hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > بوشهر| بحران 55 روزه!

بوشهر| بحران 55 روزه!

سال‌های سال است که یکی از مهم‌ترین منابع آب در استان بوشهر رودخانه شاهپور کازرون است که این روزها با افزایش دما و شدت گرما بیش از 50 درصد از ورودی آن کاهش‌یافته است که این مهم تنش آبی در دشتستان به‌ویژه شهرهای برازجان، وحدتیه، آب‌پخش، شبانکاره، دالکی و روستاهای هم‌جوار افزایش داده است. از سوی دیگر استان‌های هم‌جوار به تعهدات خود عمل‌نکرده‌اند تا کم‌آبی در بوشهر رنگ بحران به خود گیرد.


نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران آب در این شهرستان و پیگیری‌های انجام‌شده اظهار داشت: تقریبا حدود 55 روز است که استان بوشهر خصوصا دشتستان و برازجان و شهرهای اطراف آن، دچار بحران شدید بی‌آبی شده‌اند. محمدباقر سعادت با اشاره به اینکه برای حل بحران آب دشتستان جلساتی به حضور مقامات عالی وزارت نیرو برگزارشده است تصریح کرد: جلساتی برای حل بحران آب در دشتستان با حضور معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تشکیل‌شده که تاکنون راهکار اساسی ارائه نشده است. وی از حفاری 10 حلقه چاه آب در دشتستان خبر داد و بیان کرد: عملیات حفاری 10 حلقه چاه آب در دشتستان آغازشده ولی تاکنون اثری در حل بحران آب نداشته است.

تعهدات عملی نشده است

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تحقق تعهدات استاندار فارس و فرماندار کازرون برای انتقال آب از رودخانه شاهپور کازرون گفت: برای انتقال آب از رودخانه شاهپور کازرون توافقاتی با مسئولان فارس منعقدشده که در قالب طرح نکاشت است ولی تاکنون این تعهدات عملی نشده است. سعادت قطع پمپ‌های در مسیر خط انتقال آب از کازرون را مورد تأکید قرارداد و بیان کرد: برای جلوگیری از برداشت آب از خط انتقال کازرون به کشاورزان اطراف رودخانه شاهپور در قالب طرح نکاشت اعتبارات لازم پرداخت می‌شود تا این آب در اختیار مردم استان بوشهر از جمله دشتستان قرار بگیرد ولی تاکنون تعهدات عملیاتی نشده است. وی با اشاره به تجمعات اعتراضی اخیر مردم برازجان در خصوص مشکل آب گفت: برای جلوگیری از بحران کم‌آبی به‌ویژه دشتستان که بارش کم شاهد بوده‌ایم باید چاره‌اندیشی شود اما تاکنون در این موضوع تعلل شده و مردم طی روزهای اخیر بارها تجمع کردند و در خصوص بحران بی‌آبی اعتراض کردند، آن‌ها حق‌دارند و در این موضوع بی‌تقصیر هستند. نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی، تنها راه نجات مردم از کم‌آبی را جلوگیری از برداشت غیر‌قانونی آب از خط انتقال کازرون دانست و تأکید کرد: اگر کوچک‌ترین مشکل امنیتی در شهرستان دشتستان رخ دهد مسئولان فارس و فرماندار کازرون مقصر هستند...

کاهش 50 درصدی آب در دشتستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به کاهش 50 درصدی ورودی آب از منبع آب کازرون اظهار داشت: بر اساس توافقات انجام‌شده باید روزانه 80 هزار مترمکعب آب از کازرون به استان بوشهر منتقل شود که اکنون این میزان به کمتر از 50 درصد کاهش‌یافته است. کیقباد یاکیده از نوبت‌بندی آب در شهر برازجان و دیگر شهرهای دشتستان خرداد و بیان کرد: با توجه به اینکه هم‌اینک روزانه 40 هزار مترمکعب آب از خط کازرون به دشتستان منتقل می‌شود برای توزیع عادلانه آب نوبت‌بندی در شبکه آب‌رسانی دشتستان اعمال می‌شود که این مهم نیاز به همکاری مشترکان در مدیریت مصرف است.

وی با اشاره به حفاری چاه آب برای جبران کمبود آب شهر برازجان و دیگر نقاط دشتستان بیان کرد: برای جبران کمبود انتقال آب از خط کازرون اکنون آب و فاضلاب شهری و روستایی چند حلقه چاه اجاره و حفاری‌شده و این در حالی است که ساخت آب‌شیرین‌کن موقت در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر از حفر 11 حلقه چاه برای حل مشکل کم‌آبی دشتستان خرداد و بیان کرد: روند حفاری این چاه‌ها مطلوب است به‌گونه‌ای که از 11 حلقه چاه آب یادشده دو حلقه چاه به بهره‌برداری رسیده، دو حلقه چاه با 70 درصد پیشرفت، هفته آینده وارد مدار می‌شود و بقیه چاه‌ها نیز به‌مرور حفر می‌شود تا جبران کم‌آبی دشتستان شود.

تدوین برنامه ویژه برای عبور از بحران

معاون استاندار بوشهر نیز با بیان اینکه برای رفع بحران کم‌آبی در دشتستان برنامه‌های ویژه‌ای تدوین‌شده است اظهار داشت: این برنامه‌ها در قالب طرح‌های بلندمدت اجرایی و عملیاتی می‌شود که برای برنامه کوتاه‌مدت باید چاره‌اندیشی شود. مهرداد ستوده با تأکید بر افزایش ظرفیت آب خط آب‌رسانی کوثر و انتقال آن به خط آب‌رسانی دشتستان تصریح کرد: عمده آب آشامیدنی شهرهای دشتستان از خط آب‌رسانی کازرون تأمین می‌شود که باید تعهدات منعقدشده در این زمینه از سوی مسئولان استان فارس عملیاتی شود. معاون استاندار بوشهر افزود: برای حل کوتاه‌مدت مشکل آب شهرستان دشتستان، مقرر شد از طریق خط کوثر مقداری از کمبود آب شهرستان دشتستان تأمین شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد