hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > کی‌روش قبل از ترک ایران چه گفت؟

کی‌روش قبل از ترک ایران چه گفت؟

دو صعود پیاپی به جام‌جهانی، ماه‌ها صدرنشینی در رنکینگ بهترین تیم‌های قاره آسیا و نمایش تحسین‌برانگیز مقابل آرژانتین، اسپانیا و پرتغال، حداقل دستاورد کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران است.
او چهارشنبه شب در حالی تهران را ترک کرد که برخلاف ادعای مدیران فدراسیون فوتبال، برای ادامه کارش در تیم‌ملی هنوز به توافق نرسیده است.کی‌روش آخرین حرف‌هایش را در گفت‌وگویی مشترک با خبرنگار همشهری ورزشی و خبرنگار روزنامه خبرورزشی زد، ساعتی قبل از آنکه در میان استقبال دوستان و همکارانش که چشم‌هایشان خیس اشک بود، فرودگاه امام خمینی (ره) را به مقصد پرتغال ترک کند.در این گفت‌وگو کی‌روش از 8 سال کار در ایران گفته، از وعده‌هایی که به گفته او عملی نشده، از منتقدانش که کیفیت حریفان تیم‌ملی در بازی‌های دوستانه قبل از جام‎جهانی را مسخره گرفته بودند. از ایمانش به موفقیت و البته شروطش برای ماندن در ایران. شروطی که مدعی است ربطی به خودش ندارد و درباره برنامه‌های تیم‌ملی برای موفقیت در جام‌ملت‌های آسیاست.
کمتر وعده می‌دهم و بیشتر کار می‌کنم
در درجه اول بعد از گذشت بیش از 8 سال از ورودم به ایران هنوز به یاد دارم پاسخی را که در یکی از اولین سوال‌هایی که از من پرسیده شد. وقتی رئیس وقت فدراسیون فوتبال آقای کفاشیان از من پرسید که آیا  فکر می‌کنم ما می‌توانیم به جام‌جهانی برزیل صعود کنیم یا خیر و جواب من این بود: نوع و استایل رهبری من این است که کمتر وعده بدهم و بیشتر دستاورد داشته باشم. الان بعد از گذشت تقریبا 8 سال امیدوارم شما کاملا متوجه شده باشید که کلا سبک و سیاق من این‌طور است که کمتر وعده بدهم بیشتر دستاورد داشته باشم.
بازیکنان کاری کردند که مردم پرواز کنند
می‌خواهم همین‌جا از هواداران خوب ایران  به‌خاطر حمایت‌هایی که از ما کردند یک تشکر واقعی داشته باشم. در این چند روز وقتی در خیابان‌های تهران راه می‌رفتم، در برخورد مردم عشق و محبت می‌دیدم. حتی در تصاویری که در بیلبوردهای مختلفی که در تهران هست، عشق می‌دیدم. می‌خواهم به‌خاطر این حمایت و این عشق از همه آنها تشکر کنم . همین‌طور می‌خواستم از کادرم تشکر کنم . به‌خاطر حمایت‌ها، کارها و زحماتی که برای من کشیدند. همین‌طور فدراسیون به‌خاطر زحماتی که کشیدند. بدون این زحمات حضور ما در اینجا مقدور نبود.  باید یک تشکر بسیار ویژه از بازیکنانم بکنم به‌خاطر ارزش‌ها و زحماتی که آنها کشیدند. اگرما امروز اینجا هستیم، اگراین نتایج موفقیت‌آمیز را داشتیم به‌خاطر زحمات آنها بود. یک‌بار دیگر می‌خواستم تشکر کنم از تک تک بازیکنان فوق‌العاده‌ام.بعد از آخرین بازی ما مقابل پرتغال، وقتی مراتب تقدیرم را به کادرفنی‌ام ارائه کردم، به آنها گفتم خیلی از شما ممنونم به‌خاطر زحمات، از خودگذشتگی و کاری که برای تیم و من انجام دادید. کاری که ما انجام دادیم باعث شد مردم پرواز کنند. واقعیت مطلب این بود اگر هواداران فوتبال ایران افتخار کردند، اگر از تیم‌شان با افتخار و غرور یاد کردند، به خاطر کاری بود که بازیکنان انجام دادند و آنها باعث شدند مردم پرواز کنند.
مسئولیت صعود نکردن را می‌پذیرم
قبل از جام‌جهانی کاری که ما انجام دادیم این بود که خودمان را متعهد کردیم برای دستیابی به یک رویا. برای تحقق بخشیدن به یک آرزوی بزرگ، اینکه بتوانیم به دور دوم جام‌جهانی صعود کنیم. اکثریت مردم حتی این اعتبار را به ما نمی‌بخشیدند این آرزو را برای خودمان داشته باشیم، که بتوانیم به دور دوم صعود کنیم ولی در آخرین دقایق باقیمانده از بازی پرتغال ما حتی می‌توانستیم به عنوان تیم اول گروه صعود کنیم. الان باید این مسئولیت (صعود نکردن به دور دوم )را پذیرا باشم. در این حال مسئولیت کامل عملکرد بازیکنان را برعهده می‌گیرم.  نه تنها به نظر من بلکه به نظر بسیاری از اهالی جامعه فوتبال، ما وقتی بازی‌هایمان تمام شد احترام و غرور بسیاری را کسب کردیم و با نوع بازی‌هایی که تیم‌ملی از خودش نشان داد وجاهات بالایی به‌دست آوردیم. ایمان دارم که عملکرد بازیکنان و بازی‌هایی که در جام‌جهانی روسیه انجام شد در یاد و خاطر هواداران برای سالیان بسیار زیادی خواهد ماند.
برای تمدید قرارداد، خواسته شخصی ندارم
امروز باید به خانه‌ام(پرتغال) برگردم تا خانواده‌ام را ببینم. امروز که تقریبا 8 سال از حضور من در ایران می‌گذرد بسیار افتخار می‌کنم، بسیار قدردان هستم به‌خاطر تمامی اتفاقاتی که انجام شده. همان‌طور که شما می‌دانید این افتخار را داشتم که پیشنهاد تمدید کارم را از طرف فدراسیون ایران دریافت کنم. من واقعا از ته دل می‌خواهم رهبری این بازیکنان فوق‌العاده‌ای که داریم را در جام‌ملت‌ها برعهده داشته باشم ولی این مساله‌ای است که دیگر در اختیار من نیست . همان‌طور که می‌دانید تمام تلاش‌ها برای حمایت و زحمات برای انجام کارها و برنامه‌های تیم‌ملی اتفاق افتاده، مطلع هستم این زحمات کشیده شده ولی این حمایت‌ها همیشه مقداری دیر رسیده است. همان‌طور که گفتم الان دیگر این مساله در مورد شرایط شخصی من یا خواسته‌های شخصی‌ام نیست. الان صحبت از آینده فوتبال ایران و صحبت از آینده تیم‌ملی ایران در جام ملت‌های آسیا در امارات است. در 8 سال گذشته ما همیشه نسبت به اهداف و برنامه‌های تیم‌ملی متعهد بوده‌ایم. همیشه بدون هیچ‌گونه توجیه و بهانه یا توضیح و گلایه برای تیم‌ملی از خودگذشتگی کرده‌ایم.
  همین الان کار برای جام ملت‌ها دیر شده است
فدراسیون فوتبال به‌خصوص ریاست فدراسیون آقای مهدی تاج همیشه تلاش کرده‌اند که پاسخ‌ خواسته‌های ما را پیدا کنند و سعی‌شان در پیدا کردن راهکارها بوده، ولی توقعات در حال حاضر برای جام ملت‌ها بسیار بالاست. تنها دلیل و هدفی هم که من برای ادامه کارم دارم، این خواهد بود که به موفقیت برسیم. تنها دلیل‌مان رسیدن به آن موفقیت است. در 8 سال گذشته ما همیشه زحمات، کارمان و نتایج را پیشاپیش ارائه کرده‌ایم و مسئولین وعده‌ها و قول‌هایی داده‌اند که این وعده‌ها بعضی‌هایشان هیچ موقع تحقق پیدا نکرده، بعضی‌هایشان هم دیر اتفاق افتاده. بعد از 8 سال الان دیگر زمان این است که برعکس این کار را انجام دهیم . این شرایط را برگردانیم. به‌خاطر مصلحت و آینده فوتبال ایران الان زمان این است که مسئولین ورزشی راهکارها و راه‌حل‌ها را اول روی میز بگذارند. من هم اعلام می‌کنم ما به قول‌هایمان متعهد خواهیم بود. تعهد می‌دهیم که بهترین عملکرد را به نمایش بگذاریم تا پیراهن مقدس تیم‌ملی را همیشه در جایگاه بهتر و بالاتر قرار دهیم. اگر آن شرایط و امکانات پیشاپیش محقق نشوند، فکر نمی‌کنم شخص مناسب و مربی مناسبی باشم که تیم‌ملی را به یک پلتفرم بالایی برسانم. جام‌ملت‌ها به‌هیچ عنوان راحت و آسان نیست. رقبایی که ما داریم کارهای توسعه‌ای خود در مورد فوتبال را30 سال قبل شروع کرده‌اند. درخواست عاجزانه‌ای دارم از مسئولین ورزش که  خوشحالی میلیون‌ها هوادار تیم‌ملی را ببینند. آیا این منطقی خواهد بود که خوشحالی و رضایت مردم ایران را ببینیم و فردا شرایط بهتری را مهیا نکنیم برای باشگاه‌های‌مان که زمین بهتری داشته باشند؟ بازیکنان جوان، بازیکنانی که در لیگ‌های پایه بازی می‌کنند شرایط بهتر و زمین‌های بهتر نداشته باشند؟ یک سیستم آموزشی بهتر مربیگری، زمین‌های خوب برای تیم‌های ملی که در آن تمرین می‌کنند نداشته باشیم؟ منطقی خواهد بود که امکانات خوب و کمپ مناسب برای اردوهای مختلف تا تیم‌ها در آن تمرین کنند و به سطح بالاتر و بهتری برسند. پس این همه زحماتی که کشیده شده و این همه تعهدها و از خود گذشتگی‌هایی که اتفاق افتاده به چه درد خواهد خورد؟ مقبولیت این کجا خواهد بود اگر مسئولین ورزش ندانند چه چیزهایی لازم است تا ما قهرمان آسیا شویم؟ ما نمی‌توانیم مبنای آینده و موفقیت تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا را بر همان قول‌های قدیمی بگذاریم که یا دیر محقق می‌شوند یا اصلا انجام نمی‌شوند. برای من به عنوان سرمربی تیم‌ملی و برای فدراسیون فوتبال و مسئولین ورزش الان زمانی نیست که بخواهیم جشن بگیریم. جشن گرفتن برای مردم است. برای ما الان زمان کار است. فراموش نکنید تا الان هم دیر شده و دیر داریم شروع می‌کنیم . در حال حاضر باید برنامه‌مان  را برای جام ملت‌ها بسته بودیم و برنامه آماده می‌بود همان‌طورکه قطر، ژاپن ، عربستان و استرالیا همه بازی‌های دوستانه‌شان برنامه‌ریزی شده است ولی ما حتی یک بازی دوستانه قطعی نداریم.
  اگر قرار باشد چها،ر پنج بازیکن تیم‌ملی به سربازی بروند، من نیستم
بعداز اینکه ما در خرداد 96 به جام‌جهانی صعود کردیم قول دادند مشکلات بازیکنانی که در تیم‌ملی هستند، حل شود ولی تا این لحظه هیچ‌کس نمی‌داند که آیا این مشکل حل خواهد شد یا نه. اگر شما فکر می‌کنید من آمادگی مربیگری یک تیم را دارم که یک ماه قبل از جام ملت‌ها دوباره آن اتفاق‌ها برایش بیفتد که 4 یا 5 بازیکن مجبور شوند به سربازی بروند، همان‌طور که این اتفاق در دوره قبل جام ملت‌های آسیا در استرالیا افتاد، نه من مربی مناسبی نخواهم بود.
  هیچ وقت نمی‌توانم به‌معنای واقعی ایران را ترک کنم
بگذارید دوباره تشکر کنم از همه کسانی که ما را کمک کردند و دست‌های همه را بفشارم. سفری که در این چند ساله داشتم سفری است که تا آخر عمرم در روح، قلب و وجودم نگه خواهم داشت. وقتی 8 سال پیش کارم را با تیم‌ملی ایران شروع کردم، نمی‌توانستم این همه اتفاقات خوب را تصور کنم. من هیچ موقع به معنای واقعی نمی‌توانم ایران را ترک کنم، آن هم به‌خاطر یک دلیل ساده به‌خاطر اینکه قسمتی از وجودم من در ایران خواهد ماند.
  نباید فردا بیدار شوید، دیروز باید بیدار می‌شدید
یک‌بار دیگر تاکید می‌کنم الان مساله راجع به من نیست. به‌جایی رسیده‌ایم که توقعات و آرزوهای مردم اینقدر بالا رفته و مسئولیتی که با هواداران دارم من را مجبور می‌کند بگویم این‌بار به معنای واقعی شما (مسئولین ورزش) اول  کار را انجام  دهید و بعد ما صحبت می‌کنیم. شما (مسئولان ورزش) تعهدات، تلاش‌ها و دستاوردهای خود را اول نشان دهید بعد ما به تمام وظایف پایبند خواهیم بود و انجام خواهیم داد. ولی ما نمی‌توانیم اینجوری ادامه  دهیم که بخواهیم دائما معجزه کنیم ، نمی‌‌توانیم کارهای شعبده گونه مانند معجزه را انجام دهیم. ما مقابل دنیای عرب بازی خواهیم کرد. مقابل تیم‌های عربستان، امارات ، قطر و مقابل قدرت‌های بزرگ آسیا مانند ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا  قرار خواهیم گرفت. بعضی‌ها فکر می‌کنند این مسابقات راحت خواهد بود. فکر می‌کنند بعد از آن کاری که ما در جام‌جهانی انجام دادیم، این مسابقات (جام‌ملت‌های آسیا امارات) راحت خواهد بود. (برای تشبیه می‌گویم) الان برخی‌ها به شهر زیبای یزد خواهند رفت و زیر درخت نارگیل خواهند نشست و از سایه لذت خواهند برد و آب نارگیل خواهند خورد و فقط 15 روز مانده به جام‌ملت‌ها بیدار می‌شوند و می‌گویند باید موفق شوید. این اتفاق قبل از جام‌جهانی برزیل رخ داد، قبل از جام‌ملت‌های استرالیا اتفاق افتاد و قبل از جام‌جهانی روسیه هم تکرار شد. واقعیت این است که قبل از جام‌جهانی روسیه 15 روز قبل هم بیدار نشدند 5 روز قبل از شروع جام‌جهانی بیدار شدند. الان چیزی که می‌گویم این است که شما نباید فردا بیدار شوید، شما باید دیروز بیدار می‌شدید. این موضع من است به‌خاطر اینکه تاکید می‌کنم از بعد حرفه‌ای تنها یک دلیل برای ماندن در ایران دارم. البته از نظر شخصی دوستان بسیارخوبی دارم که با آنها خواهم ماند. اگر بخواهم بمانم از لحاظ حرفه‌ای فقط یک دلیل است آن هم دستیابی به موفقیت است. به‌خوبی می‌دانم برای رقابت‌های جام ملت‌های امارات اگر تنها 15 روز قبل از این مسابقات بیدار شویم، کافی نخواهد بود. نمی‌توانیم راه‌مان را ادامه دهیم، اگر مشکلات سربازی حل نشود، مشکلات مالی راه‌حلی برایش پیدا نشود، بازی‌های دوستانه و آماده‌سازی نداشته باشیم. دقت کنید اردو نداریم . تجهیزات لازمه و لباس باید فراهم شود.
  با 15 روز کار نمی‌توانید مقابل ژاپن موفق شوید
اجازه دهید در مورد ژاپن صحبت کنیم به‌خاطر اینکه طی روزهای گذشته خیلی‌ها آمدند در مورد ژاپن صحبت کردند. شما نمی‌توانید مقابل یک کشوری بایستید که بیش از 40 سال در عرصه فوتبال کارهای توسعه‌ای و زیر‌ساختی داشته. دوباره تکرار می‌کنم شما نمی‌توانید مقابل ژاپنی که بیش از 40 سال کارهای زیرساختی و توسعه‌ای فوتبال انجام داده، موفق شوید وقتی قرار است تنها 15 روز قبل از جام ملت‌ها بیدار شوید. یا بهتر است این‌طور بگویم: با من نمی‌توانید!
  شماره تلفن کسانی که بازی با سیرالئون را مسخره کردند، به من بدهید!
(در پاسخ به این سوال که الان به‌طور مشخص نگرانی شما چیست و برای موفقیت در جام ملت‌ها چه خواسته‌ای دارید؟) تمام جزئیات در دست فدراسیون است. اولا به‌هیچ عنوان اجازه نخواهم داد فدراسیون فوتبال با من یک برنامه‌ای را توافق کند ولی در آخر من 20 روز از اردوهایم را با سه بازیکن برگزار کنم. احتیاج به حمایت مالی پیشاپیش داریم که بتوانیم برای برگزاری اردوها و  بازی‌های تدارکاتی مذاکرات لازم را انجام دهیم. خیلی‌ها ما را مسخره کردند، خیلی‌ها من را مسخره کردند. خیلی‌ها آقای تاج را به سخره کشیدند . خیلی‌ها بازیکنان را مسخره کردند، خیلی‌ها آمدند ما را تحقیر کردند وقتی مقابل توگو و سیرالئون بازی کردیم. واقعا ما را مسخره کردند! درست است؟ الان دیگر وقت آن است شما حمایت‌های مالی را اول بگذارید تا ما بتوانیم با تیم‌های بزرگ مذاکرات‌مان را برای انجام بازی دوستانه انجام دهیم و خواهیم دید با حمایت‌های مالی لازمه ما هم تیم‌های به مراتب بهتری برای بازی دوستانه انتخاب خواهیم کرد. ولی من و بازیکنانم را دیگر در آن شرایط قرار ندهید. ما را مسخره و تحقیر نکنید! من می‌خواهم بدانم آدم‌هایی که وقتی ما مقابل توگو و سیرالئون بازی کردیم، مسخره می‌کردند، الان کجا هستند؟ شماره تلفن‌هایشان را به من بدهید می‌خواهم به آنها زنگ بزنم و از آنها در خواست کمک‌های مالی برای انجام بازی‌های دوستانه با تیم‌های بزرگ کنم. زمانش الان است. هفت تا 10 روز آینده تنها فرصتی است که اگر ما می‌خواهیم به جایی برسیم، راه‌حل‌های خود را پیدا کنیم. همه آنهایی که بازی‌های آماده‌سازی ما مقابل توگو و سیرالئون را مسخره کردند، الان بیایند حمایت‌هایشان را انجام دهند. فکر نمی‌کنم مثال‌های بیشتری لازم باشد.  در آخر خیلی کوتاه می‌گویم 8 سال پیش من گفتم کمتر قول می‌دهم و بیشتر کار می‌کنم. هشت سال بعد حرفم این است که حالا مسئولان ورزش باید راه حل‌ها را ارائه دهند چون ماثابت کردیم به قول هایمان پایبند هستیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد