hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > علت خواب رفتن دست چیست؟

علت خواب رفتن دست چیست؟

خواب رفتگی در یک یا هر دو دست ، با احساس از دست دادن حس در دست یا انگشتان  توصیف می شود. اغلب ، بی حسی دست ممکن است با تغییرات دیگری مانند احساس سوزن و سوزن ، سوزش یا گزگز همراه باشد. 
خواب رفتگی می تواند در یک عصب منفرد از یک دست اتفاق بیفتد ، یا ممکن است در هر دو دست به صورت متقارن رخ دهد.
 
علت خواب رفتن دست :
بی حسی دست ، معمولاً در اثر آسیب ، تحریک یا فشرده شدن یکی از اعصاب یا شاخه ای از اعصاب موجود در بازو و مچ شما ایجاد می شود.
بیماری های موثر بر اعصاب محیطی ، مانند دیابت ، می توانند باعث بی حسی شوند ، اگرچه با دیابت علائم مشابه معمولاً در پاهای شما رخ می دهد.
به طور غیر معمول ، بی حسی ممکن است به دلیل مشکلاتی در مغز یا نخاع شما ایجاد شود ، اگرچه در چنین مواردی ضعف بازو یا دست یا افت عملکرد نیز رخ می دهد. خواب رفتگی به تنهایی با اختلالات بالقوه تهدید کننده زندگی مانند سكته مغزی یا تومور همراه نیست.
 
برای تشخیص علت بی حسی پزشک به اطلاعات دقیق در مورد علائم شما نیاز دارد. برای تأیید علت قبل از شروع درمان مناسب ، آزمایشهای مختلفی ممکن است لازم باشد.
در ادامه ،برخی از علل احتمالی احساس سوزن سوزن شدن در دست یا پاها را بررسی خواهیم کرد.
 
کمبود ویتامین B-12 یکی از دلایل خواب رفتگی دست می شود
 
علل شایع
1. نوروپاتی دیابتی
نوروپاتی در نتیجه آسیب به اعصاب اتفاق می افتد. در حالی که انواع مختلف نوروپاتی وجود دارد ، نوروپاتی محیطی می تواند بر روی دست و پا تأثیر بگذارد. 
نوروپاتی دیابتی هنگامی اتفاق می افتد که آسیب عصبی در اثر دیابت ایجاد می شود . این می تواند روی پاها و گاهی اوقات دستها تأثیر بگذارد. در نوروپاتی دیابتی ، آسیب عصبی به دلیل قند خون زیاد در جریان خون رخ می دهد. علاوه بر آسیب دیدن اعصاب ، می تواند به رگ های خونی که اعصاب شما را تأمین می کند نیز آسیب برساند. هنگامی که اعصاب اکسیژن کافی دریافت نمی کنند ، ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشند.
انستیتوی ملی دیابت و گوارش و بیماری های کلیوی تخمین می زند که نیمی از افرادی که به دیابت مبتلا هستند دارای نوروپاتی محیطی هستند.
 
2. کمبود ویتامین یا مواد معدنی
برای سالم نگه داشتن اعصاب ، به ویتامین B12 نیاز دارید. کمبود ویتامین B-12 می تواند باعث سوزن سوزن شدن یا خواب رفتگی در هر دو دست و پا شود. 
کمبود پتاسیم و منیزیم نیز ممکن است باعث بی حسی شود.
علائم دیگر کمبود ویتامین B-12 عبارتند از:
ضعف
خستگی
زردی پوست و چشم ( زردی )
عدم تعادل در راه رفتن  
توهم
 
3. عصب تحت فشار
وقتی فشار زیادی روی عصبی از بافتهای اطراف وارد شود، می تواند عصب باریکش یا تحت فشار ایجاد شود. به عنوان مثال ، مواردی از جمله آسیب، حرکات تکراری و شرایط التهابی می توانند باعث سست شدن عصب شوند. یک عصب تحت فشار ممکن است در بسیاری از مناطق بدن ایجاد شود و می تواند بر روی دست یا پاها تأثیر بگذارد و باعث سوزن شدن ، بی حسی ، خواب رفتگی یا درد شود.
عصبی که در ستون فقرات تحتانی شما قرار دارد ممکن است باعث شود که این احساسات در قسمت تحتانی ساق پا و در پای شما ایجاد شود.
 
4- تونل کارپال
سندروم تونل کارپال شایع ترین نوروپاتی محیطی است که به دنبال فشرده شدن عصب مدین در مچ هنگام عبور از تونل کارپال ایجاد می شود. این می تواند به دلیل آسیب دیدگی ، حرکات تکراری یا شرایط التهابی رخ دهد. افراد مبتلا به تونل کارپال ممکن است در چهار انگشت اول دست خود احساس بی حسی یا خواب رفتگی کنند.
 
5- نارسایی کلیه
نارسایی کلیه هنگامی اتفاق می افتد که کلیه های شما دیگر به درستی کار نکنند. شرایطی مانند فشار خون بالا یا دیابت می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. هنگامی که کلیه های شما به درستی کار نمی کنند ، ممکن است مایعات و مواد زائد در بدن شما جمع شده و منجر به آسیب عصبی شود. سوزن سوزن شدن به دلیل نارسایی کلیه اغلب در پاها اتفاق می افتد.
 
6. بارداری
تورم که در سراسر بدن در دوران بارداری رخ می دهد می تواند فشار بر برخی از اعصاب ایجاد کند. به همین دلیل ممکن است در دست و پاهای خود احساس سوزن شدن کنید. علائم معمولاً پس از بارداری از بین می روند.
 
7. داروها
انواع مختلفی از داروها ممکن است باعث آسیب عصبی شوند ، که می تواند باعث شود احساس سوزن سوزن شدن و خواب رفتگی در دست یا پایتان ایجاد شود. داروهای سرطان (شیمی درمانی) ، HIV یا ایدز ، فشار خون بالا ، سل و برخی عفونت ها می تواند باعث ضعف یا بی حسی در دست و پا شود. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید که آیا شما می توانید دوز درمان خود را تغییر دهید تا بتوانید احساس سوزن سوزن شدن خود را کاهش دهید.
 

دلیل خواب رفتن دست
 
اختلالات خود ایمنی
به طور معمول ، سیستم ایمنی بدن شما را از مهاجمان خارجی محافظت می کند. یک بیماری خود ایمنی زمانی است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلولهای بدن شما حمله می کند.
 
8- آرتریت روماتوئید
آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث تورم و درد مفاصل می شود. اغلب در مچ و دست ها اتفاق می افتد ، اما می تواند بر سایر قسمت های بدن از جمله مچ پا و پا نیز تأثیر بگذارد. التهاب ناشی از این بیماری می تواند بر اعصاب فشار وارد کند و منجر به سوزن سوزن شدن و خواب رفتن دستها شود.
 
9. مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)
مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به محافظ اعصاب شما (میلین) حمله می کند. این می تواند به آسیب عصبی منجر شود. احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن و خواب رفتن در دستها ، پاها و صورت از علائم شایع بیماری ام اس است.
 
10. لوپوس
لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به بافتهای بدن حمله می کند. این می تواند بر روی هر بخشی از بدن از جمله سیستم عصبی تأثیر بگذارد. سوزن سوزن شدن و خواب رفتگی دست و پا می تواند در اثر فشرده شدن اعصاب در نزدیکی  التهاب یا تورم ناشی از لوپوس ایجاد شود.
 
11. بیماری سلیاک
بیماری سلیاک نوعی بیماری خود ایمنی است که روده کوچک را تحت تأثیر قرار می دهد. وقتی فردی که مبتلا به سلیاک است گلوتن را مصرف می کند ، یک واکنش خود ایمنی رخ می دهد. برخی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک می توانند علائم نوروپاتی از جمله سوزن سوزن شدن و خواب رفتن در دست و پاها داشته باشند. این علائم همچنین ممکن است در افراد فاقد علائم دستگاه گوارش بروز کند.
 
هپاتیت C همچنین ممکن است باعث نوروپاتی محیطی شود
 
عفونت ها
عفونت هنگامی رخ می دهد که ارگانیسم های ایجاد کننده بیماری به بدن شما حمله کنند. عفونت ها می توانند از نوع ویروسی ، باکتریایی یا قارچی باشند.
 
12.زونا
زونا یک بثور دردناک است که در اثر فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود ، که در اعصاب افرادی که مبتلا به آبله مرغان بوده اند خفته است . به طور معمول ، زونا فقط قسمت کوچکی از یک طرف بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد ، که می تواند شامل دست ، بازو و پا باشد. ممکن است در ناحیه آسیب دیده احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی و خواب رفتگی کنید.
 
13. بیماری لایم
بیماری لایم یک عفونت باکتریایی است که از طریق نیش یک حشره آلوده منتقل می شود . در صورت عدم درمان ، عفونت می تواند روی سیستم عصبی تأثیر بگذارد و باعث ایجاد سوزن شدن و خواب رفتن در دست و پا شود.
 
14. هپاتیت B و C
هپاتیت B و C در اثر ویروس ها ایجاد می شود و منجر به التهاب کبد می شود که در صورت عدم درمان می تواند منجر به سیروز یا سرطان کبد شود . هپاتیت C همچنین ممکن است باعث نوروپاتی محیطی شود ، اگرچه چگونگی وقوع این اتفاق تا حد زیادی است منبع قابل اعتماد ناشناخته است اما در برخی موارد ، عفونت با هپاتیت B یا C می تواند به وضعیتی به نام کریوگلوبولینمی منجر شود ، یعنی زمانی که پروتئین های خاصی در خون در سرما جمع می شوند و باعث التهاب می شوند. یکی از علائم این بیماری بی حسی و سوزن سوزن شدن و خواب رفتگی دستها است.
 
15. اچ آی وی یا ایدز
HIV ویروسی است که به سلولهای سیستم ایمنی بدن حمله می کند و خطر ابتلا به عفونت و همچنین برخی سرطان ها را افزایش می دهد. در صورت عدم درمان ، عفونت می تواند به آخرین مرحله عفونت HIV ، ایدز ، که در آن سیستم ایمنی بدن به شدت آسیب دیده است ، پیش رود. اچ آی وی می تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد و در بعضی موارد این شامل اعصاب دست و پا نیز می شود ،  تا جایی که ممکن است احساس سوزن شدن ، خواب رفتگی و درد ایجاد شود.
 
16. جذام
جذام یک عفونت باکتریایی است که می تواند روی پوست ، اعصاب و مجاری تنفسی تأثیر بگذارد. هنگامی که سیستم عصبی تحت تأثیر قرار گیرد ، ممکن است در قسمت آسیب دیده بدن احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی کنید ، که می تواند شامل دست و پا باشد.
 
ممکن است که بی حسی دست بتواند نشانه سکته باشد
 
سایر دلایل احتمالی
17. سکته مغزی :
خواب رفتگی دستان شما معمولاً نشانه اضطراری نیست که نیاز مراجعه سریع به بیمارستان داشته باشد. اگرچه بعید به نظر می رسد ، اما ممکن است که بی حسی دست بتواند نشانه سکته باشد. در صورت تجربه هر یک از موارد زیر ، فوریت های پزشکی را دنبال کنید:
- ضعف یا بی حسی ناگهانی در بازو یا پا ، به ویژه اگر فقط در یک طرف بدن باشد
- مشکل در صحبت کردن یا درک دیگران 
- گیجی
- افتادگی صورت شما
- مشکل ناگهانی در یک یا هر دو چشم
- سرگیجه ناگهانی یا از دست دادن تعادل
- سردرد شدید ناگهانی
اگر این علائم را دارید ، با اورژانس تماس بگیرید. درمان سریع ممکن است خطر آسیب های طولانی مدت را کاهش دهد. حتی ممکن است زندگی شما را نجات دهد.
 
18. کم کاری تیروئید
کم کاری تیروئید وقتی تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. اگرچه غیر معمول است (کم کاری تیروئید شدید که درمان نشده است) گاهی اوقات می تواند باعث آسیب به اعصاب شود و منجر به احساس سوزن سوزن شدن یا خواب رفتگی دست و پا شود.  
 
19. قرار گرفتن در معرض سموم
سموم و مواد شیمیایی مختلف به عنوان نوروتوکسین ها در نظر گرفته می شوند ، به این معنی که برای سیستم عصبی شما مضر هستند. قرار گرفتن در معرض آنها می تواند علائم مختلفی از جمله سوزن سوزن شدن و خواب رفتگی در دست یا پایتان ایجاد کند.
برخی از نمونه های سموم عبارتند از:
-دفلزات سنگین مانند جیوه ، سرب و آرسنیک
- آکریلامید ، یک ماده شیمیایی است که برای بسیاری از اهداف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
- اتیلن گلیکول ، که در ضد یخ یافت می شود
- هگزا فلورید کربن ، که در بعضی از حلال ها و چسب ها وجود دارد.
 
20. فیبرومیالژیا
فیبرومیالژیا شرایطی است که باعث خستگی و درد عضلات می شود. بعضی اوقات با سندرم خستگی مزمن اشتباه گرفته می شود زیرا علائم بسیار مشابه هستند. خستگی ناشی از فیبرومیالژیا می تواند شدید باشد. درد در نقاط مختلف بدن قرار دارد. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا همچنین ممکن است در دست ، بازو ، پا و صورت دچار بی حسی و سوزن سوزن شدن شوند.
 
21. کیست گانگلیون
کیست گانگلیون توده های پر از مایع که اغلب در مفاصل، به خصوص مچ دست رخ می دهد است. آنها می توانند به اعصاب مجاور فشار وارد کنند و منجر به احساس سوزن سوزن شدن و خواب رفتگی در دست یا انگشتان شوند ، اگرچه کیست خود بی درد است. 
 
22. اسپوندیلوز گردن  
اسپوندیلوز گردن نوعی آرتروز است که بر روی دیسک های گردن شما تأثیر می گذارد. این بیماری ناشی از سالها سایش و پارگی بر روی استخوان های ستون فقرات است. مهره های آسیب دیده می توانند بر روی اعصاب مجاور فشار وارد کرده و باعث بی حسی و خواب رفتگی در دست ، بازو و انگشتان شوند.
اکثر مبتلایان به اسپوندیلوز گردنی هیچ علائمی ندارند. برخی دیگر ممکن است در گردن خود احساس درد و سفتی کنند.
این وضعیت همچنین ممکن است باعث شود:
- ضعف در بازوها ، دست ها یا پاها
- سردرد
- سر و صدا هنگام حرکت گردن
- از دست دادن تعادل و هماهنگی
- اسپاسم عضلات در گردن یا شانه ها
- از دست دادن کنترل روده یا مثانه
 
23. بیماری رینود
بیماری رینود یا پدیده رینود هنگامی رخ می دهد که رگ های خونی شما باریک شود و از رسیدن خون کافی به دست و پاها جلوگیری می کند. نبود جریان خون باعث بی حسی ، سرما ، رنگ پریده و درد در  انگشتان پا شوند.
این علائم معمولاً هنگام مواجهه با سرماخوردگی یا هنگام استرس ظاهر می شوند.
 
24. نوروپاتی مربوط به الکل
استفاده طولانی مدت از الکل می تواند منجر به ایجاد نوروپاتی محیطی شود که می تواند منجر به خواب رفتگی دست و پا شود. این بیماری به تدریج پیشرفت می کند و مکانیسم ایجاد آن ناشناخته است.
 
25. سندرم درد میوفاسیال
سندرم درد میوفاشیال باعث ایجاد نقاط ماشه ای می شود که مناطق بسیار حساس و دردناکی روی عضلات هستند. درد گاهی به قسمت های دیگر بدن نیز سرایت می کند. علاوه بر درد عضلانی ، سندرم درد میوفاشیال باعث ایجاد سوزن شدن ، ضعف  و خواب رفتگی دست و پاها می شود.
 
سندرم گیلین باره یک بیماری نادر است که در آن سیستم ایمنی بدن به اعصاب حمله کرده
 
علل نادر
26. واسکولیت
واسکولیت زمانی ایجاد می شود که رگ های خونی شما ملتهب شوند. واسکولیت انواع مختلفی وجود دارد و به طور کلی ، علت ایجاد آن کاملاً قابل درک نیست. از آنجا که التهاب می تواند منجر به تغییر در رگ های خونی شود ، ممکن است جریان خون به منطقه آسیب دیده محدود شود. در برخی از انواع واسکولیت ، این ممکن است منجر به مشکلات عصبی مانند سوزن سوزن شدن ، ضعف و خواب رفتگی در دست و پاها شود.
 
27. سندرم گیلین-بار
سندرم گیلین باره یک بیماری نادر است که در آن سیستم ایمنی بدن به اعصاب حمله کرده و به آنها آسیب می رساند. این بیماری اغلب پس از بیماری ویروسی یا باکتریایی شروع می شود. آسیب عصبی باعث بی حسی ، ضعف و سوزن شدن می شود که در پاها شروع می شود. به بازوها ، دستها و صورت پخش می شود.
علائم دیگر عبارتند از:
- مشکل در صحبت کردن ، جویدن یا بلعیدن  
- مشکل در کنترل مثانه یا روده  
- مشکل در تنفس 
- ضربان قلب سریع
- حرکات ناپایدار  
 
پزشک شما معاینه جسمی را انجام می دهد و تاریخچه پزشکی شما را بررسی می کند
 
زمان مراجعه به پزشک :
افرادی که به طور مرتب دچار خواب رفتگی در دست و پا می شوند باید با پزشک خود صحبت کنند. آنها همچنین باید در مورد هرگونه علائم مرتبط با پزشک خود صحبت کنند پزشک می تواند به شما در تشخیص کمک کند و درمان مناسب را توصیه می کند.
 
پزشک شما معاینه جسمی را انجام می دهد و تاریخچه پزشکی شما را برای بررسی، محیط کار ، عادات اجتماعی (از جمله استفاده از الکل) ، قرار گرفتن در معرض سموم ، خطر ابتلا به HIV یا سایر عفونت ها ، بیماری ها و سابقه خانوادگی بیماری عصبی انجام می دهد.
او همچنین ممکن است آزمایش های دیگری مانند:
• آزمایش خون، می توانند شامل آزمایشاتی برای تشخیص دیابت ، کمبودهای ویتامین ، اختلال در عملکرد کبد یا کلیه ، سایر اختلالات متابولیک و علائم فعالیت غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن باشند.
• بررسی مایع مغزی نخاعی، این می تواند آنتی بادی های مرتبط با نوروپاتی محیطی را شناسایی کند.
• الکترومیوگرام (EMG)، آزمایش فعالیت الکتریکی عضلات
• سرعت انتقال عصب (NCV)
 
آزمایش های دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• توموگرافی کامپیوتری (CT)
• تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
• بیوپسی عصبی
• بیوپسی پوست برای دیدن انتهای فیبرهای عصبی
 
مکمل ویتامین می تواند نوروپاتی محیطی را در افرادی که کمبود ویتامین دارند درمان کند
 
درمان خواب رفتن دستها و پاها :
درمان موفقیت آمیز بستگی به تشخیص دقیق و معالجه علت اصلی ایجاد سوزن سوزن شدن و خواب رفتگی دست و پاها دارد. تا زمانی که سلولهای عصبی محیطی کشته نشده باشند ، توانایی بازسازی دارند. 
اگرچه هیچ درمانی برای انواع وراثت نوروپاتی محیطی در دسترس نیست ، اما بسیاری از انواع آن با درمان قابل بهبود هستند. به عنوان مثال ، کنترل قند خون در دیابت می تواند پیشرفت نوروپاتی دیابتی را کند ، کند. مکمل ویتامین می تواند نوروپاتی محیطی را در افرادی که کمبود ویتامین دارند درمان کند.
 
توصیه‌های کلی شیوه زندگی شامل حفظ وزن مطلوب ، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض سموم ، پیروی از یک برنامه ورزشی تحت نظارت پزشک ، رژیم غذایی متعادل و  محدود کردن مصرف الکل است. توصیه دیگر همچنین شامل ترک سیگار است که خون را در رگ های  شما محدود می کند.
 
در بعضی موارد ، سوزن سوزن شدن و سایر علائم نوروپاتی محیطی ممکن است با نسخه هایی که در ابتدا برای درمان تشنج و افسردگی ایجاد شده است کاهش یابد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد