hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

قهوه تلخ!

فوتبال و قهوه به عنوان دو صنعت پولساز در برزیل مطرح هستند اما حالا فوتبال، رشته‌ای که با نام و فرهنگ این کشور عجین شده، کام مردم و هواداران فوتبال این کشور را مانند قهوه تلخ کرده است.
فوتبال و قهوه به عنوان دو صنعت پولساز در برزیل مطرح هستند اما حالا فوتبال، رشته‌ای که با نام و فرهنگ این کشور عجین شده، کام مردم و هواداران فوتبال این کشور را مانند قهوه تلخ کرده است. آن هم توسط تیمی که پرافتخارترین تیم فوتبال دنیا در ادوار جام جهانی است اما حالا روزهای سخت و غمباری را سپری می‌کند.
1459 روز بعد از فاجعه ورزشگاه مینیرو در بلوهوریزونته و باخت 7 بر یک مقابل آلمان در مرحله نیمه نهایی جام جهانی 2014، برزیلی‌ها بسیار امیدوار بودند که در جام جهانی 2018 روسیه و در حالی که ایتالیا و هلند در جام جهانی غایب بودند و تیم‌های دیگری مانند آلمان، آرژانتین، اسپانیا و پرتغال هم از گردونه رقابت‌ها حذف شده بودند، بتوانند خاطرات تلخ دوره قبل جام جهانی را فراموش کرده و جام را برای ششمین بار بالای سر ببرند اما این بار تیمی به نام بلژیک مانع از تحقق رؤیاهای سلسائو شد. شکستی که پائولینیو، ‌هافبک تیم ملی برزیل آن را سخت‌تر از باخت 7-1 به آلمان توصیف کرد.
در این بازی که از مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی و در ورزشگاه کازان آرنا برگزار می‌شد، بلژیکی‌ها برخلاف جریان بازی، یک کرنر به دست آوردند و فرناندینیو با ضربه سر دروازه خودشان را باز کرد تا بلژیکی‌ها جلو بیفتند. گلی که پس از ضربه‌ای که 4 سال پیش مارسلو وارد دروازه خودشان کرد، دومین گل به خودی تاریخ برزیل بود که به نام فرناندینیو به ثبت رسید!
اما باز هم بلژیکی‌ها برخلاف حملات گسترده برزیلی‌ها به گل رسیدند و کوین دی بروین با یک شوت زیبا از پشت محوطه جریمه دروازه برزیل را باز کرد. این گل روی پاس لوکاکو به ثمر رسید و او با پاس گلی که برای دی‌بروین فراهم کرد، در 20 گل تیمش در 13 بازی (17 گل و 3 پاس گل) تأثیرگذار بوده است. البته با این گل، دی‌بروین به نهمین بازیکن بلژیک تبدیل ‌شد که در جام‌ جهانی 2018 گلزنی کرده است. این اتفاق در شرایطی برای بلژیک رخ داده که تنها ایتالیا در جام‌ جهانی 2006 آلمان موفق شده بود توسط 10 بازیکن متفاوت گلزنی کند.
در نیمه دوم، مقاومت بلژیکی‌ها در دقیقه 76 بازی شکسته شد و آگوستو بازیکن تعویضی برزیل با یک ضربه سر زیبا دروازه را باز کرد اما در ادامه واکنش‌های کورتوا که در این دیدار 9 سیو داشت، در برابر ضربات بخصوص شوت زیبا و فنی نیمار، مانع از مساوی شدن بازی شد. کورتوا با این 9 سیو کنار اوچوا گلر مکزیک در دیدار مکزیک و آلمان و آکینفیف گلر روس‌ها در دیدار روسیه و اسپانیا 9 سیو داشتند، جزو سه دروازه‌بان برتر جام قرار گرفت.
این بازی در نهایت باهمان نتیجه 2 بر یک به پایان رسید و بلژیک به جمع 4 تیم پایانی صعود کرد تا مردم این کشور به بهانه این پیروزی به خیابان‌‌ها بریزند.  بلژیک هم بدون فوت وقت پس از رویارویی با سلسائو به مسکو بازگشت تا خود را برای بازی در مرحله نیمه نهایی آماده کند.
برزیلی‌ها در خانه‌ها، کافه‌ها، ساحل‌ها و کلیساهای برزیل بازی را تماشا می‌کردند و منتظر بودند که تیم‌شان به بازی برگردد ولی هیچ چیز برای بازگشت این برزیل کافی نبود. شاید نتیجه 2-1 نشان دهنده بازی به درستی نباشد. چرا که بلژیک در کازان تیم بهتری بود. ریو فردیناند که جام جهانی را تحلیل می‌کند، می‌گوید: «آنها حالا شانس اصلی فتح جام هستند و قصد دارند اولین قهرمانی‌شان در یک تورنمنت بزرگ را جشن بگیرند.»
بلژیکی‌ها آخرین بار در مقابل اسپانیا، تیم سرمربی خود شکست خورده‌اند که آن بازی اولین بازی‌ای با سرمربیگری مارتینز بود. اما آنها از آن زمان تاکنون 24 بازی بدون شکست را پشت سر گذاشته‌اند و حالا باید دید این مربی و تیم آماده و سرحالش می‌توانند نام یک کشور دیگر را به فهرست برندگان جام جهانی فوتبال اضافه کنند؟
برزیل، تیمی که در تمامی 21 دوره‌ جام جهانی حاضر بوده و تا سال 2002، از 12 جام برگزار شده، 5 جام را ‌برد، حالا برای چهارمین دوره پیاپی است که ناکام است و تنها یک بار از این 4 دوره به نیمه نهایی رسیده. ضمن این که با صعود بلژیک به نیمه نهایی، برای پنجمین بار در تاریخ این رقابت‌هاست که ۴ تیم حاضر در این مرحله‌ از قاره‌ اروپا هستند. بعد از جام جهانی ۲۰۰۲ که با قهرمانی برزیل به پایان رسید، دیگر اروپایی‌ها مجالی به ۲ تیم بزرگ امریکای جنوبی؛ برزیل و آرژانتین ندادند تا بتوانند قهرمان جام شوند اما حالا نیمه نهایی‌هایی کاملاً اروپایی، این مرحله را به جام ملت‌های اروپا تبدیل کرده است.
نکته جالب‌تر اینکه در ۴ دوره‌ گذشته‌ای که تیم‌های اروپایی به مرحله‌ نیمه نهایی جام جهانی رسیدند، در ۲ دوره تیم‌هایی که موفق به حذف برزیل شده بودند، راهی فینال شدند. در جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا، ایتالیایی‌ها بعد از حذف برزیل به نیمه نهایی رسیده و  در نهایت قهرمان شدند و در جام جهانی ۲۰۰۶، فرانسوی‌ها به فینال رسیدند. علاوه بر این، در۲ دوره از ۳ دوره‌ای هم برزیلی‌ها در مرحله‌ یک‌چهارم نهایی جام جهانی حذف شدند، تیم‌هایی که برزیل را حذف کردند، در نهایت نایب قهرمان شدند. مجارستان و هلند در یک چهارم نهایی جام‌های جهانی ۱۹۵۴ و ۲۰۱۰ بعد از حذف برزیل نایب قهرمان شدند و فرانسه هم در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک بعد از حذف برزیل در یک‌چهارم نهایی، در نهایت به مقام سوم جام رسید. بلژیکی‌ها تنها تیم جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هستند که تمام بازی‌ها خود را در۹۰ دقیقه پیروز شده‌اند و به نیمه نهایی رسیده‌اند. در ۴ دوره‌ گذشته‌‌ای که ۴ تیم اروپایی به نیمه نهایی آن صعود کردند، در ۳ دوره‌ آن، ۲ تیم پرتغال و شوروی موفق شده بودند که تا قبل از نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان، همه بازی‌های خود را در ۹۰ دقیقه با پیروزی پشت سر بگذارند. این دو تیم که شرایطی مشابه با بلژیک داشتند، در نهایت در نیمه نهایی ناکام بودند و راهی بازی رده‌بندی جام جهانی شدند. در جام جهانی ۲۰۰۶ هم، آلمان و پرتغال هم با پیروزی در تمام بازی‌ها به نیمه نهایی رسیدند. البته این دو تیم در بازی یک‌چهارم نهایی خود در ضربات پنالتی مقابل حریفان خود به پیروزی رسیده بودند. آلمان و پرتغال هم در جام جهانی ۲۰۰۶ از رسیدن به فینال بازماندند.
بیلد: نیمار تیمش را به زمین زد!
روزنامه بیلد، نشریه معتبر ژرمن‌ها در گزارشی به تحلیل مصاف برزیل و بلژیک پرداخت. در این گزارش آمده: «نیمار ابتدا خودش را نقش بر زمین کرد و بعد تیمش را به زمین زد. نیمار در مجموع 4 بازی، 13 دقیقه و 50 ثانیه خودش را نقش بر زمین کرده و خوابیده است.»
کورتوا: برزیل ما را دست‌کم گرفت
کورتوا، دروازه‌بان بلژیک هم عنوان کرد: «برزیلی‌ها از قبل فکر می‌کردند برنده جام جهانی می‌شوند و قدرت خود را بسیار بالا می‌دانستند و حریفان از جمله بلژیک را دست‌کم گرفتند. داشتن همین طرز فکر باعث شد جام جهانی برای آنها تمام شود.»
تیته: بلژیک از فرصت‌هایش استفاده کرد؛ ما  نه
تیته، سرمربی برزیل پس از شکست تیمش گفت: به نظرم بازی زیبایی را شاهد بودیم. ما نسبت به بلژیک فرصت‌های زیادی برای گلزنی داشتیم ولی رقیب از فرصت‌هایش بهتر از ما استفاده کرد. آنها بازیکنان بزرگی در ترکیب خود دارند و در نهایت بازی را خوب به پایان بردند.
دی بروین: قدرت‌مان را نشان دادیم
دی بروین‌، هافبک بلژیک هم که به عنوان برترین بازیکن دیدار بلژیک- برزیل معرفی شد، گفت: «بازی مقابل برزیل اصلاً آسان نیست. آنها تیم خوبی هستند اما قدرت ما به عنوان یک تیم مشخص شد. ما تمام تلاش خودمان را می‌کنیم تا به قهرمانی جام جهانی برسیم. واضح است که همه به دنبال این هدف هستند.
میراندا: تیمی نبودیم که می‌خواستیم
میراندا که در این بازی کاپیتان برزیل بود، گفت: «متأسفانه ما تیمی نبودیم که می‌خواستیم باشیم. ما تلاش زیادی کردیم ولی در پایان نتیجه نداد. ما به تیم قدرتمندی باختیم ولی آنها در این دیدار تنها دو فرصت داشتند و آن را به گل تبدیل کردند. ما جوانانی در ترکیب داریم که می‌توانند در آینده جام ببرند.»
مارسلو: شب وحشتناکی بود
مارسلو، مدافع برزیل و رئال مادرید می‌گوید: «خیلی ناراحت‌کننده است. شب وحشتناکی بود. توضیح دادنش سخت است. هر کاری کردیم نتیجه نگرفتیم. فوتبال بعضی وقت‌ها غیرمنصفانه است. بعضی وقت‌ها به نفع آدم می‌شود و بعضی وقت‌ها در نقطه‌ مقابل قرار می‌گیرد. خیلی دل‌مان می‌خواست به فینال برسیم.»
تیتر طعنه‌آمیز روزنامه آرژانتینی
بعد از حذف آرژانتین در مرحله قبل، رسانه‌های برزیل نیش و کنایه‌های زیادی به تیم خورخه سامپائولی زده بودند. اما حالا و با حذف برزیل، روزنامه اوله که مهم‌ترین روزنامه ورزشی امریکای جنوبی است، برای حذف سلسائو تیتر زد: «ششمی می‌تواند منتظر بماند.»
واکنش روزنامه‌های برزیل
رسانه‌های برزیلی هم از باخت تیم کشورشان انتقاد کردند. روزنامه دوسائوپائولو نوشت: «نیمار و برزیل باید درس  عبرت بگیرند.» روزنامه اوگلبو هم تیتر زد: «هیچ کس شکست‌ناپذیر نیست.» و روزنامه کوریرو برزیلیانس هم تیتر زد: «جام ‌جهانی اروپایی شد!»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد