hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سیستان و بلوچستان| حکایت تلخ سل در سیستان

سیستان و بلوچستان| حکایت تلخ سل در سیستان

خشکسالی مداوم 2 دهه، خشکیدن تالاب بین‌المللی هامون، هم‌جواری با کشور افغانستان، وجود ریز گردها و گردوغبار و وزش بادهای 160 روزه منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان را به کانون اصلی بیماری سل و سایر بیماری‌های تنفسی تبدیل کرده و مردم را به ستوه درآورده است.


بر اساس گزارش‌های موجود منطقه سیستان بیشترین آمار بیماری سل را در کشور دارد و پس‌ازآن نیز گرگان به دلیل مهاجرت مردم سیستان در رتبه دوم قرار دارد. شرایط امروزی سیستان برای انسان غیرقابل‌تحمل شده، اما مردم سخت‌کوش این دیار به زندگی کردن در میان گردوغبار عادت کرده‌اند. رسول بارانی که به گفته خودش 70 سال سن دارد و به بیماری سل مبتلا است، گفت: تنگی نفس و مشکلات چشمی خیلی آزارم می‌دهد و حدود 4 ماه است که به بیماری سل مبتلا شده و تحت درمان هستم. او افزود: به دلیل فقر و نداری امکان مراجعه به چشم‌پزشک برایم مقدور نیست و به‌ناچار باید درد را تحمل‌کنم. این پیرمرد سیستانی ادامه داد: تنها تا شعاع 60 متر را می‌توانم ببینم و روزبه‌روز وضعیت بینایی‌ام بدتر می‌شود. بارانی تصریح کرد: حتی پول خرید قطره چشمی را ندارم و به‌اجبار آب پیاز و آب‌لیمو را باهم مخلوط کرده و برای تمیز کردن چشم‌های خود از گردوغبار از این روش استفاده می‌کنم.

 رئیس شبکه بهداشت و درمان هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان گفت: این شهرستان با جمعیتی افزون بر 77 هزار نفر حدود 60 بیمار سل دارد. دکتر مهران عبادتی اظهار داشت: 11 مرکز بهداشت در شهرستان هیرمند وجود دارد که به‌طور شبانه‌روزی مشغول خدمات‌رسانی هستند. او بیان کرد: تمام مراحل تشخیص و درمان بیماری سل به‌طور رایگان انجام می‌شود. او ادامه داد: هم‌مرز بودن شهرستان هیرمند با افغانستان که از وضعیت بهداشتی مناسبی برخوردار نیست و همچنین خشکسالی های اخیر و ریز گردها که عامل مستعد کننده بیماری هستند سبب گسترش بیماری سل در این منطقه شده است. رئیس شبکه بهداشت و درمان هیرمند بیماری سل را قابل‌درمان دانست و گفت: افرادی که همراه با سرفه طولانی‌مدت (بیش از سه هفته) دارای علائم عمومی ازجمله تب، تعریق شبانه، کاهش وزن و کاهش اشتها، هستند باید برای بررسی بیماری سل به پزشک مراجعه کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل نیز گفت: بیمارستان تخصصی سل در این شهرستان در حال ساخت است و به‌زودی افتتاح می‌شود. دکتر هادی میرزایی اظهار داشت: عملیات ساخت این بیمارستان به‌صورت جدی از اسفند سال 93 آغازشده است. وی افزود: هم‌اینک در حال تأمین تجهیزات و نیروی انسانی این بیمارستان هستیم. او ادامه داد: این بیمارستان شامل بخش‌های مختلف ازجمله اتاق عمل، آی سی یو، آندوسکوپی، اتاق عمل سرپایی و اتاق ایزوله است. او بیان کرد: طرح بیماریابی خانه به خانه سل باهدف تشخیص زودهنگام و درمان مؤثر در مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت سیستان به‌صورت ویژه در حال انجام است که در صورت ادامه این روند تا سال آینده آمار مبتلایان در منطقه کاهش می‌یابد. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل گفت: طوفان، سوءتغذیه و مراجعه نکردن مردم برای شناسایی از عوامل مهم ابتلا به سل در منطقه سیستان است. میرزایی اظهار داشت: بیماری سل از سالیان گذشته در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان وجود داشته و اکنون این منطقه به کانون سل ایران تبدیل‌شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد