ابتلا به عفونت‌هایی مانند بیماری لثه افزایش می‌یابد. مقادیر زیاد قند خون که همراه با دیابت است، بهبودی را دشوارتر کرده و همین امر باعث وخیم‌ترشدن بیماری لثه می‌شود.


لوسمی

خونریزی لثه می‌تواند نشانه‎ای از لوسمی باشد. پلاکت‌های خون در توقف خونریزی به بدن کمک می‌کند؛ تعداد پلاکت خون در افراد مبتلا به سرطان خون پایین است. این امر جلوگیری از خونریزی را در قسمت‌های مختلف بدن از جمله لثه‎ها دشوارتر می‌کند.

ترومبوسیتوپنی (Thrombocytopenia)

اگر لثه‌ها در هنگام مسواک‌زدن خونریزی کند و به خودی خود متوقف نشود، این امر ممکن است به‌علت حساس‌شدن لثه‌ها یا ابتلا به بیماری ترومبوسیتوپنی باشد. در این بیماری بدن، پلاکت‌های کافی برای تشکیل لخته خون ندارد؛ این امر می‌تواند منجر به خونریزی بیش از حد در قسمت‌های مختلف بدن از جمله لثه شود.


هموفیلی

اگر هنگام برش کوچک در لثه یا در دندانپزشکی، دچار خونریزی شدید شوید، این امر ممکن است نشانه‎ای از هموفیلی یا بیماری "فون ویلبراند" (Von Willebrand) باشد. در این بیماری، خون به درستی لخته نمی‌شود، بنابراین لثه‎ها ممکن است دچار خونریزی شود.

کمبود ویتامین C

این ویتامین به رشد و ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند، زخم‌ها را بهبود می‌بخشد و استخوان‌ها و دندان‎ها را تقویت می‎کند. کمبود ویتامین C کافی در بدن، ممکن است باعث ضعف و کج‌خلقی شود. همچنین با گذشت زمان ممکن است این کمبود به تورم و خونریزی لثه‌ها منجر شود.


اسکوربوت

اگرچه این بیماری نادر است، اما کمبود شدید ویتامین C در بدن می‌تواند به اسکوربوت (Scorbut) منجر شود. این امر می‌تواند بدن را ضعیف کرده، باعث کم‌خونی و خونریزی زیر پوستی شود؛ خونریزی لثه‌ها، نشانه‌ای معمول از بیماری اسکوربوت است.

کمبود ویتامین K

خونریزی زیاد لثه‌ها ممکن است به دلیل فقدان ویتامین K کافی در بدن باشد. این ویتامین به لخته‌شدن خون کمک می‌کند و برای استخوان‎ها نیز مفید است. جذب ناکافی این ویتامین از طریق رژیم غذایی، ممکن است باعث خونریزی شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد