hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > هرمزگان| خسارت سنگین سیل به هرمزگان

هرمزگان| خسارت سنگین سیل به هرمزگان

سیل بنیان‌کن اخیر باوجوداینکه نعمت‌های فراوانی را برای هرمزگان به همراه داشت، اما خسارت‌های هنگفتی نیز به زیرساخت‌های استان تحمیل کرد که طبق برآوردهای اولیه بیش از بودجه عمرانی یک‌ساله استان است. 

در بودجه امسال پیش‌بینی اختصاص ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های عمرانی از محل تملک دارایی برای هرمزگان شده بود اما هنوز تا پایان سال مالی فرصت باقی‌مانده و مشخص نیست که چه میزان از این اعتبار برای طرح‌های استان محقق می‌شود که خسارت‌های سیل اخیر نیز با ۵ هزار میلیارد ریال بیشتر به آن اضافه شد.

ثبت بیشترین بارش هفته شانزدهم سال آبی در هرمزگان

 استان هرمزگان که در طول ۲ دهه اخیر روند خشکسالی آن را به‌شدت با مشکل بی‌آبی مواجه کرده بود یک‌دفعه با بارندگی اخیر یک خیز بزرگی برداشت که بر اساس گزارش هواشناسی مجموع بارش هفته شانزدهم سال آبی (۱۶ تا ۲۲ دی‌ماه) در ایستگاه قشم (ساحلی) در استان به میزان 215/3 میلیمتر ثبت‌شده است. بر اساس این گزارش، در هفته شانزدهم از سال زراعی امسال، تمام استان‌های کشور بارشی از 20 تا 150 میلی‌متر داشته‌اند که بیشترین بارندگی مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بخش‌هایی از استان‌های فارس، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران و گیلان بوده است. همچنین در این هفته بیشینه دمای کشور در ایستگاه زرآباد (استان سیستان و بلوچستان) با ۲۸.۷ درجه سلسیوس ثبت‌شده است، این درحالی است که در هفته گذشته هم‌وطنان ما در ایستگاه کوهرنگ (استان چهارمحال و بختیاری) دمای ۲۰.۸ درجه زیر صفر را تجربه کرده‌اند و نسبت به درازمدت بیشترین دما در اهواز (استان خوزستان) با ۴۹.۳ و کمترین دما نوژه (استان همدان) با دمای ۳۴ درجه زیر صفر گزارش‌شده است.

برآورد ۱۵ هزارمیلیارد ریالی خسارت سیل در هرمزگان

استاندار هرمزگان گفت: بر اساس برآوردهای نهایی، سیل اخیر ۱۵ هزار و ۶۱ میلیارد و ۷۵۴ میلیون ریال به استان خسارت وارد کرد که بیشتر آن مربوط به بخش راه، ارتباطات، آموزش‌وپرورش، کشاورزی، بهداشت و درمان، شهرداری‌ها، مسکن، برق، حمل‌ونقل و آب و فاضلاب بوده است.

فریدون همتی افزود: هم‌اکنون گزارش خسارت‌ها به دولت اعلام‌شده و در نشست هیئت دولت مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود. او تصریح کرد: مجموعه دولت پیگیر شرایط مناطق سیل‌زده جنوب کشور ازجمله هرمزگان هستند و با حمایت‌های ویژه، خسارت‌های سیل در کوتاه‌ترین زمان جبران می‌شود. همتی در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده استان گفت: هم‌اکنون شرایط تا حدودی به حالت عادی بازگشته و امدادرسانی به مردم این مناطق همچنان ادامه دارد. استاندار هرمزگان بیان داشت: در حال حاضر آب همه روستاها به‌جز ۳۰ روستای شهرستان جاسک و ۶ روستای شهرستان بشاگرد و ۲ روستای سندرک میناب وصل شده و درمجموع از ۳۳۵ روستایی که دچار قطعی آب بود، مشکل ۲۹۷ روستا برطرف شده است.

همتی ابراز داشت: هم‌اکنون مشکل عمده‌ای در برقراری ارتباط در مناطق سیل‌زده نداریم و تنها در روستاهایی که بدون برق هستند، هنوز مسیر دسترسی آن‌ها بازگشایی نشده و امکان انتقال دیزل ژنراتور جهت تأمین برق اضطراری نیست و مشکل ارتباط تلفن ثابت و همراه وجود دارد. او، بیشترین خسارت وارده در سیل اخیر را به حوزه راه عنوان کرد و گفت: ۶ محور شریان اصلی، ۱۰ محور فرعی و ۳۷ مسیر روستایی خاکی دچار خسارت‌های بسیاری شد. استاندار هرمزگان بیان داشت: با تلاش‌های شبانه‌روزی صورت گرفته همه مسیرها به‌جز سه مسیر روستایی در شهرستان جاسک و ۲ مسیر روستایی در شهرستان بشاگرد بازگشایی‌شده است. همتی ابراز داشت: بخش راه‌ها به دلیل نقش زیرساختی آن در جهت تداوم فعالیت سایر بخش‌های امدادی حیاتی بوده و ازاین‌رو در صدر فعالیت‌های ستاد پاسخ به بحران قرار دارد.

خسارت ۹ هزار میلیارد ریالی سیل به زیرساخت‌های هرمزگان

یکی از تأسیسات زیربنایی استان هرمزگان که در جریان این سیل خسارت دید راه‌های ارتباطی بود که به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان ۹ هزار میلیارد ریال سیل به زیرساخت‌های 2 منطقه سیل‌زده جاسک و بشاگرد در شرق خسارت زد.رضا مدرس دراین‌باره افزود: سیل اخیر به زیرساخت‌های برق، آب، راه، ارتباطات در این شهرستان‌های جاسک و بشاگرد خسارت وارد کرده که رقم آن قابل‌ملاحظه است و هنوز خسارت‌های واردشده به واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده به‌صورت کامل ارزیابی نشده و نمی‌توان رقمی در این خصوص اعلام کرد. بنا به اظهار او، با توجه به حضور جهادی و شبانه‌روزی دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف و سرعت‌بالای کار برای امدادرسانی و رفع مشکلات مردم در این شهرستان‌ها، پیش‌بینی می‌کنیم که اوضاع مناطق سیل‌زده تا روز شنبه هفته آینده عادی شود و کار بازسازی پس‌ازآن آغاز می‌گردد. این مقام مسئول در خصوص وضعیت راه‌های مناطق سیل‌زده نیز گفت: اکنون همه محورهای اصلی در این شهرستان‌ها بازگشایی و در مسیر جاده جاسک به کنارک در محدوده استان هرمزگان رفت‌وآمد برقرار و برای ۱۰ روستای در مجاورت جاده جاسک- کنارک نیز راه‌های موقت ایجادشده است.

آسیب سنگین جاده جاسک

وزیر راه و شهرسازی نیز که یکشنبه هفته جاری از مناطق سیل‌زده شرق هرمزگان بازدید کرده بود، گفت که آسیب شدید به جاده‌های جاسک واردشده و ابنیه فنی تا حدود زیادی خسارت‌دیده‌اند اما پل‌های ساخته‌شده از اعتبارات دفتر رهبری و پل‌های مصوب سفر رئیس‌جمهوری آسیبی ندیده‌اند و پل‌های جدید به‌زودی جایگزین پل‌های تخریب‌شده خواهند شد. محمد اسلامی در خصوص منطقه سیل‌زده بشاگرد هم یادآور شد: باوجود کارهای انجام‌شده، بشاگرد یک محرومیت تاریخی دارد و در حوزه راه نیز راه‌های روستایی بشاگرد باید بهسازی و تکمیل شود که تا پایان دولت ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی در بشاگرد ساخته و آسفالت خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نیاز فوری به پل بر روی رودخانه جگین اظهار داشت: یک پل متحرک و یک پل ثابت بر رودخانه جگین ساخته خواهد شد که موجب سهولت در رفت‌وآمد و برقراری راه ارتباطی ۵۶ روستا در این منطقه می‌شود.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد