hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| سهم ناچیز سیب در صادرات

آذربایجان غربی| سهم ناچیز سیب در صادرات

باغداران آذربایجان غربی بخش عمده‌ای از زحمت سالیانه خود را از فروش سیب‌های زیردرختی جبران می‌کنند، اما طبق روال سال‌های گذشته، مشکل صادرات سیب گریبانگیر کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش است.

 ساماندهی خرید سیب در کارخانه‌های صنایع تبدیلی، نبود بسته‌بندی مناسب، پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه‌های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول هرسال از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

اینجا سیب حرف اول را می‌زند اما...

پراکندگی باغ‌های سیب به وسعت شهر‌های آذربایجان غربی است و شهرستان ارومیه با دارا بودن ۴۵ درصد از این باغ‌ها رتبه نخست تولید سیب آذربایجان غربی را داراست و شهرستان‌های سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در رتبه‌های بعدی قرار دارند. آذربایجان غربی سالیانه با تولید افزون بر یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تُن سیب، سهم ۴۵ درصدی تولید سیب کشور را داراست. تولید سیب باوجود مرغوبیت و کیفیت محصول نه‌تنها سودی برای اقتصاد کشاورزی و باغداران نداشته بلکه به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل‌شده است. در این میان از سیب سردخانه‌ای و درجه‌یک که بگذریم، باغداران بخش عمده‌ای از درآمد خود را از فروش سیب زیردرختی یا همان سیب صنعتی کسب می‌کنند که آن‌هم توسط دلالان خریداری و برخی باغداران حتی به علت قیمت پایین از فروش محصول خود امتناع می‌کنند.رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بر اساس برآورد‌های انجام‌شده امسال یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب‌درختی از باغات استان برداشت شد.او بابیان اینکه آذربایجان غربی قطب اول تولید سیب‌درختی کشور را به خود اختصاص داده است ادامه داد: امسال در حدود ۷۰۰ هزار تن از محصول تولیدی در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی شد که برای فروش روانه بازار‌های مصرف داخلی و خارجی می‌شود. جلیلی ادامه داد: در حال حاضر روزانه ۶۰۰ تن محصول سیب‌درختی از طریق مرز‌های مختلف به کشور‌های همسایه از قبیل عراق، ترکمنستان، پاکستان و آسیای میانه صادر می‌شود و امیدواریم تا پایان سال این روند همچنان ادامه داشته باشد.

بیشتر مشکل باغداران پس از مرحله تولید به وجود می‌آید

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: باوجوداینکه سیب تولیدی استان کیفیت و مرغوبیت بالایی دارد، اما در عرصه بازاریابی و فروش داخلی و حتی در صادرات با مشکل مواجه است. عزیز امانی افزود: بیشتر مشکل باغداران پس از مرحله تولید به وجود می‌آید و بالا بودن هزینه‌های تولید، پائین بودن قیمت محصول نهایی از مهم‌ترین مشکلات باغداران استان است.عزیز امانی اضافه کرد: بیش از نیمی از مجموع ۱۰۲ هزار هکتار مساحت باغات بارور استان معادل ۶۰ هزار هکتار به سیب اختصاص دارد. او با اشاره به اینکه در بین شهرستان‌های استان ارومیه در تولید سیب پیشتاز است، اظهار داشت: حدود ۵۳۰ هزار تُن سیب در ارومیه تولید می‌شود و مهاباد با ۸۶ هزار تُن و اشنویه با ۸۴ هزار و ۸۰۰ تُن به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارد

افزایش صادرات سیب در کل کشور

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه ۴۰ هزار تن صادرات سیب از گمرکات کشور داشتیم گفت: پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان امسال به بیش از ١٧۵ هزار تن افزایش می‌یابد که به کشور‌های همسایه از قبیل عراق، ترکمنستان، پاکستان افغانستان به و آسیای میانه صادر می‌شود. محمد دهقان افزود: با شرایط به وجود آمده صادرات سیب به‌عنوان موضوع اول استان مطرح است که تلاش شده با اقدامات انجام‌شده تسریع در روند صادرات داشته باشیم. او افزود: صادرات سیب امسال نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد در کل کشور افزایش داشته است. دهقان، برند سازی، درجه‌بندی و بسته‌بندی مناسب سیب را ازجمله مهم‌ترین عوامل مؤثر در بازاریابی و افزایش صادرات سیب استان به کشور‌های مختلف عنوان کرد که از متقاضیان راه‌اندازی واحد‌های سورت و بسته‌بندی که در حد استاندارد‌های جهانی باشد، با پرداخت تسهیلات اعتباری استقبال و حمایت می‌کنیم. او اظهار امیدواری کرد با مشارکت کارخانه‌های تولید کنسانتره و باغداران بتوانیم با ایجاد جایگاه‌های مناسب جمع‌آوری سیب صنعتی، ضمن جمع‌آوری بهداشتی سیب، کیفیت تولید کنسانتره در استان را نیز ارتقا دهیم و برای تولید و ایجاد ارزش‌افزوده حاصل از صادرات فراورده‌های سیب از قبیل چیپس، چای و ... برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشیم. دهقان بابیان اینکه تخصیص به‌موقع مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان استان ضروری است، اضافه کرد: رفع موانع و تسهیل مشکلات صادرکنندگان سیب استان با هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرائی استان در دستور کار قرار دارد.

تمامی تلاش خود را برای رفع موانع صادرات بکار می‌گیریم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به صادرات بخش قابل‌توجه سیب از استان به کشور‌های مختلف دنیا و مشکلات پیش روی صادرکنندگان گفت: صادرات مناسب سیب‌درختی یکی از دغدغه‌های مهم مدیریت استان است و ما تمامی تلاش خود را برای رفع موانع و توسعه صادرات سیب از استان بکار می‌گیریم. بهنام شهدی گفت: چالش استفاده از روش‌های غیراستاندارد برای جمع‌آوری سیب صنعتی را می‌توان از طریق ایجاد کنسرسیومی مابین واحد‌های صنایع تبدیلی و جایگاه‌های جمع‌آوری سیب صنعتی موردبررسی قرار داد و مرتفع کرد. شهدی اظهار امیدواری کرد با کمک تشکل‌های کشاورزی و با مشارکت کارخانه‌های تولید کنسانتره بتوانیم با ایجاد جایگاه‌های مناسب جمع‌آوری سیب صنعتی، ضمن جمع‌آوری بهداشتی سیب، کیفیت تولید کنسانتره در استان را نیز ارتقا دهیم. او اضافه کرد: اعطای یارانه‌های مختلف و مشوق‌های صادراتی، تدوین بخشنامه‌ها و اعطای مجوز‌ها و رفع موانع تعرفه‌ای در برخی از بازار‌های هدف می‌تواند تسریع‌کننده در امر صادرات محصول سیب‌درختی باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد