hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آیا تلگرام ضد فیلتر شده است؟

آیا تلگرام ضد فیلتر شده است؟

دیروز شبکه‌های اجتماعی پر از پست‌هایی درباره ضد فیلتر شدن تلگرام بود.
پیام رسان تلگرام  از ۱۰ اردیبهشت ماه سال گذشته و با حکم بازپرس وقت شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران فیلتر شد. از آن زمان تاکنون بخشی از کاربران به برخی پیام رسان‌های دیگر همچون واتس آپ کوچ کردند، اما همچنان بخش زیادی از کاربران تلگرام در آن باقی مانده اند و با استفاده از فیلترشکن از این پیام رسان استفاده می‌کنند. حالا یکی دو روزی است که خبر ضد فیلتر شدن تلگرام در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. 

اصل ماجرا چیست؟

اما اصل ماجرا را از یک کارشناس ارشد شبکه و زیرساخت جویا شدیم. وی در این باره گفت: به نظر می‌رسد این اتفاق خیلی برنامه ریزی شده از سوی تلگرام نیست؛ زیرا سال‌های گذشته نیز اتفاق مشابهی برای یوتیوب و فیس بوک افتاد. وی افزود: برای فیلترکردن، باید پروتکل و یا آی پی فیلتر شود. در ایران برای فیلترکردن، از روش فیلترینگ هوشمند استفاده می‌شود. وی ادامه داد: در ایران بر اساس DNS یا همان اسم دامنه، فیلترینگ انجام می‌شود. به گونه‌ای که آدرس آی پی که برگردانده می‌شود، ناصحیح است.

موضوع عجیب و غریبی نیست

وی اظهار کرد: اگر با روشی به آدرس آی‌پی صحیح برسید، مرورگر‌ها تا زمانی این اطلاعات را در خود ذخیره می‌کنند و آن سایتی که فیلتر بوده، تا زمانی کار می‌کند. این اتفاق پیش از این برای سایت‌های یوتیوب و فیس بوک نیز که در ایران فیلتر هستند، افتاده بود. این کارشناس ارشد شبکه و زیرساخت ادامه داد: احتمالا تلگرام در حال استفاده از دامنه‌های جدیدی است و به همین دلیل، این امکان برای کاربران فراهم شده است و موضوع عجیب و غریبی نیست؛ اما با به روزشدن سیستم فیلترینگ ایران، دیگر این اتفاق نمی‌افتد. وی گفت: اگر دسترسی به تلگرام بدون فیلترشکن، به صورت فنی امکان پذیر می‌شد، حتما شرکت تلگرام این موضوع را اعلام می‌کرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد