hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آموزش کاشت گیاه خاکشیر و پرورش آن

آموزش کاشت گیاه خاکشیر و پرورش آن

خاکشیر که از دسته گیاهان شب بویان محسوب می شود و به منظور استفاده از خواص دارویی مورد کاشت قرار می گیرد در این مقاله قصد داریم تا به بیان چگونگی کاشت گیاه خاکشیر بپردازیم با ما همراه باشید.

گیاه خاکشیر که در نواحی مختلف اروپا،پاکستان و چین پراکندگی دارد و در ایران نیز اغلب در مناطق شمالی مخصوصا رشته کوه هایی جبال البرز یافت می شود و بهتر است بدانید که این گیاه به صورت خودرو در کنار جاده ها و اماکن غیر زراعی رشد خواهد  کرد.

کاشت گیاه خاکشیر

توجه داشته باشید خاکشیر که در میان عامه مردم به اشتباه به خاکشیر تلفظ می شود و از دسته گیاهان یک یا دو ساله شناخته شده و در خانواده تیره صلیبیان نیز قرار می گیرد. به طور ارتفاع این گیاه در مواردی به ۸۰ سانتی متر نیز خواهد رسید. هنگام رشد ساقه از  قسمت های پایین منشعب شده و در نهایت به گل های زرد روشن خواهد رسید که از دسته خانواده شب بو ها محسوب می شود. بهتر است بدانید که بر اساس منابع طب سنتی دانه های ریز و کشیده خاکشیر ها دارای دو نوع مختلف می باشد که یک نوع آن کوچک تر بوده و دارای رنگی مایل به قرمز می باشد و نوع دیگر بزرگ تر است که رنگش مایل به قهوه ای می باشد.




بهتر است بدانید که دانه های خاکشیر از لایه های لعاب دار پوشیده شده اند که با قرار گرفتن داخل آب و جذب رطوبت این لایه حجیم شده و آب را در خود نگه می دارد به همین دلیل از گذشته تاکنون از دانه های خاکشیر به عنوان شربت برای رفت عطش و گرمازدگی استفاده می شود. خاکشیر گیاهی علفی است که قسمتی آن دارای پوششی از کرک می باشد.

پرورش خاکشیر در ایران:

بهتر است بدانید که اغلب گیاه خاکشیر به صورت خودرو و در اطراف جاده ها رشد می کنند و نیازمند آب و هوایی مرطوب می باشند ولی رویشگاه اصلی آن در ایران مناطق و نواحی شمالی کشور،رشته کوه های البرز،استان بوشهر،استان لرستان،استان کرمانشاه و استان خراسان جنوبی می باشد. توجه داشته باشید که این محصول در داخل ایران یا به صورت مخلوط و یا به صورت مستقل مورد کشت قرار می گیرد. همانطور که متوجه شدید دانه های گیاه خاکشیر دو نوع متفاوت هستند که یکی از آن ها در اطراف تهران و در بوشهر و بوچستان رشد می کنند و دیگری نیز گیاهی یک ساله است که در شمال رودبار و مزارع لاهیجان مورد کشت قرار می گیرد.


نحوه کاشت این گیاه:

از آنجایی که برداشت خاکشیر به راحتی قابل انجام است شما می توانید به راحتی اقدام به کاشت نمایید و با این گیاه زیبا و متنوع فضای خانه خود را زیبا نمایید. برای کاشت گیاه خاکشیر توصیه می شود که در فصل پاییز و بهار اقدام به کاشت نمایید و برای انجام آن بایستی بذرهای رسیده را بر روی زمین سبک و نسبتا مرطوب بپاشید. توجه داشته باشید که هنگام پاشیدن دانه ها بایستی به فاصله هر بوته با بوته دیگری توجه زیادی داشته باشید و پس از رشد بوته ها پایه های اضافی را خارج نمایید. بهتر است بدانید که برگ یا ساقه کامل این گیاه را بایستی از خرداد ماه تا شهریور ماه بچینید و در نهایت دانه های آن را در مرداد و شهریور ماه بهره برداری کنید.

پس از برداشت محصول بایستی دانه های خاکشیر را برای خشک کردن به طور طبیعی در سایه و یا در محیطی که هوا به خوبی جریان داشته باشد قرار دهید. توجه داشته باشید که دمای مورد نیاز برای پرورش و کاشت گیاه خاکشیر حرارت ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد می باشد.


خواص دارویی گیاه خاکشیر:

  • گیاه خاکشیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است.
  • استفاده از خاکشیر به عنوان التیام دهنده زخم و جراحات
  • استفاده از خاکشیر برای رفع اسهال و ترشحات زنانگی
  • رفع بیماری های ناشی از کمبود ویتامین C
  • استفاده از خاکشیر برای افزایش ادرار و دفع کردم
  • رفع بیماری های سرخک و مخملک با مصرف خاکشیر
  • استفاده از خاکشیر برای دفع سنگ کلیه
  • از جمله خواص خاکشیر برای پوست کمک به دفع جوش های صورت است
  • باز شدن صدا با مصرف خاکشیر
  • استفاده از خاکشیر برای از بین بردن التهاب و کهیر های پوستی
امتیاز: 2.5 (از 2 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
  1. 14 فروردین 1399 15:21
    سلام
    همه مطالبی که درباره خاکشیر توی اینترنت هست از روی همدیگخ کپی برداری شده . هیچ کس به خودش زحمت نمی ده مطلب جدید و به درد بخوری در این زمینه ارائه بده. واقعا جای تاسف داره