hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ویروس کرونا کشنده تر از آنفلوآنزای امسال نیست

ویروس کرونا کشنده تر از آنفلوآنزای امسال نیست

یک عضو هیئت علمی گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تعداد مبتلایان به آنفلوآنزای شدید امسال به مراتب بیشتر از ابتلا به ویروس کرونا بوده است، گفت: برخلاف تصورات، ویروس کرونا در مقایسه با آنفلوآنزا که امسال مرگ و میر بسیاری داشت، چندان کشنده نیست.

فرزین خوروش ، با بیان اینکه ویروس کرونا یکی از ویروس های اصلی سرما خوردگی است که از قبل وجود داشته است، اظهار کرد: یکی از مشخصات این ویروس این است که مداوم تغییرات ژنتیکی پیدا می کند، به طوری که در برخی موارد ممکن است خطرناک و کشنده باشد.
وی با بیان اینکه برای نمونه طی چندین سال گذشته ویروس های سارس و مرس از دسته همین کرونا ویروس ها بوده اند، گفت: این ویروس ها طی سال های مختلف ایجاد و منجر به مرگ و میر شده اند که مشخصه اصلی آنها نیز ایجاد بیماری های قلبی  و حاد تنفسی است.
این عضو هیئت علمی گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: برای اولین بار ویروس کرونا در شهر یوهان چین مشاهده شده و احتمالا این ویروس از پرندگانی مانند خفاش و برخی موارد از ماهی به انسان منتقل شده است.
خوروش تصریح کرد: البته هنوز منبع اولیه شکلگیری این ویروس مشخص نیست که از کجا وارد بدن انسان شده، منتهی چیزی که در حال حاضر نگران آن هستیم این است که عامل انتقال ویروس اکنون انسانی است و از طریق قطرات تنفسی فرد به فرد منتقل می شود.
وی با بیان اینکه ویروس مرس برای اولین بار در کشور عربستان ایجاد شد، گفت: اینکه بگوییم منشا بیشتر ویروس ها از آسیای جنوب شرقی است، درست نیست. در این خصوص ممکن است شرایط جمعیتی و اقلیمی موثر باشد، اما در مجموع آنچه که منجر به ترس از این موضوع در دنیا شده، ناشناخته بودن ویروس است.
این متخصص عفونی با بیان اینکه البته برای شناسایی ویروس کرونا فعالیت های تحقیقاتی بسیاری انجام شده است، ادامه داد: شهر یوهان چین پنجاه تا شصت میلیون نفر جمعیت دارد که در حال حاضر اقدام به قرنطینه آنها کرده اند، علاوه بر این یکی از راه های جلوگیری از ورود و انتشار این ویروس گردشگران چینی می توانند باشند که ورود و خروج آنها در فرودگاه های دنیا تحت نظارت و بررسی است.
خوروش با بیان اینکه البته در اروپا چند مورد ابتلا به ویروس مشاهده شده است، گفت: در کشورهای اطراف چین مانند کره و ژاپن نیز چند مورد مشاهده شده است.
وی با بیان اینکه ویروس کرونا چندان کشنده نیست، اما همزمانی آن با آنفلوآنزا تا حدودی تشخیص آن را دچار مشکل کرده است، افزود: امسال به دلیل شیوع بالای آنفلوآنزا ممکن است علائم کرونا و آنفلوآنزا شبیه یکدیگر تصور شود.


 بیشتر بخوانید: 

ویروس کرونا ناشناخته است
واکسن ویروس جدید کرونا تا ۳ ماه آینده آماده می شود
شباهت زیاد ویروس کرونا به آنفلوآنزای شدید
آیا ویروس کرونا وارد کشور شده است؟
چگونه از ابتلا به کرونا پیشگیری کنیم؟

این عضو هیئت علمی گروه بیماری های عفونی علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ویروس کرونا و آنفلوآنزا هر دو بیماری تنفسی ایجاد می کنند، افزود: ممکن است در ابتدا تشخیص آنها از یکدیگر مشکل باشد، اما از فردی که با علایم حاد تنفسی در آی سیو بستری شود و مشکوک باشد نمونه گیری شده و به آزمایشگاه جهت تشخیص ویروس فرستاده می شود، البته ممکن است یک بیماری حاد تنفسی به دلیل سایر عفونت ها نیز باشد.
 خوروش با بیان اینکه یکی دیگر از تفاوت های ویروس کرونا و آنفلوآنزا مدت زمانی است که ویروس خود را در بدن نشان می دهد، گفت: ویروس آنفلوآنزا ممکن است بسیار زودتر علایم خود را نشان دهد، اما ویروس کرونا هفت تا ۱۰ روز طول می کشد تا  نارسایی تنفسی و علایم حاد تنفسی را بروز دهد.
وی ادامه داد: به صورت کلی این ویروس در ۷۰ درصد موارد ممکن است که بدون علامت باشد و حتی افراد بدون علامت ویروس را به دیگران منتقل کنند. همچنین برخلاف تصوراتی که گفته می شود فردی که مبتلا شده قطعاً خواهد مرد این ویروس چندان در مقایسه با آنفلوآنزا که امسال مرگ و میر بسیاری داشت، کشنده نیست.
این متخصص عفونی با بیان اینکه تنها ۳۰ درصد افراد مبتلا ممکن است نیاز به بستری پیدا کنند که از این تعداد نیز ۵ درصد نیاز به آی سیو  دارند، خاطر نشان کرد: همچنین از تعداد افراد بستری شده در آی سیو نیز تنها ممکن است ۳۰ درصدشان فوت کنند.
خوروش با بیان اینکه تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا متفاوت است، گفت: در سال جاری آنفلوآنزا شیوع بسیاری داشت، ولی ویروس کرونا طبق آخرین آمار یک هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا شدند، در حالی که در استان اصفهان شاید بیشتر از این آمار مبتلا به آنفلوآنزا داشتیم.
وی با بیان اینکه تاکنون ۵۰ نفر مرگ و میر در کشور چین و سایر کشورها به دلیل ابتلا به این ویروس گزارش شده، گفت: این در حالی است که آمار مرگ و میر آنفلوآنزا در کشور خودمان بیشتر بود، بنابراین تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا به مراتب بیشتر از ابتلا به ویروس کرونا بوده است.
این متخصص عفونی با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون یک مورد گزارشی در این خصوص در ایران نداشته ایم، افزود: منشا اصلی ویروس کروناگردشگران هستند که باید از ورود آنها مطلقاً جلوگیری شود. همچنین تمام فرودگاه ها که پرواز دارند مرتب چک شوند تا افرادی که به کشور وارد می شوند دارای علایم تنفسی نشان دهنده ابتلا به ویروس نباشند که در غیر این صورت باید قرنطینه شوند.
خوروش ادامه داد: حتی در صورتی که ویروس وارد کشور شود، همان توصیه هایی که برای آنفلوآنزا و همه بیماری های ویروسی تنفسی داشتیم لازم است برای این ویروس انجام شود. برای نمونه مرتب دست ها شسته شوند و اگر فردی مبتلا است در جمع حضور نیابد، ماسک بزند و مراقبت های بهداشتی در عطسه کردن و سرفه کردن را احتیاط کند.
این عضو هیئت علمی گروه بیماری های عفونی با بیان اینکه فردی که شاغل است و به این ویروس مبتلا شده نباید به سرکار رود تا بهبود یابد، گفت: در خصوص تمام بیماری هایی که از طریق قطرات تنفسی ایجاد می شوند مانند سرما خوردگی هم توصیه می کنیم همان اقدامات بهداشتی و فردی رعایت شود.
خوروش تصریح کرد: از طرفی درمان ضد ویروسی خاصی برای این بیماری وجود ندارد و اگر فردی مبتلا و در آی سیو بستری شد باید اقدامات حمایتی را انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: البته بعید به نظر می رسد که این ویروس همانند یوهان چین در کشور اپیدمی شود زیرا تعداد بالای گردشگر در کشور نداریم، با این وجود انجام اقدامات بهداشتی جهت جلوگیری از انتشار مشکلات تنفسی لازم است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد