hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > زنجان| دردسر غیرمجاز ها

زنجان| دردسر غیرمجاز ها

وجود هشت هزار گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گیاه و 2 هزار و 300 گونه گیاهان دارویی در کشور هم فرصت است؛ از یک‌سو زمینه را برای استفاده از داروهای گیاهی فراهم می‌کند و از سوی دیگر عطاری و فروشگاه‌های عرضه گیاهان دارویی به‌صورت انگشت‌شمار در مناطق خاص شهرها توسط افرادی معتبر و بادانش کافی اداره می‌شد، اکنون به‌صورت فزاینده و قارچ گونه‌ای رشد کرده تا جایی که افراد غیرمتخصص به این کار اشتغال دارند. این معضل هم‌زمان با کل کشور در زنجان هم به‌وفور یافت می‌شود هم‌اکنون 300 واحد عطاری و فروشگاه گیاهان دارویی در این استان فعال است که از این تعداد 200 واحد آن در شهر زنجان واقع‌شده که آمار بالایی را شامل می‌شود و آمار عطاری‌های غیرمجاز هم بالاست.


رئیس اتحادیه عطار و سقط فروشان زنجان نیز دراین‌باره گفت: طبق قانون صنفی افرادی که متقاضی راه‌اندازی این نوع واحدها هستند، این اتحادیه و اتاق اصناف مجوزهای مربوطه را صادر می‌کند. مرتضی عزیزپور افزود: این اتحادیه تلاش دارد مجوزهای مربوطه به راه‌اندازی عطاری‌ها و فروشگاه‌های داروهای گیاهی را به افراد آموزش‌دیده که از طریق استاد و شاگردی فراگرفته باشند، صادر کند و به عبارتی این افراد در اولویت هستند. وی خاطرنشان کرد: شکایات مردمی در ارتباط با فعالیت و نحوه خدمات این نوع مراکز نیز از طریق این اتحادیه، اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و بازرسان بهداشت محیط انجام می‌گیرد. این مسئول اظهار کرد: اگر واحدی عطاری به فروش داروهایی غیرمجاز نظیر کپسول‌های ترک اعتیاد و یا قرص‌های متادون اقدام کرده باشد پس از بازرسی کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تعطیل می‌شود.

نظارتی که کافی نیست

عضو گروه گیاهان دارویی دانشکده داروسازی استان زنجان گفت: به‌طورمعمول کارشناسان غذا و دارو بر نحوه فعالیت عطاری‌ها و فروشگاه گیاهان دارویی نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند، اما کافی نیست. دکتر علیرضا یزدی نژاد افزود: درگذشته فعالیت عطاری‌ها به افراد متخصص و بادانش کافی اختصاص داشت که هم‌اکنون رویه دیگری به خود گرفته و اغلب آنان را افراد غیرمتخصص تشکیل می‌دهد. وی اظهار کرد: نظارت‌های انجام‌گرفته نشان می‌دهد افراد غیرمتخصص محصولاتی دست‌ساز، نامشخص و با بسته‌بندی‌های نامناسب به مشتریان عرضه می‌کنند چه‌بسا مصرف آن مشکلاتی را برای فرد مصرف‌کننده ایجاد کند. این استادیار دانشکده داروسازی استان زنجان ادامه داد: این مراکز داروهایی تحت عنوان لاغری، قاچاق، گیاهان دارویی با ترکیبات نامشخص را خرید، تولید و سپس به مشتریان ارائه می‌دهند. وی بیان کرد: گیاهان دارویی باید با روش‌های خاص تولید و نگهداری شوند و در برخی موارد نیز مشاهده می‌شود این نوع محصولات به روش‌های غیراصولی انجام می‌شود.

یزدی نژاد افزود: درواقع می‌توان گفت ورود افراد غیرمتخصص در حوزه گیاهان دارویی معضلاتی را به وجود آورده و از دانش کافی برخوردار نیستند. وی اظهار کرد: این نوع مراکز حتی داروهای گیاهی را از مراکز نامشخص به قیمت مناسب خریداری کرده و به مشتریان باقیمت بالایی به فروش می‌رسانند که در این بخش نیز نظارت‌های کافی وجود ندارد.

30 واحد از 80 واحد غیرمجاز بود

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز گفت: بازرسی انجام‌گرفته کارشناسان طی سال گذشته در شهر زنجان که به‌صورت میدانی انجام شد، نشان می‌دهد از 80 واحد عطاری 30 واحد آن غیرمجاز بوده که آمار بالایی را شامل می‌شود. محمدجواد میانداری افزود: طبق هماهنگی انجام‌گرفته با متولیان دستگاه‌های مربوطه نظارت‌های لازم بر چگونگی فعالیت عطاری‌ها و فروشگاه‌های عرضه گیاهان دارویی در استان انجام می‌گیرد. وی اظهار کرد: متأسفانه در اغلب بازدیدها و کشفیات انجام‌گرفته نشان می‌دهد این مراکز داروهایی غیرمجاز و با ترکیبات غیرعلمی را به فروش می‌رسانند که برخوردهای لازم نیز انجام می‌شود. مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: آموزش نقش اساسی در آگاه‌سازی عموم در ارتباط با نحوه صحیح و شناخت داروهای گیاهی به‌ویژه داروهای دست‌ساز دارد. وی اضافه کرد: عطاری‌ها به‌عنوان یک واحد صنفی مجوز فعالیت خود را از طریق اتاق اصناف دریافت می‌کنند و با هماهنگی این واحد دانشگاهی نیز برای نظارت و فعالیت این واحدها اقدام می‌شود. این مسئول ادامه داد: هم‌اکنون عطاری‌های متعددی در اقصی نقاط شهر وجود دارند و در این میان معضل اساسی، نبود نظارت‌های واحد بر این واحدها است که سلامت عموم را با چالش روبرو می‌کند. وی بیان کرد: برخی متصدیان عطاری مدعی هستند، از آموزش‌های کافی برخوردار هستند و حتی این موضوع را مطرح می‌کنند که مطالب را در نزد اساتید صاحب‌نظری فراگرفته‌اند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد