hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مشاهده دونده‌های زیبا در مراتع طلایی توران

مشاهده دونده‌های زیبا در مراتع طلایی توران

 انگار تصویری که چهار ‌سال پیش از یک خانواده یوز ثبت شده بود، دوباره زنده شد؛ یوزپلنگ مادر با چهار توله کوچکش می‌دوند و علف‌های طلایی را پشت سر می‌گذارند.

این‌بار هم در پارک ملی توران این اتفاق افتاد و محیط‌بانان توانستند تصویر توله یوزها را ثبت کنند؛ توله‌های متولد فروردین که از مادرشان جدا نمی‌شوند. محیط‌بانان سمنان درست یک ساعت قبل از ثبت این تصویر که خبرِ خوبِ صبح پنجشنبه بود، اطرافِ حوزه سرمحیط‌بانی «دلبر» ٣٧ آهو دیده بودند که در مرتع می‌رمیدند. آهو‌ها از طعمه‌های اصلی یوزپلنگ‌ها هستند و دیدنشان امیدواری  به رشد یوزپلنگ‌هاست. از ابتدای ‌سال این سومین مورد از مشاهده یوزپلنگ آسیایی در ذخیره‌گاه زیست‌کره خارتوران بوده است. بعد از انتشار عکس توله‌ها، بسیاری به ادامه حیات یوزها در ایران امیدوار شده‌اند اما باید واقع‌بین بود: جان این دونده زیبا هنوز در خطر است.
دام‌ها را بیرون می‌کنیم تا یوز زنده بماند
اکنون در دو نقطه از ایران که زیستگاه اصلی بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی است، فعالان حیات وحش در تلاشند که دام‌ها را از مراتع بیرون کنند؛ اعضای انجمن یوزپلنگ در خراسان رضوی، میاندشت را برای یوز‌ها امن می‌کنند و اعضای کمپین یوز تا ابد توران را از دام‌ها خالی می‌کنند تا جا برای یوزها باز شود.
کمپین یوز تا ابد که شهریور پارسال با اعلام فراخوانی مردم را به کمک برای امن‌کردن منطقه توران دعوت کرده بود، حالا توانسته بخش بزرگی از دامداران را از این منطقه خارج کند. حمیدرضا میرزاده، سخنگوی کمپین یوز تا ابد به «شهروند» می‌گوید: «تاکنون ٦‌ هزار و ١٦٠ رأس دام از پارک ملی توران خارج شده است. تنها در پهنه پارک ملی توران بیشتر از هشت‌هزار واحد دامداری به صورت قانونی وجود دارد و قانع‌کردن دامداران به رفتن با تأمین زمین جایگزین برایشان با کمک ٦٢٠‌میلیون تومانی مردم و همراهی اداره کل محیط‌زیست سمنان ممکن شد.»
 به گفته او تمامی منطقه توران سال‌ها قشلاق عشایر سنگسر بوده است:  «بخش‌هایی از مراتع که حاشیه روستاهای قلعه بالا و احمدآباد است، مراتع روستایی است. در پهنه‌ای در قلب منطقه توران، هشت مرتع بزرگ است که از گذشته عشایر در آن حضور داشته‌اند. در این سال‌ها هم کسی موفق نشده بود که حق و حقوق عرفی این دامداران را خریداری کند و به آنها بگوید از مرتع خارج شوند و به مرتع جایگزین شوند. اما از آبان پارسال مذاکره با دامداران را آغاز کردیم تا بتوانیم حق و حقوق دامداران را بدهیم تا به مرتعی خارج از پارک ملی بروند، سازمان محیط‌زیست هم به کمک آمد و اداره‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی استان هم همراه شدند. با پولی که مردم جمع‌آوری کرده بودند، دامداران از منطقه خارج شدند و مذاکرات ما با بقیه دامداران ادامه دارد.»
میرزاده  در ادامه می‌گوید دیده شدن یوزها بیش از همه نشان می‌دهد که محیط‌بان‌ها کارشان را خیلی خوب انجام داده‌اند؛ چرا که منطقه امنیتی نسبی پیدا کرده، یوزپلنگ توانسته جفت‌گیری انجام دهد و زایمان کند و توله‌ها را نگه دارد. از طرف دیگر مسأله خروج دام هم باعث شده که منطقه مقداری امن‌تر شود و به محیط‌بانان کمک کند.
سخنگوی کمپین یوز معتقد است دیده شدن این یوزها اگرچه امیدوارکننده است اما به معنای این نیست که حال و روز یوز خوب شده. چرا که عوامل طبیعی در موقعیتی که خشکسالی است و رقابت برای بقا تنگاتنگ است، تاثیرگذار خواهد بود، علاوه بر این هنوز شکارغیرمجاز رقم بالایی دارد و تهدیدات بسیار دیگری هم هست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد