hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > شکست نزدیک مذاکرات کره و آمریکا

شکست نزدیک مذاکرات کره و آمریکا

همه جهان می داند که ترامپ با روحیه تاجر مسلک خود، سعی دارد هر پروژه ای را با پول و امتیاز در کوتاه ترین زمان ممکن پیش ببرد. همین عجله او باعث شده تا در بسیاری از سیاست‌های جدید آمریکا، با در بسته مواجه شود. او فکر می‌کند که دنیای سیاست و امنیت مثل برج ها و آپارتمان‌هایی است که ساخته، غافل از اینکه خشت های اعتماد در جهان دیپلماسی و سیاست به سختی روی هم چیده می‌شود و اعتمادسازی، فرآیندی دشوار و گاهي نشدنی است!
ترامپ ، کره شمالی را با مالک یک ساختمان مزاحم اشتباه گرفته و فکر می کند با پول می تواند یک شبه رضایت صاحب خانه را برای تخریب بگیرد! حتی اگر رهبر کره شمالی را جوان و خام تصور کنیم، باز هم کسی که تحصیلاتش در سوییس بوده و کلی از پدر و پدر بزرگش درس سیاسی یاد گرفته، بعید است که يكباره راضی شود تا هر آنچه را به او ارث رسیده ، دو دستی تقدیم رییس جمهور کشوری کند که از دیرباز دشمن شماره یک پیونگ یانگ بوده است.
دیروز شنبه، در حالی که وزیر خارجه آمریکا در اظهار نظری، روند گفت‌وگوها با کره شمالی را مثبت و رو به جلو اعلام کرده بود، مقامات پیونگ‌یانگ، پمپئو را تا مرز رسوایی و تکذیب پیش بردند و گفتند که داستان عکس گفته‌های رییس سابق سیاست!
به نظر می‌رسد مدیران و وزرای ترامپ نیز آن‌قدر که باید و شاید ، درس سیاست بلد نیستند و تعجیل در اجرا و ایده پردازی، کار آن‌ها را برای تعامل با دنیا دچار مشکل کند. از جنگ اقتصادی به راه افتاده از سوی آمریکا گرفته تا سیاست‌های امنیتی، همه و همه با شتابی غیرمعقول پیش می‌روند و این با ضوابط و نظم حاکم بر دهکده جهانی، متعارض است.
ابهام در نتیجه مذاکرات
مذاكرات آمریکا و کره شمالی که با هدف خلع سلاح اتمی پیونگ یانگ در جریان است به نتایج مثبتی رسیده است. خبرگزاری رویترز به نقل از خبرنگارانی که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا را در سومین سفرش به کره شمالی همراهی می‌کردند از حصول پیشرفت‌های سازنده برای تعیین جدول زمانی خلع سلاح اتمی این کشور خبر داده است.
پومپئو خود نیز قبل از ترک کره شمالی در گفت‌وگو با خبرنگاران بر مذاکرات سازنده‌اش با مقامات پیونگ یانگ در جریان این سفر دو روزه تاکید کرد. او گفت: مسائل پیچیده ای وجود دارد ولی روی تمامی موارد کلیدی به توافق رسیدیم. مواردی هم هستند که باید کار بیشتری روی آن‌ها صورت بگیرد.
گفت‌وگوی تلفنی پمپئو با ترامپ
وزیر خارجه آمریکا از مکالمه تلفنی خود با دونالد ترامپ در جریان این سفر خبر داد و از پرداختن به جزییات بیشتر در مورد توافقات صورت گرفته از جمله جدول زمانی خلع سلاح کره شمالی پرهیز کرد. قرار است دور بعدی این گفت‌وگوها دوازدهم جولاي با حضور مقامات پنتاگون از سر گرفته شود.
شنای خلاف جریان آب کره شمالی
نکته جالب دیگر ماجرا این است که اين اواخرگزارش شد کره شمالی در ماه‌های اخیر تولید اورانیوم غنی‌شده برای استفاده در سلاح‌های هسته‌ای را افزایش داده است. شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی به نقل از محافل دولتی آمریکا گزارش داده که رژیم کره شمالی در کنار راکتور مشهور یونگ بیون، راکتورهای دیگری نیز در اختیار دارد و می کوشد این راکتورها را همچنان مخفی نگاه دارد.مبنای این خبر ان‌بی‌سی نقل قول از یکی از مقامات دولتی آمریکاست که نخواسته نامش فاش شود. این مقام اعلام کرده که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا دلایل کافی در دست دارند که کره‌شمالی می کوشد آمریکا را در ارتباط با برنامه‌های اتمی خود فریب دهد.
حالا چگونه با این حساب و کتاب، آمریکا روند به نتیجه رسیدن با کره شمالی را مثبت ارزیابی می کند، جای تامل دارد.به نظر می رسد عکس صحبت‌های پمپئو ، مذاکرات واشنگتن و پیونگ‌یانگ به شکست نزدیک می شود. دنیای سیاست و دیپلماسی، در یک دیدار خاص خلاصه نمی شود و خیلی ساده لوحانه است که فکر کنیم دیدار کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، تضمین دستیابی به یک توافق بزرگ است؛ اگر این‌گونه بود، ایران در طول 12 سال مذاکرات هسته ای، انواع و اقسام دیدارهای دیپلماتیک را برگزار کرد!
سیاست چماق و هویج
از طرف دیگر، تمدید تحریم ها علیه کره شمالی از سوی ترامپ، در تضاد با روج مذاکرات جاری است و بعید به نظر می رسد که با ذائقه ساکنان سرزمین شمالی کره، سازگار بوده باشد.
اظهار نظر عجیب بولتون!
جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفته است که به اعتقاد او کل برنامه هسته‌ای کره‌شمالی می‌تواند ظرف یک سال برچیده شود!
معلوم نیست نحوه محاسبه بولتون چگونه بوده است اما اگر بخواهد مثل رجوی ها که به صدام مشاوره می دادند و دو روزه تهران را گرفتند، عمل کند که کلاهش پس معرکه است!
بولتون با اشاره به اینکه دولت آمریکا خوشبین نبوده و به عملکرد گذشته کره شمالی واقف است، به شبکه تلویزیونی سی بی اس گفت: اگر که آن‌ها (کره‌شمالی) تصمیم راهبردي خود را برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی و برنامه موشکی این کشور ظرف یک سال گرفته باشند و اگر خواستار همکاری در این مورد باشند، در این صورت می‌توانیم به‌سرعت در این زمینه اقدام کنیم.
ابهام در یک توافق یک روزه!
کره شمالی در جریان دیدار رهبر این کشور با دونالد ترامپ موافقت خود را با خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره اعلام کرد اما دربیانیه مشترکی که به امضای دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی رسید، جزییاتی درباره نحوه و زمان این اقدام کره شمالی اعلام نشد.
به نظر می رسد که کره شمالی شاید در حال وقت خریدن است و خیال برچیدن برنامه هسته‌ای را ندارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد