hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > علت گُرگرفتگی چیست؟

علت گُرگرفتگی چیست؟

گُرگرفتگی، یکی از متداول‌ترین علائم اولیه یائسگی است که ممکن است باعث بروز یک واکنش آلرژیک جدی به نام شوک آنافیلاکسی شود.

 گر گرفتگی ممکن است به عنوان بیماری زنان پس از پایان عادات ماهیانه‌ محسوب شود، اما احساس ناگهانی گرما در سر، گردن یا نیم‌تنه توام با قرمزی پوست، عرق کردن و ضربان سریع قلب معمولا در مواردی رخ می‌دهد که بدن سعی در خنک کردن خود دارد و ممکن است ناشی از مشکلات دیگری باشد. در ادمه شما را با بعضی از علل گرگرفتگی آشنا می‌کنیم:

سطح هورمون‌ ها

هورمون‌ها، عامل اصلی گرگرفتگی‌های دوران یائسگی محسوب می‌شود، اما حتی مردان نیز با افت سطح تستوسترون‌ (Testosterone) در دوران میانسالی دچار گر گرفتگی می‌شوند، به ویژه هنگامی که تحت درمان نوع خاصی از سرطان پروستات قرار گیرند. پرکاری غده تیروئید به علت بیماری "گریوز" ( Graves -Basedow disease)، زایمان یا هر مشکل دیگری که سبب ایجاد سطح بالای هورمون تیروئید شود، نیز در این امر موثر است.

ورزش

دمای بدن با فعالیت شدید به طور طبیعی افزایش می‌یابد. با ادامه این شیوه، سلول‌ها انرژی بیشتری می‌سوزانند و همین امر گرمای اضافی در بدن ایجاد می‌کند؛ در نتیجه بدن خون بیشتری را به پوست می‌رساند تا آن را خنک کند. تعرق به پایین‌آوردن دمای بدن کمک می‌کند؛ به همین دلیل است که نوشیدن آب، هنگام کار شدید اهمیت زیادی دارد. در صورت انجام تمرینات منظم، بدن به گرمای ایجاد شده عادت می‌کند و درجه حرارت درونی قبل از واکنش، تنها اندکی بالاتر می‌رود.

 تب

دمای بدن در هنگام مبارزه با میکروب‌ها افزایش یافته و این بالا رفتن دما، بخشی از مغز  به نام هیپوتالاموس را تحریک می‌کند تا فرایند خنک سازی را شروع کند و درجه حرارت را به حالت طبیعی برساند. در صورت داشتن تب بالای ۱۰۳ درجه فارنهایت همراه با سردرد شدید، مشکلات تنفسی یا استفراغ، مراجعه به پزشک ضروری است.

 واکنش آلرژیک

گر گرفتگی معمولاً با یک واکنش جدی به نام آنافیلاکسی همراه است، زیرا سیستم ایمنی بدن سلول‌هایی را آزاد می‌کند تا با چیزی که در واقع بی‌ضرر است، مبارزه کند. در این حالت علائم دیگری مانند درد معده، کهیر و مشکلات تنفسی نیز مشاهده می‌شود و نیازی فوری و سریع به تزریق "اپی‌نفرین" است.

اختلالات عصبی

سیستم عصبی خودکار کنترل مواردی مانند تنفس، ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و تعریق را بر عهده دارد؛ هر عاملی مانند  ابتلا به بیماری پارکینسون، صرع، ام‌اس و آسیب نخاعی و عصبی که باعث از کار افتادگی این سیستم می‌شود، به گرگرفتگی منجر می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد