hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > علت دردهای ستون فقرات گردن را بشناسیم

علت دردهای ستون فقرات گردن را بشناسیم

یک ‌متخصص ارتوپدی، گفت: معمولا دردهای ‌ناحیه ستون فقرات گردن دردهای مکانیکال، التهابی، ارجاعی و یا دردهای انتشاری است، این دردها با ایستادن ‌و نشستن، استفاده زیاد از موبایل، کامپیوتر و لپ تاپ تشدید می شود.

فرهاد مهری ‌ با اشاره درد در ناحیه ستون فقرات گردنی، اظهار کرد: سبک زندگی امروزی منجر به شیوع این دردها شده است؛ ستون ‌فقرات از ۳۳ مهره تشکیل شده که هفت مهره در ناحیه گردن بوده ‌و بین هر دو مهره یک دیسک وجود دارد.

وی ‌با بیان اینکه این دیسک‌ها به افراد این امکان را می‌دهد ‌که‌ از ناحیه سر کمر و پشت به صورت ‌خم و راست شدن ‌و چرخش استفاده کنند، ‌افزود: معمولا ‌دردهای ‌ناحیه ستون فقرات گردن دردهای مکانیکال، التهابی، ارجاعی ‌و یا دردهای انتشاری ‌است.

این متخصص ارتوپدی در خصوص دردهای مکانیکال ‌در بین برخی از اشخاص، گفت: معمولا دردهای مکانیکال ناشی ‌از بیماری‌هایی مانند دیسک، شکستگی ها و دررفتگی‌ها، آرتروز است ‌و یا اینکه این دردها یا به دلیل اسپاسم های عضلانی در ناحیه گردن به وجود می آید و با حرکت دردهای مکانیکال تشدید می ‌شود.

وی تصریح کرد: این دردها با ایستادن ‌و نشستن، کار زیاد با موبایل، کامپیوتر و لپ ‌تاپ تشدید می‌شود که وارد شدن ‌فشار بر روی دیسک ‌ها ‌و مفاصل گردنی را به دنبال دارد و موجب ایجاد دردها و ناهنجاری‌هایی ‌در این ناحیه از بدن می‌شود.

مهری اظهار کرد: این دردها در ‌صورتی که ‌به ‌شکل دیسک ‌باشد معمولا ‌از ناحیه گردن ‌به ‌سمت ناحیه کتف، بازوها ‌و گاهی ‌اوقات ‌تا انگشت‌ها رسیده ‌و این قسمت از اعضای بدن تیر می‌کشد.

وی ‌با بیان اینکه برای جلوگیری از دردهای ستون ‌فقرات گردنی اولین نکته این است که افراد حفظ وضعیت نرمال ستون فقرات گردنی را حتی ‌در هنگام رانندگی ‌داشته‌ ‌باشند، افزود: همچنین ضروری است برای بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین وضعیت طبیعی ‌بدن را حفظ کنند.

این ‌متخصص ‌ارتوپدی، ادامه داد: علاوه بر این موارد داشتن فعالیت‌های ‌بدنی ‌منظم مثل ‌پیاده‌روی و شنا لازم است، همچنین ‌وزن افراد باید در ‌حدی باشد ‌که فشار زیادی را روی مفاصل گردن آنها وارد نکند.

به ‌گفته مهری، افراد باید ‌از چرخش‌های ‌ناگهانی ‌گردن ‌جلوگیری ‌کنند ‌و در موقع خوابیدن از بالش مناسب استفاده کنند. در صورتی که عادت ‌به ‌خوابیدن به پشت داشته باشند باید بالش کوتاه ‌و نرم داشته باشند. اگر عادت خوابیدن ‌به ‌پهلوی راست یا چپ را دارند سعی کنند از بالش سفت ‌و به اندازه عرض شانه استفاده کنند.

ورزش های کششی ‌و تقویت عضلات

وی ‌با تاکید بر اینکه برای کاهش ‌درد در ناحیه گردن افراد، بیشتر ورزش‌های ‌کششی را به آنها توصیه می‌کنیم، گفت: ورزش‌های کششی ‌باعث ‌تقویت ‌عضلات گردن می ‌شود، اگر وضعیت کار افراد به گونه‌ای است که مجبور هستند در حالت نشسته ‌و ‌خم کردن سر کار کنند، بهتر است که موقع کار کردن یکی از دست ها ‌را زیر چانه گذاشته ‌و به عنوان تکیه ‌گاه استفاده کنند.

این ‌متخصص ‌ارتوپدی ‌معتقد است ‌هر ورزشی ‌که باعث درد ‌در ناحیه گردن ‌و کتف ‌و شانه ‌ها می ‌شود باید با پزشک معالج در مورد انجام آن ورزش مشورت شود ‌و در صورت دستور پزشک فرد از انجام ورزش مورد نظر پرهیز کند.

مهری ‌با اشاره ‌به اینکه ‌دردهای ‌ستون ‌فقرات ‌کمری ‌یکی ‌از موارد ابتلا ‌بیماران ‌است ‌و معمولا ارجاع به ‌مطب پزشکان زیاد می‌شود، اظهار ‌کرد: ‌این ‌دردها ‌در ‌اثر ایستادن‌های طولانی مدت اتفاق می افتد و برای جلوگیری از دردهای ستون فقرات کمری باید ‌از ایستادن‌های طولانی مدت پرهیز شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که افراد می خواهند برای مدت طولانی ‌درحالت ایستاده باشند، ضروری است که حداقل یک چهار ‌پایه به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانت زیر یکی از پاهای آنها قرار گیرد تا بتوانند پاهای خود را عوض کنند و فشار روی ناحیه ستون فقرات آنها کمتر ‌شود.

این ‌متخصص ‌ارتوپدی ‌با ‌تاکید بر اینکه انجام ورزش‌های کششی ‌ستون فقرات ‌و استفاده از تشک ‌مناسب برای ‌خوابیدن و از بین نرفتن قوس طبیعی ‌کمر توصیه می شود، گفت: در مورادی که تشک‌های طبی هزینه‌های گزافی دارد، افراد می‌توانند برای کمتر شدن دردهای ستون فقرات ‌و خشکی گردن از تخت‌های ‌چوبی ‌با تشک پنبه‌ای حداکثر به ضخامت ۱۰ سانت استفاده کنند.

مهری ‌در خصوص درمان‌های ستون فقرات، اظهار کرد: درمان هایی ‌که برای ‌کاهش ‌دردهای ‌ستوان ‌فقرات ‌پیشنهاد می ‌شود، ابتدا درمان ‌های اصلاحی ‌است ‌و سپس ‌انجام ورزش، فیزیوتراپی، درمان های ضد التهاب ‌و استفاده از گردن بندها برای کاهش خشکی ‌گردن توصیه می‌شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد