hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا چیست؟

ویروس جدیدی به تازگی در منطقه ای از چین در حال گسترش است و شواهدی حاکی از انتقال این بیماری به دیگر کشورها نیز گزارش شده است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، تا ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰، ابتلای بیش از ۸۳۰ مورد و مرگ ۲۶ نفر در ارتباط با ویروس ۲۰۱۹-nCoV در چین گزارش شده است.
با افزایش تعداد موارد تایید شده و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری، مقامات بهداشتی چین در حال سرکوب همه جانبه این بیماری هستند و اقدامات لازم برای کاهش شیوع آن را انجام می‌دهند. شهر ووهان چین شبکه حمل و نقل عمومی برای جلوگیری از شیوع ویروس تازه را متوقف کرده است. در هفته‌ای که میلیون‌ها چینی در آستانه سال نو به سفر می‌روند، به ساکنان این شهر توصیه شده آنجا را ترک نکنند. فرودگاه و ایستگاه‌های قطار این شهر به روی مسافران خروجی بسته خواهد بود. پیشتر به ساکنان ووهان توصیه شد از محل های پرجمعیت پرهیز کنند؛ به نوعی شهر در قرنطینه فرو رفته است.
به گزارش ایسنا، در این نوشتار هر آنچه در مورد این ویروس باید بدانید را می خوانیم:
ویروس کرونا چیست؟
طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، کرونا ویروس‌ها، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که طیف وسیعی از بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی تا بیماری سارس را شامل می‌شود. علائم آن معمولاً خفیف تا متوسط متغیر است و در انسان به صورت تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس نمود خواهد داشت. در برخی موارد، ویروس ها می توانند باعث بیماری های دستگاه تنفسی تحتانی مانند ذات الریه و برونشیت نیز شود.

این ویروس ها در بین حیوانات سراسر جهان رایج است، اما تنها تعداد معدودی از آنها بر انسان تأثیر می گذارد. به ندرت، کرونا ویروس ها، می توانند تکامل یافته و از حیوانات به انسان منتقل شوند. این اتفاقی است که با کرونا ویروس های معروف به سندرم تنفسی کورنوویروس خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم حاد تنفسی کروناویروس (SARS-Cov) رخ داده است.
اولین مورد از این ویروس پنومونی مانند در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین گزارش شد. از آن زمان، این ویروس در کشورهای مختلف از جمله تایلند، ژاپن، جمهوری کره و ایالات متحده نیز شیوع یافته است.
اولین مورد از ابتلا به این بیماری در ایالات متحده در ۲۱ ژانویه مربوط به مردی در ایالت واشنگتن بود که از سفر ووهان بازگشته بود. در ۲۴ ژانویه، مقامات دومین مورد را در یک زن از شیکاگو که او نیز به تازگی به شهر چین سفر کرده بود، تأیید کردند. مقامات می‌گویند که هر دو مورد در بیمارستان بستری شدند اما عملکرد مطلوبی داشتند. مقامات در روز جمعه (۲۴ ژانویه) گفتند که CDC بیش از ۶۰ نفر در ۲۲ ایالت آمریکا که احتمال ابتلا به ویروس جدید را دارند، بررسی کرد. آزمایش یازده نفر از این افراد برای این ویروس منفی بوده است.
عامل ویروس کرونا
ویروس برای اولین بار در ووهان در افرادی که از یک غذای محلی دریایی مصرف کردند، تایید شد، با این حال، در یک مطالعه جدید، محققان ژن های ۲۰۱۹-nCoV (همانطور که اکنون ویروس نامیده می شود) را ترتیب داده و سپس آنها را با توالی ژنتیکی بیش از ۲۰۰ کورو ویروسی که حیوانات مختلف در سراسر جهان را آلوده می کنند، مقایسه کردند. نتایج که در ژورنال ویروس شناسی پزشکی به تفصیل بیان شده، نشان می‌دهد که احتمالاً ۲۰۱۹-nCoV در مارها به وجود آمده است.

در مورد نوع مار، دانشمندان خاطرنشان کردند دو مار وجود دارد که در جنوب شرقی چین متداول است و شیوع این بیماری در آن سرچشمه می گیرد: many-banded krait (Bungarus multicinctus) وChinese cobra (Naja atra). احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر بازار مانند مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بیشتر است. با این حال، برخی از کارشناسان با انتقاد از این مطالعه، می گویند که هنوز مشخص نیست که آیا کرونا ویروس ها، می توانند مارها را آلوده کنند یا خیر؟
چگونگی انتقال ویروس از حیوانات به انسان 
در همان ابتدای دسامبر سال گذشته میلادی که این ویروس در انسان شناسایی شد، مقامات چینی گفتند این ویروس از انسان به انسان منتقل نمی‌شود. اما در حال حاضر مواردی از انتقال این ویروس از انسان به انسان، شناسایی شده است.
مشخص است، برخی از انواع ویروس قادر به انتقال به انسان هستند. اما چطور؟ این مطالعه که در مجله پزشکی ویروس شناسی منتشر شده نشان داد که تغییر در یکی از پروتئین های ویروسی در ۲۰۱۹-nCoV باعث می شود ویروس به گیرنده های روی سلول های میزبان خاص را بشناسد و به آن متصل شود. این توانایی یک گام مهم برای ورود سلول ها است و محققان گفتند که تغییر در این پروتئین خاص ممکن است به ویروس هاپ به انسان منتقل شود.


بیشتر بخوانید: 

واکسن ویروس جدید کرونا تا ۳ ماه آینده آماده می شود
ویروس کرونا ناشناخته است
آیا ویروس کرونا وارد کشور شده است؟
ویروس کرونا سوغاتی مسافران از سرزمین چین +نکات بهداشتی
نشانه های ویروس کرونا و علائم بیماری کرونا چیست؟

آیا ویروس بین افراد می تواند شیوع یابد؟ در موارد محدود، مطابق  اعلام CDC، حالت اولیه انتقال از حیوان به انسان است. از نظر چگونگی ابتلا به ویروس، CDC می گوید که کرونا ویروس های انسانی معمولاً بین یک فرد آلوده و دیگران از طریق، هوا (از ذرات ویروسی ناشی از سرفه یا عطسه)، تماس شخصی (دست دادن)، (لمس دهان ، بینی یا چشم) و بندرت از آلودگی مدفوع منتقل می شود.
برای اینکه این ویروس یا هر بیماری دیگری منجر به بیماری همه گیر در انسان شود، سه اتفاق می افتد: انسان را به طور موثر آلوده کند، در انسان تکثیر شود و سپس به راحتی در بین انسان ها پخش شود. در حال حاضر، CDC می گوید که این ویروس به طور محدود بین انسان ها انتقال یافته، اما آنها هنوز در حال بررسی هستند.

مرس و سارس هر دو در انسان شناخته شده اند. براساس CDC، مشخص نیست که کرونا ویروس جدید با این دو بیماری چگونه مقایسه می شود، زیرا این بیماری باعث ایجاد علائم شدید و مرگ در برخی بیماران و در عین حال نشانه های خفیف در بعضی دیگر شده است. هر سه تاج ویروس از طریق تماس نزدیک می توانند بین انسان ها منتقل شوند.
به گزارش NPR ، مرس که از تماس با شترهای آلوده یا مصرف گوشت یا شیر آنها منتقل شده است، برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی گزارش شد. سارس برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ در جنوب چین گزارش شد (از سال ۲۰۰۴ تاکنون هیچ مورد جدیدی گزارش نشده است) و تصور می شود که از خفاش هایی که آلوده به این ویروس هستند، پخش شده است. ویروس کرونا جدید احتمالاً از تماس یا خوردن حیوان آلوده در ووهان منتقل شده است.
در زمان شیوع سارس، این ویروس جان حدود یک نفر از ۱۰ نفری را که آلوده کرده بود، گرفت. میزان مرگ و میر در سال ۲۰۱۹-nCoV هنوز مشخص نیست، اگرچه بیشتر بیمارانی که در اثر عفونت جان خود را از دست داده اند بیش از ۶۰ سال سن داشته که شرایط خاص بیماری نیز داشته اند، با این حال، اخیراً، مرد جوان سالمی در ووهان درگذشت و این نگرانی از اینکه ویروس ممکن است خطرناک تر از آنچه فکر می کردیم باشد، همه را نگران کرده است.
علائم کرونا و درمان آن
علائم ویروس کرونا شامل تب، سرفه و مشکل در تنفس است. براساس مطالعه جدیدی که در مجله Lancet منتشر شده است، این علائم مشابه علائم ناشی از سارس است.
علیرغم برخی علائم مشابه سارس، برخی تفاوت های مهم وجود دارد، مانند نبود علائم دستگاه تنفسی فوقانی مانند آبریزش بینی، عطسه و گلودرد و علائم روده مانند اسهال که ۲۰ تا ۲۵ درد مبتلایان به سارس را تحت تأثیر قرار می داد.
براساس گزارش CDC، درمان خاصی برای عفونت‌های کورو ویروس وجود ندارد و بیشتر افراد خودبه خود بهبود می یابند. بنابراین درمان شامل استراحت و دارو برای رفع علائم است. بخور یا دوش گرم می تواند به تسکین گلو درد و سرفه کمک کند. اگر مبتلا به نوع خفیف بیماری هستید، باید مایعات زیادی بنوشید و استراحت کنید و در نهایت باید با یک پزشک معالج مشورت کنید. (این توصیه برای تمام ویروس ها است، به طور خاص برای ویروس جدید انجام نشده است).
هیچ واکسنی برای تاج ویروس جدید وجود ندارد، اما محققان انستیتوی ملی بهداشت ایالات متحده تأیید کردند که در مراحل اولیه توسعه یک نوع واکسن بودند. علاوه بر این، شرکت دارویی Regeneron اعلام کرد که در مراحل اولیه توسعه درمانی برای این ویروس است.

این ویروس چطور متوقف می‌شود؟
واکسنی برای این ویروس وجود ندارد. بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است. طبق گزارش نیویورک تایمز، دولت چین بیشتر سفرها به ووهان و همچنین ۱۲ شهر مجاور دیگر را متوقف کرده است. تایمز گزارش داد که این اقدام ۳۵ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.
فرودگاه های اصلی در ایالات متحده برای اطمینان از آلوده بودن مسافران ورودی، غربالگری انجام می دهند. با این حال، مقامات ایالات متحده روز جمعه (۲۴ ژانویه) گفتند که اکنون در حال ارزیابی مجدد از اثربخشی این ویروس هستند. CDC همچنین توصیه می کند از سفر غیرضروری به ووهان خودداری کنید و در صورت سفر ضروری به این شهر، باید از تماس با افراد بیمار خودداری کنید، از خرید حیوانات مرده یا زنده، محصولاتی که گوشت پخته نشده دارند، خودداری کنید. دستان خود را حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر به ویروس آلوده شده اید می توانید برای جلوگیری از انتقال آن به دیگران خود را از دیگران جدا کنید. پوشیدن ماسک صورت، گرفتن دهان هنگام سرفه و عطسه و شستن دستان گام مهمی در جلوگیری از انتقال این بیماری است. افرادی که به ووهان سفر کرده و در دو هفته بعد دچار تب، سرفه یا مشکل تنفسی شده اند، باید سریعاً به مراکز مراقبت های پزشکی مراجعه کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد