hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > واکنش عضو مجلس به موضوع مرمت گنبد شیخ لطف‌الله

واکنش عضو مجلس به موضوع مرمت گنبد شیخ لطف‌الله

یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه موضوع مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را پیگیری خواهیم کرد، گفت: چرا پروژه‌ای با این اهمیت، فاقد مدارک مطالعاتی، نتایج آزمایشگاهی مصالح قدیم و جدید، پروتکل اجرایی و نظارتی بوده است و اگر چنین مدارکی وجود دارد، چرا تا کنون در اختیار کارشناسان و منتقدین قرار نگرفته است؟

ناهید تاج‌الدین اظهار کرد: مرمت آثار تاریخی موضوع بسیار مهم و دقیقی است و با هویت تاریخی ما گره‌خورده است. بخش مهمی از اقتصاد گردشگری و نیز گردشگری تاریخی ناشی و متأثر از همین هویت تاریخی است، بنابراین باید نسبت به حفظ هویت تاریخی خود و مرمت آثار تاریخی بسیار حساس باشیم.
وی ادامه داد: در موضوع مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله، قضیه را پیگیری خواهیم کرد چون در حال حاضر ادعاها در این مورد دوگانه است؛ عده‌ای می‌گویند کاشی‌های مرمت‌شده  گنبد شیخ لطف‌الله مربوط به دوره پهلوی بوده و برخی می‌گویند کاشی‌ها مربوط به دوره صفوی است!


بیشتر بخوانید: 

ماجرای تغییر رنگ گنبد مسجد شیخ لطف‌الله بعد از مرمت + فیلم
ویدئو / مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله، غیراصولی انجام شده است؟
اما و اگرهای مرمت گنبد شیخ لطف‌الله
همه چیز درباره مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت مرمت این گنبد گفت: با توجه به شرایط بحرانی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، مرمت این گنبد امری اجتناب‌ناپذیر بوده است؛ تصمیم درستی که به روش نامناسب اجرایی شده و حساسیت‌های جامعه میراث فرهنگی کشور را برانگیخته و از طرفی پس از اتمام مرمت و بروز معایب، ایرادات ناشی از برچیدن و نصب کاشی‌ها مشخص نشده و به انتقادات کارشناسان و خبرگان این حوزه پاسخی داده نشده است.
وی افزود: از طرفی شواهد نشان‌دهندۀ این است که به اصل «برگشت‌پذیری» که یک اصل مهم مرمتی است در این پروژۀ حساس توجه چندانی نشده است.
تاج‌الدین پرسید: چرا پروژه‌ای با این اهمیت، فاقد مدارک مطالعاتی، نتایج آزمایشگاهی مصالح قدیم و جدید، پروتکل اجرایی و نظارتی بوده است؟ و اگر چنین مدارکی وجود دارد، چرا در اختیار کارشناسان و منتقدین قرار نگرفته است؟
این عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد که امروز، در جلسه علنی مجلس درباره مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله تذکر می‌دهد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد