hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مرکزی| در جستجوی آب

مرکزی| در جستجوی آب

خمین هم‌زمان با سراسر کشور اسیر خشکسالی و کم‌آبی شده است. اگرچه طرح آب‌رسانی از سد کوچری به خمین که بهمن‌ماه سال ۹۶ با حضور وزیر نیرو در شهرستان خمین افتتاح شد تا حدودی توانست کم‌آبی خمین در روستاها و در بخش صنعت را جبران کند، اما این امر نتوانسته جلوی جیره‌بندی آب را در این شهرستان بگیرد آن‌هم در شرایطی که اقتصاد شهرستان خمین عمدتا بر پایه کشاورزی است و الگوی کشت مناسب، کشت سازگار با کم‌آبی و حمایت از کشاورزان برای تجهیز مزارع به سیستم آبیاری نوین در این شهرستان از برنامه‌های مدیریت مصرف بخش کشاورزی است.

امسال بارش‌های بهاری به کاهش بحران کم‌آبی در شهرستان خمین تا حدودی کمک کرد و باعث ذخیره آب در پشت سدها گردید و بهبود وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی را نیز به دنبال داشت، اما همچنان با کمبود آب روبرو هستیم و این بارش‌ها به معنای حل مشکل کم‌آبی نبود. خشکسالی‌ سال‌های اخیر و میزان کم بارندگی، حفر چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی، وضعیت منابع آبی خمین را با چالش جدی مواجه کرده و اگر با این معضلات برخورد نشود، در آینده با کمبود شدید آب در شهرستان خمین مواجه خواهیم بود.

۲۳ درصد منابع آبی شهرستان خمین خشک‌شده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین اظهار کرد: خشکسالی های چند سال اخیر در شهرستان خمین باعث خشک شدن ۲۳ درصد منابع آبی بخش کشاورزی شده که برای کنترل و مقابله با کم‌آبی در این بخش، نیازمند اقدام و راهکار اساسی برای گذر از شرایط موجود هستیم. احمدرضا جعفری خاطرنشان کرد: منابع آبی خشک‌شده این شهرستان شامل ۷۹ حلقه چاه عمیق، ۱۴۷ حلقه چاه نیمه عمیق، ۱۰۷ رشته قنات، ۱۷ چشمه و ۶ باب سد است که باعث تشدید خشکسالی در منطقه و نگرانی کشاورزان شده است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین با بیان اینکه متقاضیان بسیاری خواستار لایروبی قنوات هستند، ادامه داد: برای لایروبی و مرمت هر رشته قنات ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است و در صورت تخصیص تمام منابع موردنیاز، سالانه فقط هفت تا ۱۰ رشته قنات لایروبی و مرمت می‌شود. جعفری ادامه داد: با توجه به خشکسالی های متوالی چند سال اخیر و کاهش شدید آب موجود در سفره‌های زیرزمینی و منابع آبی، ضرورت همراهی کشاورزان برای اجرای سیستم آبیاری تحت‌فشار از اهمیت بسیار برخوردار است.

اراضی کشاورزی فاقد سند تحت پوشش آبیاری نوین قرار می‌گیرند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین تأکید کرد: برای اجرای سیستم آبیاری تحت‌فشار خوشبختانه هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و حتی اراضی کشاورزی که فاقد سند مالکیت هستند طی انجام مراحل قانونی نیز می‌توانند تحت پوشش طرح آبیاری نوین قرار گیرند.

جعفری با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام در راستای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، افزایش راندمان آبیاری است، تصریح کرد: در سال گذشته با استفاده از اعتبارات دولتی و تسهیلات بلاعوض، ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در شهرستان خمین با اعتبار سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به سیستم آبیاری تحت‌فشار مجهز شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین با بیان اینکه ۲۳ پروژه به‌منظور مقابله با کم‌آبی در دست اجرا است، افزود: احداث کانال‌های آبیاری، مرمت و لایروبی قنوات، تجهیز و نوسازی اراضی و خطوط انتقال آب با استفاده از اعتبارات تملک دارایی انجام شد و به انضمام سهم اعتبارات ملی در این راستا توانستیم سه میلیارد ریال نیز بودجه جذب کنیم.

جعفری تصریح کرد: در حال حاضر با محدودیت منابع آبی، بر مبنای برنامه ششم توسعه در راستای توسعه محصولات استراتژیک برای رسیدن به خودکفایی، یک حداقل سطح زیر کشت برای شهرستان خمین تعریف‌شده است.

جیره‌بندی آب و آب‌رسانی با تانکر برای ۱۳ روستای خمین

رئیس امور آب و فاضلاب روستایی خمین نیز اظهار داشت: در حال حاضر ۹ روستای شهرستان خمین تحت جیره‌بندی آب قرار دارند و چهار روستا نیز به‌وسیله تانکر سیار آب‌رسانی می‌شوند.

داود رضایی اظهار کرد: طی سال گذشته نیز از ۱۲۵ روستای تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی در شهرستان خمین، ۱۲ روستا جیره‌بندی آب شدند. رئیس امور آب و فاضلاب روستایی خمین خاطرنشان کرد: همچنین در سال گذشته هشت روستا به‌وسیله تانکر سیار آب‌رسانی شدند و تأمین آب شرب شش روستای دیگر نیز از طریق اجاره چاه آب کشاورزی انجام شد.

وی ادامه داد: در سال جاری با اجرای فاز اول و دوم تأمین آب از سد کوچری تا حدودی مشکلات روستاهای بخش مرکزی شهرستان خمین رفع شده، اما به دلیل اینکه از یک مخزن در این طرح برای آب‌رسانی استفاده می‌شود، در روزهای پایانی هفته قطعی و افت فشار آب در روستاها وجود دارد. رئیس امور آب و فاضلاب روستایی خمین، با بیان اینکه مدیریت بحران آب نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است، اظهار کرد: در سه سال اخیر، ۴۱۱ انشعاب آب غیرمجاز در روستاهای خمین قطع و پرونده آن‌ها به مراجع قضایی ارجاع شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد