hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > ماجرای بازداشت «رخشان بنی اعتماد» چه بود؟

ماجرای بازداشت «رخشان بنی اعتماد» چه بود؟

رخشان بنی اعتماد کارگردان سینمای ایران عصر دیروز بازداشت شد و ساعاتی بعد آزاد شد.
رخشان بنی اعتماد کارگردان سینمای ایران به خاطر فراخوان تجمعی که در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرده بود، بازداشت شد و پس از ساعاتی آزاد شد.
 
منابع خبری از اینکه نهاد بازداشت کننده رخشان بنی اعتماد کجا بوده، اطلاعی ندارند اما گفته شده بازداشت او پس از انتشار پستی بوده که مردم را به تجمع در میدان آزادی دعوت کرده بود.
 
پس از سقوط هواپیمای اوکراینی و مشخص شدن اینکه نهادهای رسمی به مردم دروغ گفته‌اند و علت سقوط شلیک موشک به هواپیما بوده و نه نقص فنی، رخشان بنی اعتماد در مطلبی نوشت که از مردم برای یادبود قربانیان حادثه دعوت می‌کند که در میدان آزادی جمع شوند. ساعاتی بعد این پست از اینستاگرام رخشان بنی اعتماد پاک شد و او در مطلبی نوشت فراخوان او لغو شده و کسی به میدان آزادی نیاید، با این حال معترضان شب گذشته به میدان آزادی رفتند و تجمع کردند.
 
این تجمع در مواقع به خشونت‌ هم کشیده شد و آنگونه که فیلم‌های اعتراضات مردمی نشان می‌دهد پلیس در متروی شادمان و متروی توحید گاز اشک آور شلیک کرده است. البته شلیک در مقابل ورودی مترو بوده اما به دلیل گردش هوا، دود گاز اشک آور به درون مترو رفته و باعث ایجاد مشکل برای شهروندان شده است.
 
پس از بروز این حادثه، رخشان بنی اعتماد توسط یکی از نهادهای امنیتی بازداشت می‌شود و البته ساعتی بعد آزاد شده است.
 

 بیشتر بخوانید: 
اعتراض علیه توهین بی‌سابقه به رخشان بنی‌اعتماد
چند سوال مهم درباره سقوط هواپیمای اوکراینی؛ چرا افکار عمومی را به بازی گرفتید؟
واکنش‌ها به سقوط هواپیمای مسافربری؛ آن‌چه نابخشودنی است

شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی، محمد صادق کوشکی در برنامه‌ای تلویزیونی خطاب به رخشان بنی اعتماد گفته بود «شاید خوشت می‌آمد از اینکه دست عبدالمالک ریگی به دخترت برسد.»
 
سخنان او واکنش انجمن سینماگران را در پی داشت و در بیانیه‌ای خطاب به رییس صدا و سیما نوشتند: «اگر برنامه‌های تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی را دنبال می‌کنید حتما از توهین آشکار و بی‌شرمانه به شان یک بانوی ایرانی و خانواده ایشان و تهدید علنی جمع بزرگی از مردم، در یکی از برنامه‌های زنده‌ی شبکه افق توسط محمدصادق کوشکی، مهمان برنامه مطلع هستید. ما هر چند به رویه جاری و ساری در برنامه‌سازی‌های جانب‌دارانه در شبکه‌ی مذکور عادت کرده و به آن وقعی نمی‌نهیم اما این اهانت آشکار به شان یکی از اعضای خود را برنمی‌تابیم و درخواست برخورد جدی با متخلفین و عذرخواهی رسمی جنابعالی از جامعه‌ی هنری و مردم ایران را داریم.»
 
رخشان بنی‌اعتماد متولد ۱۴ فروردین ۱۳۳۳ در تهران، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، مستندساز اهل ایران و از اعضای آکادمی اسکار است. او همسر جهانگیر کوثری و مادر باران کوثری است. بنی‌اعتماد در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۱۴، جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم قصه‌ها به دست آورده است.
 
در ۱۸ آبان ۱۳۹۷ و بعد از دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، رخشان بنی‌اعتماد و شماری از هنرمندان، کنشگران، فعالان فرهنگی و روزنامه‌نگاران ایرانی با امضای نامه‌ای سرگشاده و راه‌اندازی کارزاری علیه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، از «مردم جهان» خواستند در برابر تحریم‌ها با آن‌ها هم‌صدا شوند.
 
امضاکنندگان این نامه سرگشاده که کمپینی با همین نام، «هم‌صدایی در برابر تحریم‌ها»، را نیز راهبری می‌کنند در جایی از نامه خود نوشتند: «سیاست‌گذاران دیر یا زود می‌روند، اما فجایع حاصل از عملکرد غلط آن‌ها جهانی را می‌سازد که ما و شما و فرزندان‌مان در طول تاریخِ پیشِ رو، دست به گریبانِ کابوسِ آن خواهیم بود.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد