hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > وجود سم آفلاتوکسین در شیر تولیدی تکذیب شد

وجود سم آفلاتوکسین در شیر تولیدی تکذیب شد

شایعات غیرعلمی و غیر مستند مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در مواد لبنی و شیرهای تولیدی از سوی مسئولان در کردستان تکذیب شد.
اخیرا شایعاتی غیر علمی و غیر مستند مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در مواد لبنی و شیرهای خوراکی باهدف تشویش اذهان عمومى در بین مردم مطرح شد که از سوی مسئولان متولی تکذیب شد.
عطاالله حیدری, معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی استان کردستان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در سنندج با بیان اینکه کیفیت شیر و تولیدی در کردستان بسیار بالا و میزان آفلاتوکسین موجود در شیر نیز بسیار کم و مصرف آن هیچ مشکلی ندارد, اظهار داشت: آفلاتوکسین هیچ ربطی به پروسه فراآوری لبنیات نداشته بلکه به خوراک دام بستگی دارد.
وی افزود: علوفه مورد استفاده دام اگر کپک‌زده یا در شرایط نگهداری نامناسب قرار بگیرد، آفلاتوکسین ترشح آن در شیر دام به خوراک دام مرتبط بوده و به فرآوری شیر و لبنیات بستگی ندارد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با بیان اینکه استاندارد آفلاتوکسین ایران یک دهم (ppb) است، گفت: آفلاتوکسین موجود در شیر استان کردستان 5  درصد و این میزان, نسبت به استاندارد کشوری نیز پایین‌‌‌تر است.
وی بیان کرد: شیر تولیدی استان کاملا کنترل شده و قبل از ورود به کارخانه, از لحاظ بار میکروبی, درصد چربی و سایر مسائل کاملا نظارت خواهد شد و شیر تحویل گرفته باید کاملا نرمال باشد.
حیدری خاطرنشان کرد: در مرحله فرآوری و عرضه نیز سازمان غذا و دارو استان کردستان هر هفته راندم را نمونه‌گیری و از طریق آزمایشگاه کاملا رصد شده و در صورت مشاهده کوچکترین مشکل, سریعا به دانشگاه مبدا اعلام و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی اظهار کرد: از سال گذشته تا کنون در شیرهای تولیدی استان کردستان و شیرهای وارد شده سایر استان‌های دیگر، در آزمایشات هیچ سمی گزارش نشده و یک مورد خارج از محدوده استاندارد گزارش نشده است.
حیدری با ذکر اینکه چهار واحد تولیدی عمده و فعال در حوزه شیر و لبنیات در استان کردستان فعالیت دارد، افزود: مردم با خیال راحت شیر مصرف کنند چراکه نظارت کامل و آزمایشات لازم بر فرایند شیرهای تولیدی در کارخانه‌های استان استان صورت می‌گیرد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اذعان کرد: متاسفانه مصرف سرانه شیر استان کردستان نسبت به استاندارد جهانی و کشوری بسیار پایین بوده و امیدواریم این مهم مورد توجه مسئولان و خانواده‌ها قرار گرفته و به شایعات و نظرات غیر کارشناسی  توجه نداشته باشند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد