hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > وجود سم آفلاتوکسین در مواد غذایی مسئله‌ای جهانی است/روند کاهشی آفلاتوکسین در لبنیات و خشکبار

وجود سم آفلاتوکسین در مواد غذایی مسئله‌ای جهانی است/روند کاهشی آفلاتوکسین در لبنیات و خشکبار

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: در سال‌های اخیر میزان آفلاتوکسین در مواد غذایی از جمله لبنیات و خشکبار روند کاهشی داشته است.

«کیانوش جهانپور‌» سخنگوی سازمان غذا و دارو ، در ارتباط با طرح ادعایی در برنامه زنده تلویزیونی از سوی بازرس انجمن ایمنی مواد غذایی مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در عمده‌ی مواد لبنی در کشور، گفت: متاسفانه این شیوه ورود به موضوع درست نیست، موضوع آفلاتوکسین در مواد غذایی موضوعی جهانی است و بررسی روند آن در ایران نشان می‌دهد، در سال‌های اخیر میزان آفلاتوکسین در مواد غذایی از جمله لبنیات و خشکبار روند کاهشی داشته است، متاسفانه هر از گاهی افرادی بدون اشاره به مقدمه و موخره، مطالبی را مطرح می‌کنند که نه تنها کمکی به ارتقای سلامت و سواد سلامت جامعه نمی‌کند، بلکه به تشویش اذهان هم می‌انجامد.

جهانپور گفت: بنده اصلا نمی‌دانم، چنین انجمنی وجود دارد یا خیر و چه فعالیتی انجام می‌دهد؟ یا از نظر قانونی چه جایگاهی دارد؟  آفلاتوکسین موضوعی است که سال‌هاست محل تمرکز و توجه سازمان بهداشت جهانی و فائو و بالطبع نظام سلامت و نهادهای نظارتی کشور هست، موضوع جدیدی نیست که انگار یک کشف جدید است تا در یک برنامه تلویزیونی افکار عمومی را بمباران کند و گویی بلایی یک شبه نازل شده است. 
وی افزود: آفلاتوکسین یک معضل در مواد غذایی بویژه لبنیات و خشکبار است، کشورها حد مجاز متفاوتی برای آن در مواد غذایی مختلف دارند و استانداردهای ایران عموما در حد استانداردهای ایالات متحده تعریف شده است، البته استانداردهای اروپایی سخت گیرانه‌تر هست، در سال‌های اخیر تلاش شده است، میزان آفلاتوکسین در محصولات غذایی کاهش یابد و حتی مروری بر مطالعات نشان می‌دهد این میزان در مواد غذایی از جمله لبنیات تولید داخل روند کاهشی داشته است.
وی افزود: مسولان فنی، واحد‌های کنترل کیفیت و سازمان غذا و دارو در این زمینه کوشش فراوانی داشته‌اند و از این نظر محصولات غذایی بسته‌بندی و تولیدی صنایع غذایی و لبنی به مراتب وضعیت بهتری از محصولات فله‌ای و عرضه سنتی دارند، بسیاری از محصولات غذایی و لبنی ما با پاس کردن همین استانداردها به خارج از کشور صادر می‌شوند، البته هیچکس مدعی حذف آفلاتوکسین نیست، اما طرح موضوع بصورت یکجانبه آن هم به گونه‌ای که این معضل خاص محصولات غذایی داخلی‌ است و گویی بلایی یک شبه نازل شده بدون اشاره به سوابق و وضعیت سایر کشورها قطعا رفتار اطلاع‌رسانی درستی نیست، چنانکه در مطالعات در کشورهای مختلف ۷ تا ۸۴ درصد آلودگی محصولات لبنی و فرآورده‌های گیاهی بسته به زمان و فصل نمونه‌گیری به آفلاتوکسین گزارش شده است، در ژاپن تا ۱۴ درصد و در ترکیه بیش از ۱۲/۴ درصد گزارش شده است، مضافا به اینکه استاندارد حد مجاز آفلاتوکسین در محصولات مختلف در سار کشورها متفاوت است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در هر حال سازمان غذا و دارو در این زمینه تلاش لازم را داشته و البته کاهش آلودگی به آفلاتوکسین مستلزم ورود جدی سایر نهادهای متولی تولید غذا و کشاورزی است. علاوه بر اینکه امروزه تکنیک‌های حذف یا کاهش آفلاتوکسین در فرآیند تولید نیز به مرحله صنعتی شدن رسیده و چشم‌انداز مثبتی در زمینه فراروی صنایع غذایی متصور است.
وی در ادامه گفت: شایعاتی هم در ارتباط با یک نوع روغن خوراکی داشتیم که متاسفانه شایعه و کذب محض بود.افرادی مغرض در فضای مجازی این شایعات را پراکنده می‌کنند. 
سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: به طور کلی، هر محصولی که نشان سیب سبز سازمان غذا و دارو را دارد، ایمنی و سلامت آن قابل تایید است. تقاضا می‌کنیم بدون توجه به این شایعات، شهروندان از مصرف محصولاتی که چنین نشانی را ندارند، استفاده نکنند. قاعدتا سازمان غذا و دارو، هیچ مسئولیت یا نظارتی بر محصولات جعلی، تقلبی و قاچاق ندارد. 
وی با یادآوری اینکه پیش‌تر ماجرای قرص‌‌ها را داشتیم، باید اظهار کنم که خرابکاری‌ همیشه ممکن است، گفت: ادعاهای فراوانی ابراز می‌شود. باید توجه کنیم که در این ایام حتی ادعاهای مضحک و عجیب و غریب هم بسیار زیاد شده است. 
جهانپور در پایان گفت: فرایند نظارت بر ایمنی و سلامت مواد غذائی مشخص است. توصیه اکید سازمان غذا و دارو این است که شهروندان، هیچ فرآوره‌ای را بدون نشان سیب سبز سازمان غذا و دارو، مصرف نکنند. هر محصول وارداتی که شناسه اصالت کالای آن مشخص نباشد، قاچاق است و نظارتی بر اصل یا تقلبی بودن جنس قاچاق وجود ندارد و ممکن است مشکلاتی را برای سلامتی بوجود آورد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد