hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مشهد| ساخت‌وساز پشت پلمب!

مشهد| ساخت‌وساز پشت پلمب!

«همه چیز شبانه اتفاق می‌افتد و بدون مجوز!» این خلاصه‌ای از گلایه‌های ساکنان تلگرد و خیابان علامه طباطبایی مشهد است.
به گفته آن‌ها، برخی افراد سودجو به ساخت خانه‌هایی در این محدوده اقدام می‌کنند که فاقد کیفیت است؛ از اصول و ضوابط ساختمان‌سازی هم خبری نیست.
ساکنان این محدوده با ارسال پیامک به روزنامه از این ساخت‌ و سازها گلایه کردند. یکی از شهروندان مشهدی حتی در پیامک خود، رسیدگی به این وضع را خواستار شد؛ « مسئولان چاره‌ای بیندیشند تا جان مردم بیش از این به خطر نیفتد!»
آدرسی که ساکنان منطقه و خیابان علامه طباطبایی می‌دهند با نام قدیمی محل و به اسم کوی «مهدی» است.
کوچه و پس کوچه‌های خیابان علامه طباطبایی فرسوده است. میان آجرهای فرسوده و نماهای رنگ و رو رفته، ساختمان‌های تازه‌سازی قد علم کردند که اهالی مدعی یک شبه ساخته شدن این بناها هستند. یاردوست، یکی از کاسب‌های این خیابان است، می‌گوید: این ساختمان‌ها را نمی‌دانم چگونه می‌سازند و چه کسی می‌خواهد در این ساختمان‌ها زندگی کند. واقعا دل می‌خواهد، چون اگر یک زلزله کوچک اتفاق بیفتد، تمام این ساختمان فرو می‌ریزد.
او ادامه می‌دهد: چندین‌بار با پلیس ساختمان تماس گرفتم، در ظاهر یک برچسب نمایشی پلمب روی در می‌زنند و از داخل ساختمان، کارگران همچنان کار می‌کنند. دوباره که با شهرداری منطقه ۴ تماس گرفتیم و موضوع را گزارش دادیم، جوابی نگرفتیم! نمی‌دانیم چرا شهرداری و پلیس ساختمان با عاملان ساخت‌وسازها برخورد نمی‌کند و مانع ادامه فعالیت آن‌ها نمی‌شود.
مردی میان‌سال که برای خرید به مغازه آمده‌است چند دقیقه‌ای حرف‌های این کاسب را می‌شنود و با تکان سرش گفته‌های او را تأیید می‌کند.
او نیز دل پری از این ساخت‌ و سازها دارد و با تمام شدن صحبت‌های این کاسب، گلایه‌هایی از وضعیت ساخت‌ و ساز غیرمجاز مطرح می‌کند، می‌گوید: خانه‌های زیادی در این محدوده بدون مجوز ساخته می‌شوند و نظارت‌ها ضعیف است.این ساکن خیابان علامه طباطبایی درباره نظارت‌ها حرفش را این‌طور تکمیل می‌کند: بیشتر وقت‌ها خودرو پلیس ساختمان، پشت پارک بهشت، بعد از سالن ورزشی، متوقف است، اما داخل خودرو خواب هستند.
چند کوچه آن طرف‌تر ساکنان محله می‌گویند: سازندگان این خانه‌های بی‌مجوز معمولا یک گروه هستند که یک آپارتمان چهار طبقه، نبش کوچه شش‌متری ساخته‌اند و یکی هم در یک کوچه دو متری آن طرف خیابان دارند می‌سازند. آن‌ها می‌گویند همه این‌ها شبانه اتفاق می‌افتد و تا صبح با بالاکشیدن آجر و مصالح برای همسایه‌ها مزاحمت درست می‌کنند.
داخل یکی از کوچه‌ها و جلو ساختمان شهرداری بلوکه گذاشته است. صادق‌زاده، همسایه‌ این ساختمان نیمه‌کاره، می‌گوید: شهرداری چند وقتی است که این ساختمان را این گونه پلمب کرده است.
او ادامه می‌دهد: اگر شهرداری منطقه به صورت عادلانه و در عین حال قاطع با همه به همین شکل برخورد کند، جلو ساخت‌وسازهای غیرقانونی را می‌تواند بگیرد.
 پلمب شده‌اند
شهردار منطقه ۴ شهرداری مشهد درباره این ساخت‌وسازها به شهرآرا می‌گوید: تمام ساختمان‌های بدون مجوز یا ساختمان‌هایی که به رغم‌داشتن پروانه ساخت ضوابط قانونی را رعایت نکرده‌اند (مانند احداث طبقه مازاد، تأمین نکردن پارکینگ و یا مشرفیت با همسایه‌ها) پلمب شده‌اند و پرونده این ساختمان‌ها به کمیسیون ماده ١٠٠ ارسال شده است.
او ادامه می‌دهد: این پرونده‌ها در حال بررسی است و به محض آنکه رأی کمیسیون صادر شود، اقدام قانونی لازم برای اجرای رأی انجام می‌شود.
غلامرضا غلامی ادامه می‌دهد: اگر در این میان، مالک اقدام به فک پلمب کند و به ادامه تخلف خود اصرار داشته باشد، موارد از طریق مرجع قضایی و کمیسیون ماده ١٠٠ دوباره پیگیری می‌شود و برخورد لازم به این بی‌اعتنایی صورت می‌گیرد.
احکام قلع را اجرا می‌کنیم
او با قاطعیت به این موضوع اشاره دارد که فروش طبقات مازاد غیرمجاز به برخی از افراد نمی‌تواند مانع اجرای رأی قلع بنا شود.
این مسئول به آگاهی مردم قبل از خرید ملک تأکید دارد و می‌افزاید: در برخی موارد، مالک با همدستی مشاور املاک به فروش ساختمانی اقدام کرده بود که حکم کمیسیون ماده ١٠٠ برای آن صادر شده بود و خریدار درباره این تخلف اطلاعی نداشت و همین مسئله، چالش و مشکلاتی را برای مالک جدید ایجاد کرد.
غلامی تأکید می‌کند: افراد پیش از هرگونه خرید ملک، می‌توانند به شهرداری مراجعه کنند تا با ارائه کد نوسازی موردنظر، گزارش کاملی از وضعیت ساختمان اعم از تخلفات، رأی قلع و زمان صدور پایان‌کار دریافت کنند تا مشکلاتی برای آنان ایجاد نشود.
شهردار منطقه همچنین درخواستی از شهروندان منطقه ۴ دارد؛« هرگونه تخلف ساختمانی را با دقت و حساسیت به شهرداری گزارش دهید و اطمینان داشته باشید عوامل پلیس ساختمان به طور مستمر در حال بازدید و بازرسی از ساختمان‌های در حال ساخت هستند و با متخلف تعاملی نداریم و برخورد می‌کنیم.» 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد