hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > هاشمی: اولین باربود این سبک اعتراض برای پروژه های عمرانی می‌دیدم

هاشمی: اولین باربود این سبک اعتراض برای پروژه های عمرانی می‌دیدم

پروژه زیر گذر استاد معین واقع در خیابان آزادی در محدوده منطقه ۹ تهران با حضور پیروز حناچی شهردار تهران و مدیران شهری افتتاح شد.

 طول پروژه زیر گذر استاد معین ۶۸۱ متر مربع است که با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان تکمیل شد. پروژه احداث زیر گذر استاد معین در مرداد ماه سال ۹۳ آغاز و پس از گذشت ۵ سال به بهره برداری رسید. هدف از اجرای این طرح کاهش بار ترافیک محدوده استاد معین در خیابان آزادی و تسهیل تردد در مسیر شمال به جنوب بلوار استاد معین و بلوار شهید اکبری است. افتتاح این پروژه با حواشی بسیاری همراه بود. اهالی محله طرشت نسبت به یک طرف شدن خیابان استاد معین و پیمانکاران نیز به دریافت نشدن مطالبات خود اعتراض داشتند.
شهردار تهران در پاسخ به وی گفت: اگر این زیرگذر دوطرفه باشد به شریان اصلی تبدیل می‌شود و برای خود شما ساکنان مشکل آفرین می‌شود.
شهردار تهران به معترضان گفت: این پروژه برای عبور دو خط شمال به جنوب و جنوب به شمال ساخته شده است و تمام امکانات برای استفاده به این شکل از آن فراهم شده است. اما در حال حاضر با توجه به بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته مقرر شده است که تنها عبور و مرور از شمال زیر گذر به سمت جنوب آن فراهم باشد.
یکی از اهالی به شهردار تهران گفت: این اجرای یکطرفه این طرح فقط باعث ایجاد اختلافات طبقاتی شده و فاصله غنی و فقیر را بیشتر می‌کند. شهردار تهران در پاسخ به این شهروند معترض گفت: اگر ما این زیرگذر را یکطرفه ساخته بودیم حرف شما درست بود و می‌توانستید بگویید ما با منظور و قصد این کار را کردیم اما این گونه نیست و زیرگذر دو طرفه ساخته شده است و تنها زمان بهره‌برداری از دو خط آن به صورت همزمان فرا نرسیده است. من از شما که خود را شورایار این محله می‌دانید تعجب می‌کنم که چرا برخی موارد را فراموش کرده‌اید و امروز فقط سر من داد می‌زنید. شما که بهتر باید بدانید وقتی یک دسترسی محلی این چنینی ایجاد می‌شود، معبر از معبر درجه دو به درجه یک تبدیل می‌شود که برای سهولت در رفت و آمد باید در بالادست زیرگذر تمهیداتی اندیشیده شود که در حال آماده‌سازی این تمهیدات هستیم.
در مراسم رسمی افتتاح این پروژه که با تأخیر برگزار شد، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: برای اولین بار بود که همچین سبک از اعتراض را برای پروژه‌ها می بی نم. اشکالی هم ندارد اما به نظرم اعتراض‌ها می‌تواند مسالمت آمیزتر باشد.
وی ادامه داد: به عنوان رئیس شورا از ابتدا مراحل ساخت پروژه را پیگیری می‌کردم و از ابتدا مردم محله استاد معین می‌گفتند با آن موافق نیستند و برخی می‌گفتند تنها هدف رساندن راه به پروژه‌های بزرگ محله است. در آن زمان کسی از طرف شورایاران سراغ ما نیامد. در دوره جدید یکی دوبار شورایاران در مراسم‌ها بحث افتتاح یکطرفه و دوطرفه را مطرح می‌کردند اما هیچوقت درخواست و نامه‌ای برای ملاقات و بررسی به شورای شهر نیامد.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: از شورایار عزیزی که امروز اعتراض داشت و گفت ما را در شورای شهر راه ندادند می‌خواهم بگویند آیا مکتوب درخواست خود را به شورای شهر داد و یا درخواستی برای ملاقات داشت؟ هیچوقت این اتفاق نیفتد. شورایاران قرار است به ما مشورت دهند و نظرات آنها را بررسی کنیم و به مقامات اجرایی بدهیم، اگر درخواست مکتوبی قبلاً نوشتید برای من بیاورید و ببینیم در شورای شهر چگونه طی شده است، اما یادم نمی‌آید چنین موضوعی به عنوان معضل به شورا آمده باشد.
او درباره ساخت این زیرگذر اظهار داشت: تونل به گونه‌ای ساخته شده که امکان افتتاح دوطرفه آن فراهم است و حتماً بررسی پلیس و دستگاه‌های ذی ربط در نظر گرفته می‌شود.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه به آغاز دهه فجر اشاره کرد و گفت: در شرایطی هستیم که بحران‌های متعدد کشور را تهدید می‌کند و باید بتوانیم با هم افزایی از این مشکلات عبور و سعی کنیم به مردم خدمت و معضلات را حل کنیم.
او با اشاره به پروژه‌های نیمه کاره‌ای که در ابتدای کار دوره پنجم مدیریت شهری وجود داشت گفت: در ابتدای آغاز به کار دوره پنجم مدیریت شهری لیست بلندبالایی از پروژه‌های نیمه تمام عمرانی وجود داشت و تلاش کردیم آنها را به سرانجام برسانیم و از ۷۰ پروژه نیمه تمام در سال ۹۷، در حدود ۱۷‌پ روژه افتتاح شد و پیشرفت خوبی در به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه تمام داشتیم.
او ادامه داد: در سال ۹۸ نیز بخشی از پروژه‌ها افتتاح و بخشی از آنها پیشرفت مناسبی داشته است.
وی با بیان اینکه زیرگذر استاد معین یک پروژه فرامنطقه ای است، به مشکلاتی که چنین پروژه‌هایی برای مردم محلی ایجاد می‌کنند، اشاره کرد و گفت: این یک پروژه فرامحلی است و به همین دلیل برای محلات مشکلاتی را ایجاد می‌کند چرا که به کل شهر و چند منطقه سرویس می‌دهد، اما محدودیت‌هایی را برای خود محله ایجاد می‌کند. به نظر می‌آید این پروژه محله را راضی نکرده است و امروز در آئین افتتاح نیز شاهد اعتراض ساکنان محل بودیم. باید با بررسی‌های دقیق و کارشناسی معضلاتی که ایجاد می‌کند را کاهش دهیم و با همفکری معاونین شهردار مشکلات محلی کاهش یابد.
۷۰ درصد پروژه زیرگذر استاد معین طی حدود ۶ ماه انجام شد
سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا نیز در مراسم افتتاح زیرگذر استاد معین گفت: تقریباً ۷۰ درصد پروژه زیرگذر استادمعین طی حدود ۶ ماه انجام شد که در نوع خودش رکورد است. به لحاظ فنی پروژه کاملاً پیچیده‌ای بود که در پایین پروژه خط مترو را داشتیم اما با همکاری خوب قرارگاه خاتم و شهرداری تهران را در اکثر پروژه‌ها داریم و افتخار می‌کنیم که در خدمت شهر و شهروندان تهرانی هستیم و جای جای شهر شاهد افتخارات عمرانی هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به روحیات آقای حناچی، قطعاً خواسته‌های مردم منطقه در خصوص زیرگذر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. انشاالله در اسفندماه نیز پروژه زیرگذر گیشا را تقدیم مردم خوب تهران خواهیم کرد.
۴۳ پروژه دیگر هم در راه است
سید علی مفاخریان شهردار منطقه ۹ هم گفت: از افتتاح پروژه زیرگذر استاد معین بسیار خوشحالم و از معاون فنی و عمرانی کمال تشکر را دارم زیرا این پروژه باری از دوش مردم این منطقه بر خواهد داشت.
وی ادامه داد: این پروژه یکی از پروژه‌های خوب است که با نگاه شهردار تهران فعالیت مجدد خود را شروع کرد و بعد از افت و خیزهای فراوان امروز به بهره برداری رسید.
مفاخریان افزود: حناچی دو پروژه را اولویت دار می‌دانستند که یکی از آنها میدان فتح بود و دیگری همین پروژه زیرگذر استاد معین بوده است.
به گفته وی تا کنون در دو سال ۸۵ پروژه افتتاح شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است. این نوید را می‌دهیم که ۴۳ پروژه دیگر هم در حال اجراست که بخشی از این پروژه‌ها در پایان سال و بخشی دیگر در ابتدای سال بعد افتتاح خواهد شد.
وی ادامه داد: نگاه ما به پروژه‌ها انسان محور بوده است و حتی پروژه استاد معین هم با همین نگاه ساخته شده است و در کنار عبور و مرور خودروها برای پیاده روها و دوچرخه سواران هم امکاناتی را دارد.
وی ادامه داد: امیدواریم بخش جنوبی این گذرگاه هم که از داخل پادگان جی عبور می‌کند و به خیابان سی متری جی می‌رسد هرچه زودتر کلید خورده و به بهره برداری برسد.
مفاخریان گفت: بعد از آن به دنبال اتصال ادامه خیابان به میدان فتح خواهیم بود که باعث کاهش بار ترافیکی این بخش از منطقه خواهد شد.
وی گفت: به طور قطع اختصاص دو هزار میلیارد تومان به پروژه‌های محله محور باعث خواهد شد تا محرومیت‌های محلات کاهش پیدا کند.
شهردار منطقه ۹ همچنین به اعتراضات مردم در خصوص مسیر جنوب به شمال این پروژه اشاره کرد و گفت همانطور که آقای حناچی گفتند حتماً مطالعات این پروژه اجرا خواهد شد.
مفاخریان افزود: مردم منطقه باید این نکته را بدانند که اجرای ناقص یک پروژه و حتی کارشناسی نشده باعث می‌شود مشکلات بیشتر شود و بهتر است پروژه پس از کارشناسی به طور کامل در اختیار قرار گیرد.
هزینه ۶۵ میلیاردی برای پروژه زیر گذر استاد معین
صفا صبوری دیلمی معاون عمرانی شهردار تهران نیز در جریان افتتاح پروژه زیرگذر استاد معین گفت: خوشحالم به وعده‌ای که به شهروندان تهرانی دادیم، جامه عمل پوشاندیم. قرار بود این پروژه در اسفند ماه افتتاح شود، اما به درخواست آقای حناچی در دهه فجر افتتاح شد.
او درباره ویژگی‌های فنی این پروژه گفت: اجرای پروژه در سال ۹۳ آغاز شد و گروه تخصصی شهید رجایی از قرارگاه خاتم‌الانبیاء، مشاور پروژه شرکت سی بی ار و سازمان نظام مهندسی شهرداری تهران و عوامل فنی و عمرانی شهرداری تهران در اجرای آن حضور داشتند.
صبوری ادامه داد: در قدیم حرکت گردش به چپ در خیابان آزادی وجود داشت و مردم می‌توانستند به سمت جنوب حرکت کنند اما با افتتاح بی آرتی این حرکت قطع شد و مردم باید برای ورود به محل به آزادی می‌رفتند و با احداث این زیرگذر این حرکت به سمت آزادی لغو و مردم راحت تر می‌توانند حرکت کنند و از طرفی بار ترافیکی را کاهش می‌دهد.
صبوری دیلمی با اشاره به توقف پروژه در سال ۹۳ گفت: این طرح تا سال ۹۳ با پیشرفت فیزیکی ۱۶ درصدی همراه بود، اما به دلیل وجود معارضین تاسیساتی متعدد و عدم مجوز پلیس در محدوده خیابان آزادی متوقف شد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: مجبور شدیم قوس میانی تونل را کاهش دهیم که این کار پیچیدگی ایمنی را بسیار شدید و حرکت اجرایی را بسیار سخت کرد.
او تصریح کرد: از مرداد ۹۷ تا دی ماه ۹۸ به پیشرفت ۱۰۰ درصدی رسید و در نهایت امروز افتتاح شد. در این پروژه نزدیک به ۵۰ میلیارد هزینه برای اجرا و ۱۵ میلیارد تومان نیز برای رفع معارضین هزینه شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد