hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > روایت از عدم نظارت بر نانوایی‌های ارومیه / نانی که در تنور بی‌کیفیتی می‌سوزد

روایت از عدم نظارت بر نانوایی‌های ارومیه / نانی که در تنور بی‌کیفیتی می‌سوزد

بی‌کیفیتی نان در نانوایی‌های شهر ارومیه همواره اعتراض مردم را در پی داشته و در این بین، مردم از نانوایی‌ها و نانوایان از نامرغوب بودن آرد توزیعی گله‌مند هستند.
 در سراسر جهان نان به‌عنوان بخشی جدانشدنی از سفره خوراک محسوب می‌شود به‌طوری‌که شاید هیچ غذای دیگری نمی‌تواند جای آن را پرکند و در ایران نیز نان به عنوان  قوت غالب مردم شناخته شده است، اما چند سال اخیر کیفیت این خوراکی همواره سوژه‌ خبری رسانه‌ها بوده و بعضا نارضایتی مردم را به همراه داشته است.
ظاهرا کیفیت نامطلوب نان به معضل تمام‌نشدنی در ارومیه تبدیل شده و  مردم  از کیفیت این ماده غذایی رضایت خوبی ندارند و این بی‌کیفیتی نان همواره سبب اعتراض شهروندان و برخی از مسئولان شده است.
خبرنگار تسنیم برای کم و کیف وضعیت نان ارومیه  سراغ شهروندان و نانوایان رفته و پای صحبت آن‌ها نشسته تا نظر آن‌ها را در مورد این موضوع جویا شود.
مهدی مطلبی یکی از شهروندانی که از کیفیت پایین نان در شهر گلایه دارد می‌گوید:  نظارت کافی بر نانوایی‌ها برای پخت با کیفیت نان وجود ندارد و بیشتر نان‌های سطح شهر شور و بی‌کیفیت است و این بی‌کیفیتی در اغلب نانوایی‌های مناطق ارومیه مشهود است.
وی می‌افزاید: نان‌های عرضه شده در نانوایی‌ها گاه خمیر، گاه ترش و گاه سوخته و شور است و مجبور هستیم قسمت عمده‌ای از  آنها را به عنوان نان خشک  بفروشیم.
زیبا دادگر شهروند دیگر با بیان اینکه  برکت سفره به نان آن است می‌گوید: با وجود اینکه هر روز بر تعداد نانوایی‌ها سطح شهر اضافه می‌شود بجای اینکه شاهد افزایش کیفیت برکت سفره‌ باشیم می‌بینیم کیفیت نان پایین‌تر آمده و به قول معروف دورریز آن بیشتر می‌شود.
علی دادگر صحبت‌های همسرش را تایید می‌کند و می‌گوید: همواره مسئولان افزایش قیمت نان را بهبود کیفیت آن اعلام کرده‌اند اما می‌بینیم قیمت‌ها افزایش یافت، نان‌ها آب رفت و هر روز بی‌کیفیت‌تر شد؛ این مسئله مشکلات عمده‌ای برای مردم ایجاد کرده است.
رامین صبوری شهروند ارومیه‌ای نان تولیدی در نانوایی‌های محل سکونتش را بی‌کیفیت می‌داند و می‌گوید: اکثر نان‌هایی که ما خریداری می‌کنیم از لحاظ طعم ترش بوده و یا زود خشک می‌شود و یا خمیر بوده و دورریز زیادی دارد.
وی می‌افزاید: اینجا نان وقتی پخت می‌شود فقط باید در همان لحظه استفاده شود چرا که با گذر زمان تبدیل به یک لاستیک می‌شود؛ معدود نانوایی‌هایی هستند که کیفیت نان خود را از قدیم خوب نگه‌داشته‌اند.
 این در حالی است که برخی نانوایی‌ها مشکل اصلی بی‌کیفیتی نان  را بر دوش بی‌کیفیتی آردها می‌گذارند٬ یکی از نانواهای ارومیه که اصرار بر عدم ذکر نام و واحد صنفی‌اش دارد می‌گوید: بی‌کیفیتی آرد، عدم توجه به آموزش، بی‌رویه بودن مجوزها و صدور مجوزهای فله‌ای برای واحدهای نانوایی  اصلی‌ترین دلایل بی‌کیفیتی نان است.
وی تصریح می‌کند: اصل مطلب این است آردی که در اختیار نانوایی‌ها این شهرستان قرار داده می‌شود کیفیت، چسبندگی و مرغوبیت لازم را برای پخت نان ندارد و خمیر حاصل از آن آن‌قدر سست است که حتی نمی‌توان چانه‌ها را استاندارد و با وزن مناسب گرفت.
کیفیت نان تولیدی در آذربایجان‌غربی نامناسب است
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به کیفیت نامناسب نان تولیدی این استان  می‌گوید: بحث امنیت غذایی، بهداشت و سلامت، موضوعی نیست که بتوان به‌راحتی نسبت به آن، بی‌تفاوت بود و باید کیفیت نان تولیدی در استان ارتقا یابد تا رضایت مردم جلب شود چراکه شیوع بیماری‌های مختلف به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی در صنایع غذایی چون نان است.
محمدمهدی شهریاری می‌افزاید: هیچ‌عذر و بهانه‌ای برای ارائه نان بی‌کیفیت به مردم استان قابل‌قبول نیست و تمامی مصوبات کارگروه‌های آرد و نان استان در خصوص رعایت استانداردهای لازم در چرخه تولید، نگهداری آرد و همچنین پخت نان باید مورد توجه قرار گیرد و دانشگاه علوم پزشکی استان و همچنین اداره کل استاندارد با انجام درست وظایف خود نظارت کافی در این زمینه داشته باشند.
وی تصریح می‌کند: در آذربایجان غربی چهار هزار و 932 واحد نانوایی فعال بوده که از این تعداد یک هزار و 200 نانوایی در ارومیه در حال فعالیت هستند.
رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه نیز علت اصلی پایین بودن کیفیت نان را در آذربایجان غربی، کیفیت نامطلوب گندم دانسته و می‌گوید: به کیفیت نان در ارومیه  از 20 نمره 16 می‌دهم و این برای ما رضایت بخش نیست٬ باید نان شهر از شرایط فعلی خارج شده و پا بر کیفیت دیرینه خود بگذارد تا هم سلامت و هم رضایت مردم را بر خود گیرد.
عزیز عسگراوغلی با بیان این که گندم‌های دیمی استان از لحاظ کیفی در شرایط مطلوبی قرار ندارند، می‌افزاید: به علت کیفیت بالای گندم‌های آبی نسبت به دیمی بهترین راهکار در شرایط کنونی اختلاط این دو محصول کشاورزی در تهیه آرد است.
وی با اشاره به  خرید و ورود گندم مرغوب از استان خوزستان به سیلوهای آذربایجان غربی تصریح می‌کند: با مخلوط این گندم با گندم استان  کیفیت آرد تولیدی ارتقا می‌یابد و کیفیت نان تولیدی افزایش پیدا می‌کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد