hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سیستان و بلوچستان همچنان اسیر سیل

سیستان و بلوچستان همچنان اسیر سیل

بیش از یک هفته از سیلاب سیستان و بلوچستان می‌گذرد باوجود کمک‌های صورت گرفته مردمی و دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد و هلال‌احمر و مدیریت بحران و ... همچنان این استان پهناور با مشکلات متعدد ازجمله آب آشامیدنی، دامداری، کشاورزی، وضعیت اسکان، تخریب مدارس و ... مواجه هستند؛ 

 امروز رئیس دولت با حضور خود در میان مردم سیستان و بلوچستان سعی در برطرف کردن مشکلات ناشی از این بلای طبیعی و امیدبخشی به اهالی این استان را دارد.

یک‌میلیون رأس دام تحت تأثیر سیلاب قرارگرفته است

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حدود یک‌میلیون رأس دام تحت تأثیر سیلاب قرارگرفته و علوفه یا محل نگهداری آن‌ها از بین رفته است. مرتضی رضایی که برای بازدید از مناطق سیل‌زده به چابهار سفرکرده است در رابطه با خسارت ناشی از سیل در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به بارندگی بی‌سابقه‌ای که در منطقه سیستان و بلوچستان بوده از همان ساعات اولیه طبق دستور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، گروه‌های مختلف عازم این منطقه شده‌اند. او افزود: بخش معاونت امور دام هم در منطقه چابهار و در حال حاضر در منطقه عورکی مستقر هستند. رضایی ادامه داد: حجم بارندگی بسیار سنگین بوده و خسارات وارده به زمین‌های کشاورزی و دامداری‌ها بسیار بالا است اما در این زمینه نمی‌توان در حال حاضر آمار رسمی را اعلام کرد و میزان خسارت همچنان در حال ارزیابی است. معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به میزان خسارت به دام‌های مناطق سیستان بیان کرد: در رابطه با دام‌هایی مانند بز، بزغاله و گوسفند، انبارهای خوراک دام دامداری‌ها خسارت‌دیده و بیش از ۱۵۰۰ تن انواع نهاده مانند ذرت، جو و سبوس برای این استان ارسال‌شده و به‌صورت منطقه‌ای و به‌مرور در استان توزیع خواهد شد.

واریز کمک نقدی به‌حساب مددجویان سیل‌زده بهزیستی

رئیس ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور از ‌واریز کمک‌هزینه‌ای از سوی سازمان بهزیستی به‌حساب مددجویان مناطق سیل‌زده کشور خبر داد. احمدرضا شجیعی با بیان اینکه مبلغی به‌حساب مددجویان آسیب‌دیده از سیل واریز می‌شود، گفت: این مبلغ بر اساس بعد خانوار به‌حساب حدودا ۱۰ هزار خانوار مناطق سیل‌زده واریز می‌شود. او با اشاره به اینکه برای پرداخت این کمک‌هزینه حدود 6/5 میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است، اظهار کرد: براین اساس خانواده یک نفره ۳۵۰ هزار تومان و خانواده ۵ نفره یک‌میلیون و هفتاد هزار تومان دریافت خواهند کرد که این مبلغ بر اساس بعد خانوار افزایش می‌یابد. رئیس ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان درمجموع منزل ۶۸۶ مددجو به‌طور کامل تخریب‌شده است تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان ۴۳۴ منزل مددجو به‌طور کامل تخریب‌شده است. ٢١٧٠ مورد نیز تخریب بخشی از منزل مددجویان و ۱۲۵۶ مورد نیز از بین رفتن کامل وسایل زندگی آنان گزارش‌شده است.

 آخرین وضعیت مدارس مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت مدارس در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به تحقیقات میدانی ۵۶ مدرسه داریم که قبلا هم در نوبت تخریب و بازسازی بودند و اکنون باید این کار سریع‌تر انجام شود. حمیدرضا رخشانی افزود: این مدارس به لحاظ سنی، قدمت بالایی دارند و باید تخریب شوند. هرچند سیل مزید بر علت شده و باعث شده برای تخریب و نوسازی آماده شوند. رخشانی با بیان اینکه برای ساختن ۵۶ مدرسه با ۲۰۰ کلاس به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم گفت: همچنین ۲۸۵ مدرسه داریم که به تعمیرات جزئی با ۱۰ میلیارد تومان نیاز دارند. او ادامه داد: با توجه به سیلی که آمده و وارد کلاس و قسمت‌های اداری شده، بخشی از میز و صندلی و وسایل و ملزومات اداری خراب شدند و خساراتی به مجموعه این ۱۰ شهرستان واردشده است. باید وزارت آموزش‌وپرورش تشکر کنیم. ۲۰ کامیون تجهیزات با ارزش ۳ میلیارد تومان ارسال کرده‌اند که از کامیون‌ها از دیشب حرکت کرده و ملزومات به‌زودی به دست همکاران می‌رسد.

200 کلاس درس غیرقابل استفاده هستند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ۲۰ کامیون تجهیزات به ارزش ۳ میلیارد تومان بین مدارس مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان توزیع شد.مهراله رخشانی‌مهر در بازدید از فضاهای آموزشی مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان، با اشاره به فرمایشات رهبری در رابطه با همکاری مسئولین دستگاه‌های اجرایی و خیرین و نیکوکاران و آحاد مردم برای کاهش آلام مردم عزیز آسیب‌دیده اظهار کرد: با هدف برطرف کردن کمبود تجهیزات و مشکلات مدارس آسیب‌دیده در سیل اخیر، در اسرع وقت تجهیزات موردنیاز این مدارس به ارزش ۳ میلیارد تومان در قالب ۲۰ کامیون تهیه‌شده و در بین شهرستان‌ها و مناطق آسیب‌دیده توزیع‌شده است. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: این تجهیزات شامل میز و نیمکت دانش‌آموزی، سیستم رایانه و اسپیلت است که در حال حاضر از اولویت‌های مهم و موردنیاز مدارس آسیب‌دیده است. او با اشاره به تأکید وزیر آموزش‌وپرورش مبنی بر رفع مشکلات و آسیب‌های ناشی از سیل اخیر در سیستان و بلوچستان، افزود: شرایط ویژه این استان و کمبودها و معضلاتی که در حوزه‌های مختلف از قبل وجود داشته، نگاه‌های زیادی را به خود معطوف کرده است. ازجمله حضور و ورود مؤثر خیرین نیک‌اندیش که امیدواریم در این شرایط نیز این وفاق و همدلی بیش‌ازپیش رقم بخورد و برای رفع مشکلات فضاهای آموزشی این مناطق گام مؤثر برداشته شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد