hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سیستان و بلوچستان| انتظار 20 ساله چابهار

سیستان و بلوچستان| انتظار 20 ساله چابهار

حکایت احداث فرودگاه در چابهار حکایت جدیدی نیست و عمرش به دولت سازندگی بازمی‌گردد اما به دلیل تعلل مسئولان منطقه این مهم تاکنون اجرایی نشده است. آن‌هم در شرایطی که بندر چابهار به سبب ویژگی جغرافیایی و ژئوپولیتیکی خود به‌صرفه‌ترین بندر ایران و نقطه ورودی کریدور شمال ــ جنوب است.


 در حاضر فرودگاهی که برای چابهار و جابه‌جایی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و برخی کالای ترانزیتی مهم استفاده می‌شود، فرودگاه و پایگاه دهم شکاری کنارک است که در فاصله 45 کیلومتری از شهر چابهار واقع‌شده است.

این فرودگاه به سبب نظامی بودن دارای محدودیت‌هایی است و امکانات و پایانه مسافری آن کوچک و با ظرفیت محدود است به‌طوری‌که برقراری چند پرواز با هم در یک‌زمان در این فرودگاه امکان‌پذیر نیست و موجب ازدحام بیش‌ازحد جمعیت می‌شود.

از مشکل قانونی تا نبود سرمایه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار می‌گوید: در اوایل سال 95 صورت‌جلسه‌ای برای تحویل زمین فرودگاه به منطقه آزاد تنظیم شد که بر اساس آن منطقه آزاد به دنبال برگزاری مناقصه و اقدامات اولیه را برای اینکه زمین را در اختیار داشته باشد شروع کرد اما بعدتر این موضوع به مشکل قانونی برخورد و از آن زمان وزارت راه و شهرسازی خودش موضوع ساخت این فرودگاه را دنبال می‌کند.

عبدالرحیم کردی پیش‌تر با بیان اینکه متولی اصلی ساخت فرودگاه طبق آیین ساخت و بهره‌برداری از فرودگاه‌های غیرنظامی، سازمان هواپیمایی کشوری است، افزود: بااین‌حال اما از همان ابتدا آمادگی خود را برای ساخت فرودگاه چابهار اعلام کردیم و در سال 96 منابع موردنیاز را در بودجه منطقه آزاد پیش‌بینی کرده‌ایم و می‌توانستیم اقدامات اجرایی را شروع کنیم، از طرفی زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای ساخت فرودگاه در منطقه آزاد خیلی بیشتر از منطقه سرزمین اصلی وجود دارد.

وی تصریح کرد: برای حل مشکل ایجاد فرودگاه در محدوده منطقه آزاد نیز قرار شد در تفاهم با وزارت راه با ایجاد کریدوری از منطقه به فرودگاه، ساخت فرودگاه چابهار به منطقه آزاد واگذار شود. درصورتی‌که تحویل زمین صورت گیرد سازمان منطقه آزاد چابهار مشکلی برای تأمین منابع ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار نخواهد داشت چراکه هم سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی متقاضی ساخت این فرودگاه هستند و هم سازمان از منابع داخلی خود منابع لازم را تأمین خواهد کرد. به گفته کردی، مجموعه فرودگاهی که در چابهار پیش‌بینی‌شده و در طرح آمده احداث یک شهر فرودگاهی در بازه زمانی ده‌ساله است که سرمایه‌گذاری بالایی را می‌طلبد اما باتوجه به اینکه فعلاً امکان برقراری ارتباط هوایی در کمترین زمان ممکن برای چابهار در اولویت است این فرودگاه در بازه زمانی کوتاه‌تری ساخته می‌شود.

مشکل کار؛ تملک اراضی

اما مشکل، زمین فرودگاه بین‌المللی چابهار است که نه در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها قرارگرفته و نه توسط آن‌ها در اختیار سازمان منطقه آزاد. رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور آبان ماه 96 با بیان اینکه 2 هزار و هشتصد هکتار زمین برای احداث فرودگاه چابهار در نظر گرفته‌شده، گفت: تصمیم‌گیری اصلی در این حوزه به‌عهده ستاد توسعه سواحل مکران است. ما اقدامات لازم برای مشخص کردن زمین را انجام دادیم. محل مشخص‌شده است و در حال تملک اراضی هستیم. مدیرکل فرودگاه‌های استان نیز اظهار داشت: ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار پس از تصویب در شورای عالی فضایی دنبال شده است، شرکت فرودگاه‌های کشور طرح اولیه آن را نیز تهیه‌کرده است اما چون تمام مساحت این زمین به‌طور کامل آزادسازی نشد و به شرکت فرودگاه‌های کشور تحویل داده نشده است، امکان شروع عملیات اجرایی در این محل وجود ندارد. حسن اعرابی مقدم افزود: اقدامات لازم برای گرفتن مالکیت کل زمین تا حدودی انجام شد اما در چند ماه اخیر دیگر پیگیری از سوی استان انجام نشد و این موضوع رها شد. در حال حاضر مشکل اصلی تملک اراضی و نبود سند برای زمین یکپارچه در محدوده جانمایی شده است که باید در اختیار شرکت فرودگاه‌های کشور قرار بگیرد.

مجوزی که لغو شد

اما تملک اراضی برای شروع عملیات احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار آن‌قدر طولانی شد که به گفته رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار، مجوز احداث این فرودگاه توسط شورای عالی فضایی کشور لغو شد.

معین‌الدین سعیدی می‌گوید: به دلیل اهمیت اقتصادی ــ جغرافیایی فرودگاه چابهار از همان ابتدای دادن مجوز سرمایه‌گذارانی برای ساخت آن به شیوه‌های مختلف مشارکت، اعلام آمادگی کردند. سعیدی تصریح می‌کند: این فرودگاه قرار بود با ظرفیت منطقه آزاد و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ساخته شود؛ باآنکه منطقه آزاد برای ساخت این فرودگاه هم از ظرفیت خود و هم از ظرفیت سرمایه‌گذاران اعلام آمادگی کرده بود و مشکلی برای تأمین اعتبار آن وجود نداشت، استانداری با ساخت این فرودگاه توسط منطقه آزاد مخالفت کرد و ساخت آن به شرکت فرودگاه‌ها برگشت. وی می‌‌گوید: شرکت فرودگاه‌ها سرمایه‌گذارانی برای ساخت آن پیدا کرد اما به دلیل تعلل نهادها برای تملک اراضی محدوده ساخت فرودگاه، مجوز آن توسط شورای عالی فضایی لغو شد؛ این شورا یک بازه زمانی یک‌ساله را برای شروع عملیات احداث تعیین کرده بود که پس از بیش از یک سال از تأخیر شروع ساخت آن به‌تازگی به ما اعلام کردند این مجوز را لغو کردند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد