hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > وضعیت فوق‌العاده مناسب افلاتوکسین در شیرهای اصفهان/ به روسیه صادرات داریم

وضعیت فوق‌العاده مناسب افلاتوکسین در شیرهای اصفهان/ به روسیه صادرات داریم

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه مطابق آزمایش های انجام شده وضعیت افلاتوکسین در شیرهای تولیدی استان اصفهان فوق العاده است، گفت: حد استاندارد افلاتوکسین در آمریکا ۰.۵ میکروگرم در لیتر است، اما در آزمایشات انجام شده کشور و به خصوص اصفهان میزان افلاتوکسین دو صدم میکرو گرم بر لیتر است.

شهرام موحدی ا، در خصوص صحبت هایی پیرامون وجود سم افلاکتوسین در شیرهای پاستوریزه در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد، اظهار کرد: متاسفانه در صدا و سیما کارشناسانی صحبت می کنند که اطلاعات کافی ندارند و اطلاعات آنها تنها مجدود به چند پایان نامه محدود است و به صورت ناخوآدگاه باعث تشویش اذهان عمومی می شوند.
وی با تاکید بر اینکه باوجود محدودیت های کشور، نیاز به حمایت از تولیدات داخلی داریم، تصریح کرد: خط قرمز حوزه دامپزشکی، وزارت بهداشت، استاندارد و ... سلامت مردم است و نسبت به این موضوع کوتاه نمی آییم.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: در طول سال شاید بیش از ۵۰۰ پرونده قضایی با موضوعات مختلف که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد در حوزه دامپزشکی تشکیل می شود.
وی با تاکید بر اینکه مردم در کنار حق دانستن، نیاز به آرامش فکری و روحی دارند، اظهار کرد: البته منبع دانستن مردم باید صحیح باشد که متاسفانه گاهی صدا و سیما با دعوت از افرادی در قالب کارشناس شرایط را ملتهت می کند.
موحدی با بیان اینکه حوزه شیر در کشور به چند بخش تقسیم می شود، توضیح داد: بحث سلامت و نظارت شیر تا پشت در کارخانه پاستوریزه بر عهده دامپزشکی است، اما در کارخانه و بعد از فراورده شدن شیر سلامت و نظارت این محصول بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است، البته در دنیا نظارت بر محصول شیر از مزرعه تا چنگال، بر عهده دامپزشکی است.
وی تاکید کرد: البته این تفاوت ها در کشور شاید موجب بهبود عملکرد می شود و در این شرایط دستگاه های مختلف در کنار یکدیگر آزمایش ها و نتایج متفاوتی انجام خواهند داشت.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه خوشبختانه امروز دامپزشکی کشور در کنار تمام کاستی ها به بلوغ فکری و عملکردی رسیده است، اظهار کرد: دامپزشکی از مزرعه ای که شیر در آن تولید می شود و از کارخانجات خوراک دام و حتی قبل تر از آن یعنی جایی که مواد اولیه خوراک دام وارد این کارخانجات می شود، نظارت خود را آغاز می کند.
وی تصریح کرد: امروز کارخانجات تولید و تامین خوراک دام با تکنولوژی های روز دنیا پیش می روند و حتی به کل خلیج فارس و بخشی از اروپا صادرات دارند.
موحدی ادامه داد: به طور قطع در مزارع، شیر تولیدی مورد آزمایش قرار می گیرد و سپس وارد کارخانجات می شود، همچنین در این واحدها شیر و محصولات لبنی مورد آزمایشات سنگینی قرار می گیرند.
وی درباره آزمایشات مربوط به حوزه افلاتوکسین، تصریح کرد: دامپزشکی آزمایشات بسیاری نه تنها در خصوص افلاتوکسین بلکه حدود ۳۰ پارامتر موجود در شیر را پایش و آزمایش می کند.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه افلاتوکسین سمی ناشی از کپک زدگی مواد خوراکی گاو است، اظهار کرد: حد استاندارد افلاتوکسین در آمریکا ۰.۵ میکروگرم در لیتر است، اما در آزمایشات انجام شده کشور و به خصوص اصفهان میزان افلاتوکسین دو صدم میکرو گرم بر لیتر است.
وی تاکید کرد: مطابق این آزمایش ها وضعیت افلاتوکسین در شیرهای تولیدی استان اصفهان فوق العاده است و حتی از استانداردها آمریکا و اتحادیه اروپا پایین تر است و اگر  شیر ورودی در زمان تحویل به کارخانه ها مشکلی داشته باشد، توقیف خواهد شد.
موحدی با اشاره به اینکه استان اصفهان سالانه با تولید بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شیر، رتبه نخست کشور را دارد، اظهار کرد: این استان همچنین رتبه نخست تولید باکیفیت ترین شیر کشور را دارد که با رایزنی های انجام شده با وجودی سختگیری های روسیه در واردات صنایع لبنی، در حال حاضر دو کارخانه استان اصفهان مجوز صادرات محصولات لبنی خود به روسیه را دارند.
وی گفت: طی ۹ ماهه نخست امسال بیش از ۷ هزار تن خامه و همچنین بیش از ۴ هزار تن پنیر از اصفهان به روسیه صادر شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه بهترین شیر در استان اصفهان و کشور تولید می شود، توضیح داد: شیرهای تولیدی استان اصفهان، بهترین بار میکروبی و کیفیت را داشته مشکلی از لحاظ افلاتوکسین ندارد و امروز سالمترین شیر دنیا در این استان تولید می شود.
وی در خصوص شیرهای توزیع شده در لبنیات های سنتی سلامت آنها از لحاظ سم افلاتوکسین، تاکید کرد: دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی به هیچ عنوان مصرف لنبیات سنتی را به مردم توصیه نمی کند چراکه شیر و فراورده های لبنی آنها شناسنامه ندارند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد