hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > قبل از تزریق بوتاکس بخوانید

قبل از تزریق بوتاکس بخوانید

بوتاکس بیشتر در توانایی‌اش برای کاهش چین و چروک‌های صورت شهرت دارد، اما در واقع از بوتاکس برای درمان عوارضی مانند اسپاسم‌های گردن، تعریق زیاد و پُرکاری مثانه و تنبلی چشم نیز به کار می‌رود. تزریق بوتاکس می‌تواند به جلوگیری از سردرد‌های ناشی از میگرن مزمن نیز کمک کند.
در تزریق بوتاکس از سمی به نام بوتولینوم نوع A استفاده می‌شود تا به طور موقت جلوی حرکت یک عضله گرفته شود. این سم توسط میکروبی تولید می‌شود که عامل بوتولیسم یعنی نوعی مسمومیت غذایی است.

چرا بوتاکس تزریق می‌شود؟
تزریق بوتاکس جلوی سیگنال‌های بخصوصی از جانب عصب‌ها را می‌گیرد که اساسا سیگنال‌هایی هستند که سبب انقباض عضله می‌شوند. معمول‌ترین کاربرد تزریق بوتاکس، ریلکس کردن موقتی عضلات صورت است که سبب چین و چروک‌های پیشانی و اطراف چشم‌ها می‌شوند. تزریق بوتاکس برای درمان عوارضی که بر عملکرد‌های بدن اثر می‌گذارند نیز به کار می‌رود، مانند:
تزریق بوتاکس برای دیستونی گردن
در این عارضه‌ی دردناک، عضلات گردن به طور غیرارادی منقبض شده و باعث می‌شوند سر بچرخد یا در وضعیتی بسیار دردناک و ناراحت کننده قرار بگیرد.
تزریق بوتاکس برای تنبلی چشم
شایع‌ترین علت تنبلی چشم، وجود یک عدم تعادل در عضلات مسئول وضعیت دهی به چشم‌هاست.
تزریق بوتاکس برای انقباضات موضعی
برخی از عوارض نورولوژیکی مانند فلج مغزی می‌توانند باعث شوند دست‌ها یا پا‌ها به سمت مرکز بدن کشیده و جمع شوند. در برخی موارد، این عضلاتِ منقبض شده می‌توانند با تزریق بوتاکس شُل شوند.
تزریق بوتاکس برای هایپرهیدروسیز
در این عارضه، فرد زیاد عرق می‌کند حتی زمانی که دمای هوا زیاد نیست و فعالیت بدنی نیز انجام نمی‌شود.
تزریق بوتاکس برای میگرن مزمن
اگر بیشتر از ۱۵ روز در ماه دچار سر درد‌های میگرنی می‌شوید، تزریق بوتاکس ممکن است بتواند از تعداد دفعات سر دردهای‌تان کم کند.

 بیشتر بخوانید: 

چه کسانی مجاز به بوتاکس هستند/شرط سنی افراد
تعریق زیاد زیر بغل را با این ترفند‌ها از بین ببرید
چگونه درد ناشی از تزریق انسولین را کم کنیم؟
تزریق پروفایلو؛ جدیدترین روش جوان‌سازی پوست
اثرگذاری واکسن آنفولانزا چه زمانی بعد از تزریق است؟

تزریق بوتاکس برای نقص عملکرد مثانه
تزریق بوتاکس می‌تواند به کاهش تکرر ادرار ناشی از پُرکاری مثانه کمک کند.
تزریق بوتاکس برای پرش چشم
تزریق بوتاکس می‌تواند به کاهش انقباض یا پرش غیر ارادی عضلات اطراف چشم کمک کند.
خطرات احتمالی تزریق بوتاکس
تزریق بوتاکس در صورتی که توسط یک پزشک با تجربه انجام شود نسبتا بی‌خطر و ایمن است. اما به هر حال احتمال عوارضی نیز وجود دارد:
  • درد، تورم یا کبودی در ناحیه‌ی تزریق
  • سر درد یا علائمی شبیه آنفلوآنزا
  • افتادگی پلک یا کج شدن ابرو
  • کج شدن لبخند یا دهان
  • خشکی چشم یا آبریزش چشم
هر چند بسیار نادر است، اما این احتمال وجود دارد که سم بوتاکس تزریق شده در بدن پخش شود. اگر چند ساعت تا چند هفته بعد از تزریق بوتاکس متوجه علائم زیر شدید فورا با پزشک‌تان تماس بگیرید:
  • ضعف عضله
  • مشکلات بینایی
  • مشکل در تکلم یا بلع
  • مشکلات تنفسی
  • از دست دادن کنترل مثانه
پزشکان توصیه می‌کنند زمانی که باردار هستید یا به کودک‌تان شیر می‌دهید بوتاکس تزریق نکنید. ضمنا تزریق بوتاکس برای افرادی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند مناسب نمی‌باشد.
چگونه برای تزریق بوتاکس آماده شوید؟
اگر طی چند ماه گذشته هر نوع تزریق بوتاکسی انجام داده‌اید پزشک‌تان را در جریان بگذارید. همچنین اگر داروی شُل کننده‌ی عضلات، داروی خواب آور یا داروی آلرژی مصرف می‌کنید پزشک‌تان را مطلع کنید. اگر داروی رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنید، ممکن است لازم باشد چند روز قبل از تزریق بوتاکس مصرف آن را متوقف کنید تا خطر خونریزی یا کبودی را به حداقل برسانید.
 

بیشتر افراد حین تزریق بوتاکس چندان احساس ناراحتی نمی‌کنند، اما ممکن است مایل باشید قبل از تزریق، پوست‌تان را بی‌حس کنید، خصوصا اگر کف دست یا کف پای‌تان به دلیل تعریق زیاد قرار است تحت درمان با بوتاکس قرار بگیرد. پزشک شما ممکن است از یک یا چند متد مختلف برای بی‌حس کردن ناحیه‌ی مورد نظر استفاده کند، مثلا بی‌حسی موضعی یا منجمد کردن.
حین تزریق بوتاکس
تزریق بوتاکس معمولا در مطب پزشک یا در کلینیک انجام می‌شود. پزشک شما از یک سوزن بسیار ریز برای تزریق مقداری از بوتولینوم به پوست یا عضله‌تان استفاده می‌کند. تعداد تزریق‌های لازم بستگی به چند فاکتور دارد، از جمله وسعت ناحیه‌ی مورد نظر.
بعد از تزریق بوتاکس
ناحیه‌ی تزریق بوتاکس را به مدت ۲۴ ساعت دست نزنید یا ماساژ ندهید. این کار کمک می‌کند تا سم تزریق شده در نواحی دیگر پخش نشود. شما می‌توانید بعد از تزریق به فعالیت‌های معمول خود ادامه دهید.
چند حقیقت جالب در مورد بوتاکس
سلاحی به نام بوتاکس
هر چند بوتاکس اسلحه‌ای در برابر چین و چروک پوست است، اما سم بوتولینوم نوعی سلاح بیولوژیکی طی جنگ جهانی دوم بوده است.
بوتاکس می‌تواند افسردگی را درمان کند
مطالعاتی نشان داده‌اند که یک بار تزریق بوتاکس ممکن است بتواند افسردگی را درمان کند. عجیب به نظر می‌رسد؟ اگر علت این ارتباط را بفهمید چندان عجیب نخواهد بود. هیجانات و احساسات ما ارتباط بسیار تنگاتنگی با حالات چهره مان دارند. شُل کردن عضلات صورت می‌تواند این ارتباط را مختل کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند بوتاکس می‌تواند بازخورد عضلات صورت به مغز را مختل کرده و در نتیجه حالات منفی را کاهش بدهد.
بوتاکس می‌تواند میگرن را درمان کند
سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۳ بوتاکس را به عنوان درمانی برای میگرن تائید کرد. هر چند هنوز کاملا مشخص نیست سم بوتاکس چگونه می‌تواند علائم میگرن را کاهش بدهد، اما برخی از کارشناسان عقیده دارند بوتاکس جلوی رسیدن سیگنال‌های درد به پایانه‌های عصبی را می‌گیرد.
بوتاکس می‌تواند درد‌های مزمن را تسکین بدهد
بوتاکس، سیگنال‌هایی را که سبب سفتی و گرفتگی عضلات می‌شوند مهار می‌کند و در نتیجه جلوی درد‌های مزمن را می‌گیرد. تزریق بوتاکس به میزان قابل توجهی می‌تواند میزان درد را تخفیف داده و در نتیجه کیفیت زندگی فرد بیمار را بالا ببرد.

بوتاکس نام یک برند است
بوتاکس تنها نام یکی از بسیار محصولات حاوی سم بوتولینوم است.
تزریق بوتاکس دیرتر از تزریق فیلر نتیجه را نشان می‌دهد
فیلر‌ها به محض اینکه تزریق می‌شوند اثر خود را نشان می‌دهند. اما بوتاکس تقریبا به ۷۲ روز زمان نیاز دارد تا اثر کامل خود را نشان بدهد. البته آشکار شدن نتیجه در هر کسی متفاوت است و معمولا بعد از تقریبا پنج ماه به یک جلسه تزریق دیگر هم نیاز است.
پاسخ به چند سوال متداول در مورد تزریق بوتاکس
آیا تزریق بوتاکس فقط برای خانم‌هاست؟
ابدا! خیلی از آقایان نیز برای بهبود چهره‌ی خود سراغ تزریق بوتاکس می‌روند. تعداد مرد‌هایی که درمان با بوتاکس را با هدف زیبایی انتخاب می‌کنند رو به افزایش است. بیشتر مرد‌هایی که تزریق بوتاکس را انتخاب می‌کنند می‌خواهند بهتر به نظر برسند و از بابت تغییراتی که در آینه می‌بینند ناراحت‌اند. ۸۰ درصد از آقایان تصمیم می‌گیرند که اول پنجه کلاغی‌های گوشه‌ی چشم‌ها را درمان کنند و ۷۴ درصدشان نیز از خطوط پیشانی خود ناراضی‌اند و ۶۰ درصد نیز ترجیح می‌دهند خط اخم خود را نیز اصلاح کنند. بیشتر این مرد‌ها در سنین ۳۰ تا ۶۵ سال هستند.
آیا حتما باید ۴۰ سالگی را رد کرده باشید تا بوتاکس تزریق کنید؟
این سن شما نیست که تعیین می‌کند چه زمانی بوتاکس تزریق کنید، بلکه شدت خطوط صورت‌تان تعیین کننده است. در واقع ۶۴ درصد از جراحان پلاستیک گزارش می‌کنند که خیلی از بیماران آن‌ها در اوایل ۳۰ سالگی خود به آن‌ها مراجعه می‌کنند. واقعیت این است که خطوط چهره‌ی هر کسی متفاوت است.
زمان مناسب برای تزریق بوتاکس می‌تواند تحت تاثیر چند عامل باشد؛ از تغییرات سلولی که به مرور زمان روی می‌دهند گرفته تا کاهش تولید کلاژن و عوامل ژنتیکی یا آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در اثر نور خورشید و محیط. هر وقت خطوط چهره‌تان شروع کردند به آزار دادن شما، با پزشک مشورت کنید. او می‌تواند کمک‌تان کند تصمیم بگیرید آیا درمان با بوتاکس برای‌تان لازم است یا نه.

چه کسانی نباید بوتاکس تزریق کنند؟
  • خانم‌های باردار و شیرده
  • افرادی که دارو‌های ضد انقعاد از قبیل هپارین و وارفاین مصرف می‌کنند.
  • بیماران مبتلا به نارسایی حاد کلیوی
  • افراد مبتلا به بیماری‌هایی نظیر میاستنی گراویس، سندرم ایتون لامبرت و ALS
  • افرادی که هفته‌ی قبل از تزریق بوتاکس از آمینو گلیکوزید استفاده کرده‌اند
مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس چیست؟
  • تورم کوتاه مدت پوست پس از تزریق بوتاکس مسئله‌ای طبیعی بوده و با رعایت برخی نکات رفع می‌شود. ممکن است در محل درمان، پس از تزریق بوتاکس کمی تورم ایجاد شود که جای نگرانی نیست و پس از مدتی بهبود می‌یابد.
  • پس از تزریق بوتاکس به صورت خمیده قرار نگیرید و در حین استراحت زیر سر خود دو بالشت قرار دهید.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین در این دوران خودداری کنید، ولی می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را به راحتی و بلافاصله پس از تزریق آغاز کنید.
  • در صورت بروز سردرد نگران نباشید و جهت تسکین درد، مسکن‌های تجویز شده توسط متخصص را مصرف نمایید.
  • پس از تزریق بوتاکس از کمپرس سرد جهت پیشگیری از کبودی و تورم استفاده کنید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد