hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > انتظار ۶ ماهه برای پذیرش زنان سرپرست خانوار در بهزیستی

انتظار ۶ ماهه برای پذیرش زنان سرپرست خانوار در بهزیستی

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در رابطه با فرآیند پذیرش زنان سرپرست خانوار در بهزیستی گفت: بعد از طی مراحل قانونی، متقاضی به‌عنوان فرد واجد شرایط در لیست نوبت پذیرش قرار می‌گیرد و اگر در همان ماه، بهزیستی خروجی مددکار داشته باشد، فرد جدید جایگزین می‌شود، در غیر این صورت باید منتظر دستور افزایش ظرفیت باشیم که در زمان فعلی و با توجه به نزدیک بودن به سال جدید، اگر فردی ثبت‌نام کند حداقل ۶ ماه زمان برای پذیرش نیاز دارد.

مجتبی ناجی  اظهار کرد: چندین برنامه برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در دست اقدام داریم، این در حالی است که همه زنان سرپرست خانوار به دلایل مختلف و متعدد باز توان نیستند.
وی ادامه داد: ازجمله این دلایل می‌توان به کهولت سن، وضعیت جسمی و روانی اشاره کرد که مددجویان را اصطلاحاً غیرقابل باز توان می‌کند.
وی با اشاره به برنامه‌های اداره کل بهزیستی استان اصفهان برای بخشی از زنان سرپرست خانوار که در زمینهٔ اشتغال، ازدواج و ... باز توان هستند، گفت: عمده‌ترین برنامه‌ها شامل تشکیل گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار است که به شکل گروهی در مشاغل خاص مانند تهیه مواد غذایی فعالیت می‌کنند. اداره کل بهزیستی استان هم در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی تا سقف ۵۰ میلیون تومان با بهره ۴ درصد، از برنامه‌های خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار حمایت می‌کند.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان با اشاره به اینکه برنامه تأمین مالی تنها در روستاها انجام می‌شود، تصریح کرد: زنان سرپرست خانوار و بقیه زنان روستا، گروه صندوقی تشکیل می‌دهند و اداره کل بهزیستی به مدت ۳ سال به آن محل تسهیل گر اعزام می‌کند تا این گروه توانمند شوند و منابع مالی تأمین کنند که در قالب اشتغال‌زایی یا رفع‌ورجوع مشکلاتی که این خانواده‌ها به آن‌ها مبتلا هستند صرف می‌شود. همچنین در صورت مقدور بودن تأمین منابع بانکی توسط بانک کشاورزی صورت می‌گیرد و وثیقه و ضمانت فراهم می‌شود تا خانواده‌ها از نظر تأمین ضامن نیز مشکلی نداشته باشند.
پرداخت شهریه تحصیلی زنان سرپرست خانوار و فرزندانشان
ناجی ادامه داد: درصورتی‌که زنان سرپرست خانوار توانایی ادامه تحصیل داشته باشند، تمام شهریه خود فرد و فرزندانشان در دانشگاه‌های غیردولتی توسط اداره کل بهزیستی پرداخت می‌شود، یا اگر این افراد به حرفه‌آموزی نیازمند باشند که منجر به تولید شغل یا خوداشتغالی شود، حمایت‌های لازم به عمل می‌آید.
وی همچنین اضافه کرد: از کارفرمایانی که تمایل به پذیرش زنان سرپرست خانوار در مجموعه کاری خوددارند نیز حمایت می‌شود، که ازجمله این حمایت‌ها پرداخت وام‌های کم‌بهره ۴درصد است، به‌طوری‌که در ازای پذیرش هر زن سرپرست خانوار، وام ۵۰ میلیون تومانی به کارفرما تعلق می‌گیرد و یا حق بیمه کارفرما را دولت تأمین می‌کند.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان، در رابطه با فرآیند پذیرش زنان تحت عنوان زن سرپرست خانوار نیز تصریح کرد: در صورت مراجعه افراد به اداره کل بهزیستی، شرایط این افراد با استفاده از مدارک و استعلامات دیگر شبکه‌های حمایتی مانند کمیته امداد، تأمین اجتماعی و سامانه وزارت رفاه و آزمون وسع، بررسی می‌شود و بعدازآن با حضور مددکار در محل سکونت آن‌ها، بررسی‌های لازم انجام می‌شود.
وی ادامه داد: بعد از اتمام این مراحل، متقاضی به‌عنوان فرد واجد شرایط در لیست نوبت پذیرش قرار می‌گیرد که اگر در همان ماه، اداره کل بهزیستی خروجی مددکار داشته باشد، فرد جدید جایگزین می‌شود، در غیر این صورت باید منتظر دستور افزایش ظرفیت باشیم که در زمان فعلی و با توجه به نزدیک بودن به سال جدید، اگر فردی ثبت‌نام کند حداقل ۶ ماه زمان برای پذیرش نیاز دارد.
ناجی بابیان اینکه حمایت‌های بهزیستی به ۳ دسته تقسیم می‌شود، تصریح کرد: ازجمله این حمایت‌ها، کمک‌های معیشتی و افزایش یارانه است که در زمان کمتری محقق می‌شود و همچنین دریافت مستمری که ممکن است دیرتر از سایر کمک‌ها به افراد تعلق بگیرد.
وی با اشاره به اینکه افراد بی‌سرپرست یا خودسرپرست بیشتر از افراد دیگر جامعه دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند، خاطرنشان کرد: ممکن است نگاه اجتماع به این افراد زیاد مطلوب نباشد، اما خوشبختانه این دیدگاه در جامعه نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده، چراکه درگذشته نگرش بسیار منفی نسبت به این زنان وجود داشت، اما امروزه با تشویق افراد برای سامان دادن به زندگی خود از طریق راه‌های مختلف، پیشرفت زیادی حاصل‌شده است.
عدم اعتمادبه‌نفس، بزرگ‌ترین مانع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
 معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان بزرگ‌ترین مانع برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را عدم خودباوری و اعتمادبه‌نفس دانست و افزود: بیشتر این زنان از نظر فرهنگی و مالی وابسته هستند و حاضر نیستند خودکفا شوند، براین اساس باید آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شود تا از کمک‌هایی که از دستگاه‌های حمایتی دریافت می‌کنند بتوانند در راستای استقلال و خودکفایی خود استفاده کنند.
ناجی اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی، در صورت اشتغال و دریافت ۶۰ درصد حداقل دستمزد، دیگر واجد شرایط دریافت مستمری نیستند، ولی همچنان کمک‌های غیرمستقیم را دریافت می‌کنند و به همین دلیل است که زنان سرپرست خانوار تمایلی به اشتغال ندارند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد