hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چرا باید روی میز کارتان، گلدان داشته باشید؟

چرا باید روی میز کارتان، گلدان داشته باشید؟

وجود گل وگیاه در محیط کار ومنزل با کاهش اضطراب و نگرانی باعث بهبود و افزایش کارایی و سلامت افراد می‌شود.
 مضطرب بودن در محل کار، موضوعی است که هم به ضرر کارمندان و هم به ضرر کارفرمایان تمام می‌شود. چرا که این وضعیت افزون بر اثر منفی بر سلامت کارکنان، بر عملکرد آن‌ها نیز اثر منفی می‌گذارد.
بر همین اساس نیز تاکنون ایده‌های گوناگونی برای کاهش استرس کارمندان و کاهش اضطراب کاری آن‌ها امتحان شده است. حالا مطالعه‌ای در ژاپن می‌گوید شاید بتوان با هزینه‌ای بسیار اندک، استرس کارمندان را به صورتی محسوس کاهش داد و همه را از آن منتفع کرد. ادامه مطلب را در این باره مطالعه کنید:
در این مطالعه که توسط محققان دانشگاه هیوگو در ژاپن انجام شده است، ۶۳ داوطلب مشارکت داشتند. در مرحله اول و برای مدت یک هفته از داوطلبان خواسته شد تا در زمان استراحت خود، به مدت ۳ دقیقه پشت میز بنشینند، کار خاصی انجام ندهند و تنها به میز خود نگاه کنند. در طول این هفته اضطراب آن‌ها توسط پرسش نامه‌های معتبر اندازه‌گیری شد و در کنار آن، ضربان قلب آن‌ها به عنوان عاملی که فشار و استرس را می‌تواند نشان دهد، ثبت شد. بعد از این زمان، به هر یک از این افراد گلدان کوچکی (کاکتوس، بونسای یا گیاه آپارتمانی کوچک دیگری) داده شد تا روی میز خود گذاشته و از آن نگهداری کنند. به داوطلبان گفته شده بود که در زمان استراحت خود، در عوض نگاه به میز، به این گلدان نگاه کنند. این کار به مدت چهار هفته ادامه پیدا کرد و در طول این زمان، اضطراب و استرس افراد در چند نوبت اندازه‌گیری شد.
معجزه همنشینی با گیاهی طبیعی
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد اضطراب و استرس کارمندان در طول آن چهار هفته به صورت محسوسی از دوره قبل از آن، پایین‌تر بود. نکته قابل توجه در این مطالعه آن که در ۲۷ درصد شرکت‌کنندگان، زمانی که آن‌ها در ۳ دقیقه زمان استراحت خود به گلدان‌شان نگاه می‌کردند، ضربان قلب‌شان بلافاصله به شکلی محسوس کاهش می‌یافت، در حالی که نگاه به میز در زمان استراحت، تنها باعث کاهش ضربان قلب در ۵ درصد افراد می‌شد. محققان مجری این مطالعه معتقدند داشتن گلدان طبیعی کوچکی روی میز، می‌تواند به کارمندان فرصت دهد تا طی روز، کمی از استرس کاری خود فاصله بگیرند. این فاصله گرفتن از استرس، افزون بر تاثیر مثبت بر سلامت جسمی آن‌ها، می‌تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد کاری آن‌ها نیز داشته باشد.
بنابر شواهد در این تحقیقات متخصصان ضربان قلب و استرس فیزیولوژیکی را که بر نحوه عملکرد بدن تأثیر می‌گذارد اندازه‌گیری کردند. نتایج نشان داد که ۲۴ درصد از شرکت کنندگان در مرحله مداخله هنگامی که به گیاه خود خیره شده بودند با افت ضربان قلب مواجه شدند. در حالی که داوطلبان بدون داشتن گیاه که به میز کار خود خیره شدند، این میزان کاهش در آن‌ها از ۲۴ به ۵ درصد رسیده بود. متخصصان می‌گویند یک گیاه حواس‌پرتی را از افکار کاری ایجاد می‌کند، اما اشیای روی میز، مانند تلفن، صفحه رایانه یا دفترچه یادداشت این کار را نمی‌کند. در واقع نگهداری از یک گیاه باعث دوری از عوامل استرس‌زا می‌شود و به شرکت‌کنندگان امکان می‌دهد تا حتی تنها برای چند دقیقه خود را از فشار کار جدا کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد