hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ویروس‌های "سارس" و "مرس" را بشناسید

ویروس‌های "سارس" و "مرس" را بشناسید

عضو انجمن متخصصان داخلی‌عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی در خصوص ویروس‌های سارس و مرس توضیحاتی را ارائه داد.

مهرداد صلاحی با بیان اینکه ویروس‌های سارس و مرس جدای از کرونا ویروس جدید نیستند، اظهار کرد: سارس همان سندرم حاد تنفسی و مرس نوعی از کرونا است که اولین بار در منطقه مدیترانه دیده شد.

وی ادامه داد: در واقع مرس و سارس یعنی فاز نهایی حاد تنفسی و نارسایی ریوی که ناشی از ویروس‌های تنفسی است.

عضو انجمن متخصصین داخلی‌عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی تصریح کرد: وقتی فردی به ویروسی مبتلا می‌شود و نفر دومی از نفر اول آن ویروس را می‌گیرد، شانس قدرت بیماری‌زایی ویروس در نفر دوم کمتر است و قدرت ویروس کمتر می‌شود.

وی با توضیح اینکه احتمال بیماری‌زایی در نفرات دوم و سومی که به ویروس مبتلا می‌شوند، کمتر از نفرات اول است، افزود: تعداد ویروس کمتری وارد بدن افراد دوم، سوم و الی آخر می‌شود و میزان عوارض نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد، پس شانس ابتلا به سایر افراد نیز کمتر خواهد شد.


 بیشتر بخوانید: 

کروناویروس و راهکارهای مؤثر برای پیشگیری آن
ویروس کرونا ناشناخته است
چگونه از ابتلا به کرونا پیشگیری کنیم؟

صلاحی با اشاره به اینکه نفرات آخر در چرخه ابتلای ویروس تقریبا شانس انتقال ندارند و این چرخه قطع می‌شود، خاطرنشان کرد: اینکه دوره ویروس کرونا چقدر طول می‌کشد به میزان قدرت آلودگی ویروس بستگی دارد، یعنی اینکه نفرات اولی که به ویروس مبتلا می‌شوند، چند نفر را درگیر می‌کنند، ممکن است نفر اول پنج نفر و یا سه نفر دیگر را مبتلا کند و این نشان‌دهنده قدرت آلودگی ویروس است، معمولا بعد از چند ماه ویروس کنترل و ریشه‌کن خواهد شد و این روند برای سارس و مرس نیز صدق می‌کند.

وی اضافه کرد: در بیماری‌های اپیدمی و همه‌گیر زمانی که یک فرد به ویروسی مبتلا می‌شود، بدن نسبت به آن ویروس تقریبا یک ایمنی نسبی پیدا می‌کند، اگر فردی به سوشی از یک ویروس مبتلا شود، بدن بین سه تا شش ماه نسبت به آن سوش ایمن خواهد شد، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که ویروس شکل و سوش‌ خود را تغییر می‌دهد و با شکلی جدید ظاهر می‌شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد