hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان شمالی| سوار بر زین مشکلات

خراسان شمالی| سوار بر زین مشکلات

سوارکاری را همه دوست دارند و بسیاری از افراد مسابقات آن‌ها را دنبال می‌کنند اما کمتر کسی است که از مشکلات چابک‌سواران باخبر باشد. چابک‌سوارانی که در حین کورس دادن، زمانی که اسبی با سرعت بالغ‌بر ۷۰ کیلومتر حرکت می‌کند از امنیت جانی برخوردار نیستند و بعد از مسابقات هم از امکانات خاصی برخوردار نمی‌شوند و اصلا کارشان شغل محسوب نمی‌شود.

 از سوی دیگر خراسان شمالی دارای پتانسیل اسب اصیل ترکمن است که همین امر سبب شده تا چابک‌سواران بسیار خوبی در این استان تربیت شوند اما بیشتر این افراد که سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده‌اند، وضعیت مالی نامناسبی دارند و همیشه چشم به برگزاری کورس دارند تا بتوانند در آن مسابقات مقامی کسب کنند و نانی به خانه آورند.

از نبود پیست‌های استاندارد تا خلاء بیمه

اسحاق یزدانی قهرمان چابک خراسان شمالی در کورس گنبد گفت: یکی از مشکلات چابک‌سواران نبود دپار در برخی از مسابقات است و این امر سبب شده تا مدت زیادی با شکستگی پا مواجه باشیم. او نبود پیست استاندارد و مناسب را یکی از مشکلات موجود در این استان و سایر استان‌ها بیان کرد و افزود: اغلب پیست‌های سوارکاری شنی و سنگی هستند که این امر سبب شده تا چابک‌سواران با سختی به هنگام برگزاری در مسابقات بتازند و این امر صدمات زیادی را برای چابک‌سوار و اسب به هنگام بروز اتفاقی همچون افتادن از روی اسب و یا افتادن هر دو به همراه دارد. یزدانی ادامه داد: نبود یک پیست مناسب در خراسان شمالی از معضلاتی است که موجب شده تا چابک‌سواران خراسان شمالی نتوانند خود و اسب‌های اصیل ترکمن این استان را در آنجا به نمایش بگذارند. به گفته وی علاوه بر آن گاهی اوقات چابک‌سواران مجبور می‌شوند تا در برخی از ایام مسابقات سوارکاری را در زمین فاقد استاندارد در یکه سعود در شهرستان راز و جرگلان برگزار کنند. یوسف دهش یکی دیگر از قهرمانان چابک‌سوار خراسان شمالی از عدم پوشش چابک‌سواران در بیمه‌ها گلایه کرد و گفت: هیچ‌یک از چابک‌سواران تحت پوشش بیمه قرار ندارند درنتیجه از هیچ حقوق، مزایا و بازنشستگی نیز برخوردار نیستند. او افزود: چابک‌سواران درآمد چندانی ندارند و به‌سختی وجهی برای گذاران خود و خانواده برای یک ماه را تأمین می‌کنند. دهش بابیان اینکه درآمد یک چابک‌سوار باآن‌همه مخاطره به‌اندازه یک کارگر ساده است، خاطرنشان کرد: چابک‌سواران درآمد زندگی خود را از کسب قهرمانی‌ها در کورس به دست می‌آورند به‌طوری‌که اگر در یک مسابقه سوارکاری برنده شدند بخشی از جایزه متعلق به چابک‌سوار می‌شود و اگر برنده نشود هیچ پولی عایدش نمی‌شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا در تمامی مسابقات برنده می‌شوید؟ گفت: حداقل 100 مسابقه برگزارشده در سال را برنده می‌شویم و البته کسب قهرمانی در مسابقات به عوامل مختلفی همچون پیست و اسب نیز بستگی دارد. نجم الدین یزدانی یکی از تولیدکنندگان اسب اصیل ترکمن در راز و جرگلان نیز با تأکید بر اینکه مسئولان و فدراسیون سوارکاری باید تدبیری بیندیشند و از مربی و چابک‌سوار حمایت کنند، اظهار کرد: مربیان و چابک‌سواران تحت پوشش بیمه نبوده و از هیچ حقوق و مزایایی برخوردار نیستند. او تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال یک مربی 50-60 سال برای پرورش یک اسب و چابک‌سوار زحمت می‌کشد اما بعدازآن با فقر کنار زده می‌شود و آن ظلم به این قشر است. یزدانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر چابک‌سواران خودشان را زیر سم‌های سخت اسب امتحان می‌کنند اما دریغ از اندک حمایتی از آن‌ها.

تحت پوشش قرار دادن چابک‌سواران بر عهده هیئت‌های سوارکاری نیست

مسئول روابط عمومی هیئت سوارکاری خراسان شمالی همچنین در این زمینه گفت: هیئت سوارکاری برای برگزاری مسابقات سوارکاری در بجنورد از دپارهای خوبی برخوردار است که هیچ مشکلی را برای چابک‌سواران به وجود نمی‌آورد. محسن آگاهی تصریح کرد: مسابقاتی که به‌صورت سنتی در برخی از مناطق روستایی برگزار می‌شود ممکن است فاقد دپار باشند. آگاهی تأکید کرد: از سوی دیگر این هیئت هنگام برگزاری مسابقات سوارکاری، چابک‌سواران را تحت پوشش بیمه‌هایی همچون حوادث قرار می‌دهد تا در صورت بروز حادثه بتوان از آن‌ها حمایت کرد. به گفته او، تحت پوشش قرار دادن چابک‌سواران در بیمه تأمین اجتماعی بر عهده هیئت‌های سوارکاری نیست. این مسئول در ارتباط با پیست اسب‌دوانی استاندارد نیز بیان کرد: تاکنون پیگیری‌های فراوانی برای اختصاص زمین علی آباد بجنورد برای ساخت پیست و برگزاری کورس های اسب‌دوانی شده است که گویا خبرهایی مبنی بر اختصاص این زمین برای برگزاری مسابقات سواری درراه است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد